همان‌طور که می‌دانید، استودیوی رمدی (Remedy) با تامین بودجه و حمایت شرکت راکستار گیمز (Rockstar Games)، روی ریمیک دو بازی اول از سری Max Payne کار می‌کند. مدتی پیش استودیوی رمدی اعلام کرد که این ریمیک‌ها از مرحلۀ ایده‌پردازی خارج شده و حالا وارد پروسۀ ساخت شده‌اند. از سوی دیگر، سم لیک (Sam Lake)، خالق سری، پیش از این اعلام کرده بود که احتمالاً این دو بازی را در قالب یک تجربۀ بهم متصل پیوند خواهند زد و قرار نیست که شاهد دو ریمیک مجزا از هم باشیم. اما همچنان آیندۀ مکس پین در هاله‌ای از بهام قرار دارد. پس از ریمیک مورد انتظار، چه رخ خواهد داد؟

بدون هیچ شکی، آی‌پی (IP) مکس پین حداقل از حیث روایی، پتانسیل بسیار بالایی دارد و می‎‌تواند ادامه پیدا کند. رویکردی که راکستار با نسخۀ سوم پیش گرفت، تا حد قابل توجه‌ای با استایل همیشگی و ساختار روایی منحصر به فرد رمدی متفاوت است. از سوی دیگر، مکس پین به سنی رسیده است که شاید طراحی یک ماجراجویی منطقی برای او کمی چالش‌برانگیز باشد. اما چه می‌شود اگر این سری تا نیمه ریبوت و تحت نظارت و نشر راکستار، به خالق آن رمدی سپرده شود؟

ریبوت سری مکس پین تا پایان نسخۀ دوم

مطمئناً شرکت راکستار به شدت درگیر پروژۀ GTA 6 است و با روالی که حول پشتیبانی از GTA Online پیش گرفته، بعید به نظر می‌رسد فرصتی برای پروژه‌های کوچک‌تر داشته باشد. به احتمال زیاد، طی ۱۰ سال آینده شاهد انتشار GTA 6 و سپس یک پشتیبانی قدرتمند و طولانی از بخش آنلاین و تک‌نفرۀ آن خواهیم بود و سپس آن‌ها به سراغ یک اثر بزرگ‌تر مانند Red Dead Redemption 3 خواهند رفت. در این موقعیت، سیاست برون‌سپاری برای آن‌ها بسیار مفید واقع خواهد شد و اجازه می‌دهد تا دو چندان رشد کنند. البته، نکتۀ اصلی آن است که این برونسپاری باید هوشمندانه باشد نه به مانند GTA Trilogy Definitive Edition که به یک استودیوی مبتدی سپرده شد. راکستار در وضعیتی خاص قرار دارد، وضعیتی که برای بسیاری از ناشرها پیش نمی‌آید؛ منظور در اختیار داشتن فرنچایزی است که خالق آن خارج از راکستار حی و حاضر بوده و هم‌اکنون در روزهای اوج خود قرار دارد.

همکاری راکستار با رمدی بر سر ریمیک مکس پین ۱ و ۲ خود به خود کمی ما را امیدوار می‌کند. این احتمال وجود دارد که هدف از ساخت این بازسازی، سنجش میزان محبوبیت سری در دنیای کنونی گیمینگ باشد. این احتمال کاملاً وجود دارد که راکستار با این همکاری بخواهد فروش و ارزش آی‌پی در میان گیمرهای جدید را زیر نظر بگیرد و اگر باب میل آن‌ها بود، طی همکاری دیگری این فرنچایز را با کمک رمدی گسترش دهد و این به شدت تصمیم درستی خواهد بود.

به احتمال زیاد، رمدی چشم‌اندازی متفاوت برای سری Max Payne در ذهن داشته است. راکستار از نسخۀ سوم استفاده کرد تا سیستم‌های تیراندازی پیشرفتۀ خود را آزمایش و سپس آن را به GTA V و Red Dead Redemption 2 بیاورد. آن‌ها روی گیم‌پلی و اکشن تمرکز ویژه‌ای داشتند و مونولوگ‌ها نیز مطابق همیشه تاثیرگذار ظاهر شدند، اما خبری از آن ابهامات، المان‌های عجیب و غریب تاریک و نوآوری‌های رمدی در تار و پود قصه نبود.

آنچه می‌تواند این سری را به شکلی منحصر به فرد بازگرداند، ساده است. با احتساب دو ریمیک و جداسازی بازی سوم از فرنچایز، می‌توان یک داستان درگیرکننده را طرح‌ریزی کرد. پیش از هر چیز، باید ریمیک‌ها از نظر روایی تا حدودی پایان بازی دوم را تغییر داده و باز نگه دارند. از سوی دیگر، این پایان نیاز دارد تا پایه‌ای برای اثری باشد که در آینده خواهیم دید. این رویه به شکل قابل توجه‌ای می‌تواند مکس پین را با اتمسفری که خالق آن صحیح می‌داند، بازیابی کند.

با این وجود، باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که هم‌اکنون رمدی به شدت درگیر پروژه‌های مختلف است. آن‌ها با همکاری ۵۰۵Games روی Control 2 و پروژۀ چندنفرۀ مربوط به دنیای آن (Condor) کار می‌کنند. از سوی دیگر، ریمیک مکس پین و یک بازی چندنفرۀ دیگر (Vanguard) با همکاری تنسنت (Tencent) در دست ساخت قرار دارند.

به طور کلی، همه چیز به عملکرد و فروش ریمیک مکس پین ۱ و ۲ بستگی دارد. اگر موفق ظاهر شوند، این احتمال وجود دارد که اعتمادی قوی‌تر از گذشته میان راکستار و رمدی شکل گیرد و شاهد سپردن توسعۀ این فرنچایز به رمدی باشیم؛ البته، با نظارت و نشر راکستار.


رمدی پیش از واگذاری IP به راکستار قصد داشت ۴ بازی از این سری بسازد

یکی از توسعه‌دهندگان سابق رمدی پیش از این گفته بود که رمدی قصد داشته ۴ بازی از این سری توسعه دهد. اسکات میلر (Scott Miller)، بنیان‌گذار Apogee/3D Realms، برنامه‌هایی که این شرکت و رمدی برای فرنچایز Max Payne در نظر داشتند را توضیح داد. میلر که به عنوان تهیه‌کننده روی دو بازی اول این مجموعه با رمدی همکاری کرده است، در حساب توییتر خود توضیح داد که راکستار گیمز این فرنچایز را در مسیر متفاوتی قرار داد:

بازی Max Payne 3 راکستار هیچ شباهتی به اثر برنامه‌ریزی شده توسط رمدی و Apogee نداشت. ما برای عرضه‌ی ۴ بازی از Max Payne برنامه داشتیم که اتفاقات هر نسخه در شهر نیویورک و فصلی متفاوت (به ترتیب زمستان، پاییز، تابستان و بهار) جریان داشتند و یک داستان طولانی را ارائه می‌دادند. اگر Max Payne 3 تحت رهبری رمدی ساخته می‌شد، The Heat of Max Payne نام می‌گرفت و داستان آن در فصل تابستان جریان داشت.

source

توسط funkhabari.ir