فهرست برترین انیمه های سینمایی

بهترین انیمه های سینمایی چه آثاری هستند؟! غم، ماتم، شادی، اشک، خشم، رستگاری، امید، شجاعت، غرور، و البته عشق… این‌ها نام احساساتی است که با شنیدن اسم انیمه، به ذهن هر کسی می‌آید. انیمیشن‌های ژاپنی که آن را به اسم انیمه می‌شناسیم، شناسنامه‌ی صعنت هنری کشور ژاپن هستند و آثار تولیده شده در این حیطه، نه تنها در داخل مرزهای این کشور بلکه شهرت و محبوبیتی فرامرزی پیدا کرده‌اند، آن هم به خاطر دست گذاشتن روی موضوعات جهان‌شمولی که حد و مرز و جنسیت و رنگ و سن نمی‌شناسد… انیمه‌ها به دو شکل سریالی و فیلم تولید می‌شود که لیست امروز ما، در مورد بهترین انیمه‌های سینمایی تاریخ است.

در آثار انیمه، دیگر خبری از روایت‌های مبهم و دیالوگ‌های کم نیست، چون اولین چیزی که در آثار انیمه‌ای بروز پیدا می‌کند، احساسات است، و احساس وقتی زمان ابرازش برسد، کجا می‌تواند جلوی خود را بگیرد؟ در اینجا ذهن در خدمت احساس است، و هر چه احساس بگوید را به جذاب‌ترین، زیباترین، منحصر به فردترین و در برخی مواقع سورئال‌ترین شکل ممکن، به نمایش می‌کشد. در این لیست به معرفی آثار برخی از نابغه‌های ژاپنی می‌پردازیم که نه تنها برای کسانی که طرفدار انیمه‌ها هستند، بلکه آن‌هایی که تازه می‌خواهند با قلمرو ناب این فرم هنری آشنا شوند، لازمند. در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.

50. Tekkonkinkreet

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۰۶
امتیاز ۷.۵

انیمه سینمایی Tekkonkinkreet به عنوان یکی از بهترین انیمه های سینمایی به بررسی مسائلی همچون جامعه و غرور آدمی می‌پردازد و نشان می‌دهد یک فرد برای محافظت از کسانی که دوستش دارد، می‌تواند تا کجا پیش برود و چه کارهایی بکند. این که یک شهر یا لوکیشن برای خود شخصیتی مجزا داشته باشد، ایده‌ی عجیب و غریبی در دنیای انیمه نیست، اما Tekkonkinkreet پا را فراتر می‌گذارد و نشان می‌دهد دوستی و برادری بین اهالی شهر، می‌تواند چه سودی برای‌ آن منطقه و ساکنین داشته باشد، مخصوصاً برای کسانی که احساس می‌کنند از جامعه دور انداخته شده‌اند.

داستان انیمه در مورد دو یتیم به نام سیاه و سفید است، که همه کار می‌کنند تا از خانه‌شان در برابر یاکوزا محافظت کنند. سیاه و سفید، دو شخصیت مکمل هم هستند و هر دوی‌شان عمق زیادی به داستان انیمه می‌بخشند. انیمه Tekkonkinkreet روایتی احساسی و پرشور است و با طراحی‌های بی‌نظیر و معماری‌های خلاقانه، تماشاچی را کاملاً در دل خود فرو می‌برد.

49. The Secret World of Arrietty

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۱۰
امتیاز ۷.۶

انیمه The Secret World of Arrietty یکی از پرفروش‌ترین انیمه‌های Studio Ghibli است و از آن‌هایی که تماشاچیان را به دنیای فانتزی و غیرعادی می‌برد. اکثر اتفاقات انیمه، در داخل و اطراف یک خانه‌ی معمولی روستایی اتفاق می‌افتد، اما بسیاری از شخصیت‌های داستان از نظر اندازه کوچک هستند و در خفا و دور از چشم آدم بزرگ‌های خانه زندگی می‌کنند. آن‌ها در دیوارها و سقف‌های خانه ساکن شده‌اند و مایحتاج زندگی‌شان را از انسان‌ها تأمین می‌کنند.

