پلتفرم میخک 🏵️ یکی از سامانههای فعال و کاربردی در زمینه خدمات کنسولی است که افراد میتوانند از آن در امور گذرنامه، وکالتنامه، تأیید اسناد و موارد مشابه مختلف استفاده کنند.
به همین دلیل در ادامه این مطلب از انزل وب به آموزش تصویری تنظیم وکالت نامه در سامانه میخک برای داخل و خارج از کشور میپردازیم.
نحوه وکالت دادن در سامانه میخک
How to Advocacy Lawyer in the Iran Mikhak System?
به طور خلاصه برای تنظیم وکالت در سامانه میخک لازم است مراحل زیر را طی کنید:
- ورود به سامانه و ثبت نام با وارد کردن اطلاعات کاربری.
- انتخاب نوع وکالت نامه.
- وارد کردن مشخصات وکیل، متن وکالت و حدود اختیارات.
- ثبت و تأیید نهایی درخواست و دریافت کد رهگیری.
- مراجعه به نمایندگی کنسولی برای تکمیل و تأیید مدارک.
- بارگذاری وکالتنامه یا تصدیق امضا در سامانه.
- تحویل مدارک در وزارت امور خارجه یا دفاتر استانی به وکیل یا فرد مورد نظر در صورت نیاز.
یادگیری نحوه استفاده و ثبت نام در سامانه میخک یکی از موارد بسیار کاربردی برای ایرانیان خارج از کشور است. که میتواند برای موارد مختلفی به عنوان یک منبع رسمی و واسط برای ارتباط با داخل کشور موثر باشد.
سامانه میخک چیست و چه کاربردی دارد؟
سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی (میخک) یک پلتفرم آنلاین برای ارائه خدمات مختلفی مثل در خواست گذرنامه، پاسپورت، ثبت مدارک پزشکی، امور سجلی، دانشگاهی ثبت طلاق و ازدواج، استعلام گواهینامه و… است. این سیستم برای ارتباط بهتر با امور خارجه و نمایندگیهای آنها برای افرادی که در داخل کشور یا خارج از آن هستند ایجاد شده است و میتواند مدارک مختلف را از این طریق تایید و بررسی کند.
در این وبسایت کاربران میتوانند با ایجاد یک پروفایل الکترونیکی و ارسال مدارک مورد نیازشان از طریق سایت، درخواستهای خود را ثبت کنند. در نهایت به دلیل مسائل امنیتی و حفظ حریم خصوصی افراد نتایج به صورت ایمیل ارائه و اطلاع رسانی میشود و برای صلاح و تکمیل اطلاعات آن باید به نمایندگی مشخص شده مراجعه کرد.
انواع خدمات موجود در سامانه میخک
در حال حاظر خدمات مختلفی در این سامانه وجود دارد که به هر یک از آنها میپردازیم تا بتوانید بهتر با آنها آشنا شوید.
امور سجلی و شناسنامه
ازدواج، طلاق و فوت ایرانیان در خارج از کشور، با ارائه مدارک لازم و درخواست متقاضیان، در نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران ثبت میشود. برای ازدواج و طلاق، مدارک باید از سوی افراد دارای تابعیت ایرانی ارائه شود. همچنین برای فوت، نزدیکان متوفی میتوانند با مراجعه به نمایندگیهای ایران و استناد به ماده ۲۲ قانون ثبت احوال، آن را ثبت کنند. علاوه بر آن خدمات سجلات و احوال شخصیه شامل موارد زیر است:
- صدور شناسنامه
- ثبت فوت
- درخواست ازدواج
- درخواست طلاق
- درخواست گواهی عدم سوء پیشینه
- ترجمه و تایید گواهی
- ترجمه و تایید گواهی ولادت
امور گذرنامه
ایرانیان مقیم خارج از کشور میتوانند برای صدور یا تعویض گذرنامه، تغییر محل اقامت از ایران به کشور محل اقامت جدید، و یا درخواست برگ عبور جهت بازگشت به ایران، از طریق سامانه میخک اقدام کنند. برای انجام هر یک از این کارها لازم است تا افراد پس از ثبت نام در سامانه میخک مدارک لازم برای اینکار را ارائه کنند و در صورت نیاز روند پروسه را از طریق نمایندگیهای ایران در خارج از کشور پیگیری نمایند. به طور کلی ارائه خدمات مربوط به امور گذرنامه شامل موارد زیر است:
- درخواست برگه عبور
- صدور یا تعویض گذرنامه
- درخواست اجازه خروج مشمولین
- اجازه خروج دانشجو
امور دانشجویی
یکی دیگر از انواع وکالتنامه در سامانه میخک شامل امور دانشجویی است. در این خدمات دانشجویان و دانش آموزانی که در خارج از کشور تحصیل کردهاند، پیش از تایید مدارک تحصیلی خود باید در سامانه میخک پرونده تحصیلی تشکیل دهند. همچنین دانشجویان آقایی که مشمول نظام وظیفه برای دریافت معافیت تحصیلی هستند، باید پس از بارگذاری مدارکشان در سامانه پیگیری لازم را از طریق بستگانشان در ایران انجام دهند. دانشجویانی که پرونده تحصیلی آنها تایید شده یا مجوز استفاده از تسهیلات غیر ارزی دارند نیز، امکان دریافت مهر سالیانه خروجی برای سه بار و مجموعا ۴ ماه سال تحصیلی را خواهند داشت. سایر زیر بخشهای خدمات دانشجویی نیز شامل موارد زیر است:
- درخواست معافیت
- درج مهر اجازه خروج
- درخواست پرونده تکمیلی
- تشکیل پروندههای تحصیلی
- درخواست تایید مدارک
- معافیت تحصیلی
امور اسناد
ایرانیان مقیم خارج از کشور برای امور مربوط به اسناد، میتوانند از طریق سامانه میخک برای صدور وکالتنامه، تصدیق امضا، و اجازه خروج همسر و فرزندان اقدام کرده و پس از دریافت کد رهگیری و مراجعه به نمایندگی، مدارک خود را دریافت کنند. همچنین، برای تأیید اسناد تجاری و غیرتجاری یا مدارک پزشکی مربوط به درمان در خارج از کشور، میتوانند مدارک را از طریق سامانه بارگذاری کرده و با مراجعه حضوری یا پستی به نمایندگی، آنها را تأیید نمایند. به طور خلاصه سرفصلهای خدمات این بخش شامل موارد زیر است.