این انیمه توسط هیروماسا یونه‌بایاشی کارگردانی شده و تهیه‌کننده‌ی آن هایائو میازاکی اسطوره‌ای می‌باشد. سرعت روند اتفاقات انیمه کند است و به تنازعات بین این دو خانواده می‌پردازد که یکی اندازه‌ی کوچک و دیگری بزرگ دارد ، در عین حال تمرکز خود را روی المان‌های فانتزی و بخش زیبایی‌شناسی آن نگه می‌دارد. جهان فانتزی انیمه، ببینده را برای مدتی کاملا به داخل خود می‌کشاند و آرامش خاصی به او می‌دهد. The Secret World of Arrietty از آ انیمه‌هایی هست که می‌توان با خانواده مشاهده کرد و نهایت لذت را از آن برد، چون داستانی که می‌گوید هر سنی را به خود جذب می‌کند.

48. Belladonna of Sadness

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۱۹۷۳
امتیاز ۷.۳

تماشای انیمه Belladonna of Sadness آسان نیست و به درد کودکان هم نمی‌خورد. این انیمه، قسمت سوم از سه‌گانه Animerama، پس از انیمه‌های Thousand and One Nights و Cleopatra و با اختلاف از هر دوی آن‌ها بهتر است. با این که این انیمه در زمان عرضه فروش بسیار بدی داشت تا حدی که باعث شد استدیو سازنده‌ی آن یعنی Mushi Production برشکسته شود، اما پس از گذشت سال‌ها ارزش آن بهتر و بیشتر درک شد و توانست هواداران مخصوص به خود را پیدا کند، به همین دلیل لیاقت آن را دارد تا در لیست بهترین انیمه‌های سینمایی تاریخ قرار گیرد.

انیمه Belladonna of Sadness روایت‌گر یک زن روستایی است که با شیطان معامله می‌کند تا بتواند انتقامش را از یک لرد محلی به خاطر تجاوز بگیرد. انیمه به کند و کاو در مسائلی همچون شهوت، مذهب، خشونت و زن‌ستیزی می‌پردازد و همه‌ی آن‌ها از طریق ویژوال‌های توهمی بیان می‌کند. خیلی‌ها این انیمه را قدیمی و دمده می‌دانند، اما همچنان پس از گذشت پنج دهه انیمه زیبایی است و آن‌هایی که به سیر تاریخی انیمه‌ها و تکامل آن علاقه دارند به هیچ وجه نباید آن را از قلم بیاندازند.

47. Pom Poko

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۱۹۹۴
امتیاز ۷.۳

انیمه Pom Poko ساخته شده توسط Studio Ghibli، یکی از چند انیمه‌ کارگردانی شده توسط ایسائو تاکاهاتا افسانه‌ای است که قرار است در لیست بهترین انیمه‌ های سینمایی تاریخ قرار بگیرد. داستان انیمه در مورد راکون‌هایی است که علیه انسان‌ها قیام می‌کنند، چون انسان‌ها رفته‌رفته در حال نابودی سرزمین آن‌ها هستند. انیمه موضوعات مربوط به طبیعت و محیط زیست را بسیار جدی می‌گیرد و در نشان دادن فجایای به بار آمده توسط آن‌ها، عقب نمی‌نشیند.

با این که این انیمه بهترین ساخته Studio Ghibli و تاکاهاتا نیست، جزو خلاقانه‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. انیمه Pom Poko کاملاً ارزش تماشا دارد و پر از صحنه‌های بامزه، هیجان‌انگیز و غافل‌گیر کننده است. در سال ۱۹۹۴، کشور ژاپن این انیمه را به عنوان نامزد خودبرای شرکت در جشنواره اسکار فرستاد.

46. Lu Over The Wall

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۱۷
امتیاز ۶.۸

ماساکی یوآسا یکی از بهترین قصه‌گویان نسل جدید انیمه‌سازان است که به نحوی فوق‌العاده روایت احساسی را با ویژوال خیره‌کننده تلفیق می‌کند. کارنامه‌ی یواسا پر از انیمه‌های متنوع است به طوری که تمامی سنین می‌توانند پای تماشای آن‌ها بنشینند. با این حال، انیمه Lu Over The Wall بیشتر برای مخاطبین جوان‌تر ساخته شده و از این نظر شبیه به انیمه Ponyo ساخته‌ی میازاکی است. داستان فیلم در مورد کای، نوجوانی بی‌شوق و ذوق است که تلاش دارد پس از نقل مکان با خانوده‌اش به یک روستای قدیمی ماهیگیری، انگیزه‌ای برای زندگی پیدا کند.

مهارت نوازندگی کای توجه لو را به خود جلب می‌کند. لو یک پری دریایی با ویژگی‌های شبیه به خون‌آشام‌هاست که آواز دلفریبش را هر کس بشنود، به رقص می‌آید بدون این که کنترلی روی خود داشته باشد. کای همین که وقت بیشتری را با لو می‌گذرد، حسی از هدفمندی پیدا می‌کند. انیمه Lu Over The Wall روایتی تازه و شجاعانه از پا به سن گذاشتن با شخصیت‌های دوست‌داشتنی و موزیکی فوق‌العاده است. در نتیجه شک نکنید که این اثر نیز یکی از بهترین انیمه های سینمایی است.

45. Redline

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۰۹
امتیاز ۷.۵

انیمه Redline جزو خلاقانه‌ترین و مهیج‌ترین انیمه‌ها در سبک مسابقه‌ای است. ژانر مسابقه‌ای شاید در انیمه‌های سریالی به ورطه‌ی تکرار بیافتد، اما در مدت زمان یک فیلم با ضرباهنگ تند، می‌تواند چیز فوق‌العاده‌ای از آب  در آید. انیمه Redline اولین فیلم به کارگردانی تاکشی کویکه و یکی از برجسته‌ترین آثار استدیو Madhouse است.

داستان در زمان آینده اتفاق می‌افتد که در آن رقابت‌کنندگان از سرتاسر کهکشان در کنار یکدیگر جمع شده تا در یک مسابقه با جایزه سنگین شرکت کنند، مسابقه‌ای که هر کاری در آن جایز است. Redline انیمه‌ای سرگرم‌کننده، به شدت هنری و استایلیزه است و از شخصیت‌های منحصر به فردی بهره می‌برد. کایکه موفق شده تا تمام اکشن و آشوب و هرج و مرج Redline را طوری به تصویر بکشد که برای مخاطب باورپذیر باشد. نتیجه‌ی کار، اثری فراموش نشدنی است که می‌تواند در لیست‌های متفاوت بهترین انیمه‌ های سینمایی تاریخ قرار گیرد.

44. When Marnie Was There

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۱۴
امتیاز ۷.۶

داستان انیمه When Marnie Was There در مورد پسر جوان و ناخوش‌احوالی است که به مکان جدیدی برای زندگی می‌رود و شخصی را غیرمنتظره ملاقات می‌کند. این ملاقات منتهی به یک سفر ماجراجویی و فانتزی فوق‌العاده می‌شود. اما آیا مارنی، این شخصیت مرموز، واقعی است یا ساخته‌ی ذهن شخصیت اصلی داستان است؟

انیمه When Marnie Was There یکی از بهترین انیمه‌ های سینمایی ساخته شده در دو دهه‌ی اخیر است. روایت صبورانه اما جذاب و احساسی انیمه آن را همواره در خاطر مخاطبین ماندگار می‌کند. در انیمه When Marnie Was There سعی شده تا المان‌های فانتزی نقش کمرنگ‌تری داشته باشد، با این حال نتیجه‌ی نهایی اثری بسیار قدرتمند و شگفت‌انگیز است.

43. Mind Game

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۰۴
امتیاز ۷.۷

اگر انیمه Mind Game را فقط عجیب و غریب و نامتعارف توصیف کنیم، یعنی آن را دست کم گرفتیم. شاید این انیمه در بین عجیب‌ترین انیمه‌ها هم، جزو عجیب‌ترین‌ها باشد. انیمه Mind Game یک کمدی ابزورد است که داستانش در مورد شخصی به نام نیشی است که به طور اتفاقی در مترو با میون آشنا می‌شود. نیشی در نوجوانی عاشق میون بوده اما حالا می‌فهمد که او نامزد کرده است.