- ثبت درخواست وکالت نامه
- تایید مدارک پزشکی
- ارائه گواهی امضا
مراحل و روش تنظیم وکالت نامه در سامانه میخک
از آنجایی که حوزه فعالیتی سامانه میخک شامل امور مختلفی میباشد، به طور کلی روش استفاده از این سایت و بخشهای مختلف آن را بررسی خواهیم کرد.
۱- ثبت نام و ساخت پروفایل
یکی از مهمترین برای استفاده از هر یک از خدمات سامانه میخک ثبت نام و ایجاد یک حساب کاربری میباشد. برای انجام اینکار در صفحه اصلی سامانه میخک روی دکمه ثبت نام/ ورود به سامانه بزنید. در صورتی که از قبل حساب کاربری داشته باشید ورود به آن برای شما آسان خواهد بود اما برای ساخت اکانت باید چند مرحله را طی کنید.
در صفحه ورود و ثبت نام ابتدا یک آدرس ایمیل فعال را وارد کنید و سپس کد ملی و تصویر امنیتی را در باکسهای مربوطه وارد کنید. با انتخاب بخش ورود با رمز عبور ثابت این امکان به کاربر داده میشود که با یک رمز ثابت و انتخاب شده از خودش هر بار وارد سامانه شود. اما با انتخاب گزینه رمز عبور یکبار مصرف، رمز عبور موقت از طرف سامانه به آدرس ایمیل داده شده ارسال میشود.
پس از انتخاب این گزینه به صفحه ای دیگر منتقل میشوید. در اینجا رمز عبور ایمیل شده را در بخش رمز عبور یکبار مصرف وارد کنید و کد احراز هویت را نیز بنویسید. برای تایید این مرحله دکمه ورود به سامانه با رمز یکبار مصرف را بزنید. در صورت که با با مشکلی در دریافت رمز مواجه شدید، دکمه مشکل در ورود به سیستم را بزنید. در این حالت میتوانید مشکل ایجاد شده را به نمایندگی اطلاع دهید و پس از ثبت مشکل کد رهگیری را از طریق سامانه دریافت کنید.
روش ساخت پروفایل
پس از انجام مراحل ثبت نام، اطلاعات فردی در یک صفحه نمایش داده میشود. در غیر اینصورت لازم است خود کاربر اطلاعاتش را وارد کند. بخشهایی که وارد کردن اطلاعات آنها به صورت اجباری است، به رنگ قرمز نمایش داده میشوند و شما باید آنها را پر کنید. در نهایت پس از زدن کلید ثبت وارد مراحل بعدی شوید. اطلاعات مورد نیاز برای ساخت پروفایل شامل سه زبانه مختلف اطلاعات هویت شخصی، اطلاعات تکمیلی و تایید نهایی میباشد.
۲- درخواست تنظیم وکالت نامه
پس از اتمام مراحل ثبت نام و تکمیل حساب کاربری لازم است مدارک تایید شده در سامانه را با مراجعه به قسمت بررسی صحت مدرک سامانه میخک، چاپ و در بخش موردنظرتان آپلود کنید.
در خواست وکالت نامه و تصدیق امضا یکی از بخشهای مهم است که فعالیتهایی مثل صدور انواع مجوزهایی از قبیل اجازه ازدواج برای دختر توسط پدر یا مجوز خروج همسر، فرزندان و غیره در آن انجام میشود. در صورتی که متقاضی (موکل) بخواهد به فردی که در داخل ایران است وکالت کاری بدهد، باید وارد لینک درخواست تنظیم وکالتنامه و تصدیق امضا شوید. حالا پس از مشخص کردن نوع وکالت نامه، متقاضی باید مشخصات وکیل را وارد و اطلاعات خواسته شده را تکمیل کند.
در مرحله بعدی پس از ثبت درخواست و تایید آن یک کد رهگیری داده میشود، که فرد باید از طریق آن به نمایندگی مورد نظر مراجعه کند. پس از تایید مهر و امضای وکالت نامه یا سایر مدارک دیگر توسط مامور کنسولی نمایندگی، تایید و بارگذاری آن در سامانه انجام میشود. در صورت نیاز مراجع داخل کشور نیز با مراجعه به سامانه از صحت صدور آن مطلع خواهند شد.
تکمیل اطلاعات وکیل یا موکل
در بخش دیگری از وکالتنامه تصدیق امضا، لازم است مشخصات دقیق وکیل و نوع وکالت نامه را وارد کنید. پر کردن صحیح این بخش برای اعطای وکالت در سامانه میخک ضروری است.
در ادامه تنظیم وکالت نامه در سامانه میخک، متقاضیان باید حدود و اختیارات وکیل را به طور کامل تعیین و مشخص کنند تا از بروز مشکلات در آینده جلوگیری نمایند. اینکار از طریق پر کردن بخشهای متن وکالت و حدود اختیارات قابل انجام است. توجه داشته باشید که متقاضیان میتوانند برای اطمینان از درست بودن متن وکالت و حدود اختیارات روی علامت ذرهبین پایین هر بخش بزنند و این مورد را بررسی کنند.
تکمیل بخش تحویل در مرکز
در نهایت اگر متقاضی تمایل به تحویل فرم وکالت نامه/تصدیق به شخص مورد نظرشان مثل وکیل را در اداره اسناد وزارت امور خارجه در تهران یا دفاتر استانی داشته باشند، باید تیک “بلی” را در پایان صفحه بزنند. برای تکمیل فرایند تنظیم وکالت نامه در سامانه میخک کد امنیتی را در کادر وارد کنید و دکمه ثبت را بزنید.
نکات بارگذاری مدارک در سامانه میخک
در ادامه به برخی از نکاتی که باید در زمان بارگذاری مدارک در سایت میخک برای وکالت به آن توجه داشته باشید خواهیم پرداخت:
- بهترین مرورگر برای ورود به سامانه میخک گوگل کروم میباشد.
- عکس پرسنلی باید به صورت تمام رخ باشد.
- داشتن حجاب کامل برای بانوان در عکس الزامی است.
- سایز عکس آپلود شده بادی کمتر از ۳۰۰ کیلوبایت باشد.
- آقایان باید دارای کارت نظام وظیفه یا در صورت نداشتن، کارت معافیت از خدمت باشند.
سوالات متداول
سامانه میخک برای چیست؟
سامانه میخک (مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی) برای ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم خارج از کشور ایجاد شده و خدماتی مثل صدور وکالتنامه، تصدیق امضاء، تأیید مدارک تحصیلی و پزشکی، صدور یا تمدید گذرنامه، و سایر خدمات کنسولی را به صورت آنلاین ارائه میدهد.
هزینه وکالتنامه در سامانه میخک چقدر است؟
در حال حاضر تنظیم انواع وکالتنامه بر اساس نوع و موضوع میتواند بازه قیمتی متفاوتی از از 22 تا 146 دلار داشته باشد.
ویرایش اطلاعات در سامانه میخک چگونه است؟
برای انجام اینکار از طریق روشی مطمئن، بهتر است به نمایندگی کنسولی ایران مراجعه نمایید.
نحوه تایید مدارک در سامانه میخک چگونه است؟
پس از بارگذاری مدارک در سامانه میخک و ثبت درخواست، مدارک برای تأیید به نمایندگی کنسولی ارسال میشوند. کاربر باید به نمایندگی مراجعه کرده تا مدارک توسط مامور کنسولی بررسی و تایید شود. پس از تأیید، مدارک در سامانه بارگذاری میشوند و صحت آنها قابل پیگیری است.
جمع بندی
به طور کلی سامانه میخک یکی از سرویسهای آنلاین برای ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم خارج از کشور است که فعالیتهای متنوعی را پوشش دهی میکند. یکی از این خدمات شامل تنظیم وکالت نامه در سامانه میخک است. برای اینکار کاربران پس از ورود و ثبت نام به سامانه نوع وکالتنامه و اطلاعات مربوط به آن را وارد میکنند. سپس لازم است تا مشخصات وکیل و متن وکالت نیز وارد شود. پس از دریافت کد رهگیری، متقاضی باید به نمایندگی کنسولی مربوطه مراجعه کند تا مراحل تأیید و امضای وکالتنامه تکمیل شود. سپس تائیدیه مدارک در سامانه بارگذاری خواهد شد.
نظرات و پیشنهادات شما؟
آیا تا به حال از سامانه میخک استفاده کردهاید؟ به نظر شما استفاده از این سایت در چه مواقعی میتواند کاربردی باشد؟ در صورتی که نظر یا تجربه ای در زمینه استفاده از سامانه میخک دارید لطفا آن را از بخش دیدگاه، با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.
source