غیرممکن است بفهمید انیمه‌ای شبیه به Mind Game قصه‌اش را به کدام سمت خواهد برد، به خاطر اینکه در هر لحظه، چیز غافلگیرکننده‌ای دارد. هر چند شاید تماشای انیمه Mind Game برای یک سری از افراد سخت و خسته‌کننده باشد، اما خاص بودن قصه، طراحی و طنز عجیب و منحصر به فردش ، آن را به یک انیمه کالت کلاسیک تبدیل می‌کند که ارزش قرار گرفتن در لیست بهترین انیمه‌ های سینمایی تاریخ را دارد.

42. Promare

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۱۹
امتیاز ۷

هواداران مدرن انیمه، اکنون کاملاً می‌دانند کیفیت یک انیمه به میزان زیادی به استدیو سازنده‌ی آن بستگی دارد. استدیو TRIGGER یکی از بهترین انیمه‌سازان نسل مدرن است. هر چیزی که تا به حال این استدیو ساخته، از Kill la Kill, تا Gurren Lagann، از نظر داستان و ویژوال آثاری خیره‌کننده هستند. Promare اولین انیمه سینمایی ساخته‌ی استدیو TRIGGER است و حتی از آثار سریالی‌شان نیز بهتر است، به حدی که به راحتی می‌تواند در لیست بهترین انیمه‌ های سینمایی قرار گیرد.

در Promare، آتش‌نشانان به ابرقهرمانان تبدیل می‌شوند. در جهانی که دهه‌هاست توسط Burnish مورد تاخت و تاز قرار گرفته، آتش‌نشانان وظیفه دارند جلوی این هیولاهای خطرناک را بگیرند. موضوع کنترل آتش، از آن دسته موضو است که به وفور در انیمه‌ها استفاده شده و از محبوبیت خوبی هم برخوردار است. اما هیچ یک از این آثار نتوانسته شبیه به Promare همزمان زیبایی و مرگبار بودن آتش را نشان دهد. انیمه Promare هم برای مخاطبان بزرگسال و هم نوجوانان و کودکان، لحظات هیجان‌انگیزی را رقم می‌زند.

41. Roujin Z

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۱۹۹۱
امتیاز ۶.۸

انیمه Roujin Z از آن انیمه‌های کلاسیکی است که شاخص‌ترین هنرمندان صنعت انیمه در ساخت آن با یکدیگر همکاری داشتند. هیرویوکی کیتاکوبو و کاتسوهیرو اوتومو با همکاری ساتوشی کن، اثری خلق کردند از نظر کارگردانی، آرت دایرکشن و طراحی دنیا، جزو بهترین انیمه‌های سینمایی به شمار می‌رود. داستان Roujin Z در مورد ربات‌هایی است که شهر را تسخیر می‌کنند، اما تمام داستان همین نیست و انیمه در دل خود حرفای زیادی برای گفتن دارد، از موضوع بحث برانگیز سلامتی بدن و روان مؤسسه‌های ناظر بر آن، تا نگرانی جامعه از چیرگی تکنولوژی بر کلیه وجوه آن.

Roujin Z در دنیای آینده و پیشرفته ژاپن اتفاق می‌افتد، وقتی یک ماشین که به شکل آزمایشی ساخته شده تا از کهنسالان مراقبت کند، آگاهی پیدا کرده و به یک ربات نابودگر با قدرتی غیرقابل باور تبدیل می‌شود. انیمه Roujin Z قصه‌ی درامش را با حس طنز جالبی تلفیق می‌کند. تم‌های به کار برده شده در این انیمه، می‌تواند توسط انیمه‌های جدید الهام گرفته و دوباره برای مخاطب مدرن بازگو شوند.

40. Violet Evergarden: The Movie

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۲۰
امتیاز ۸.۳

انیمه سینمایی Violet Evergarden توسط  تایچی ایشیداته کارگردانی و از رمانی به همین نام به قلم مانا آماتوسوکی اقتباس شده است. با این که این انیمه دنباله‌ای بر انیمه سریالی Violet Evergarden است، اما به عنوان اثری مستقل هم می‌تواند تماشا شود.

داستان فیلم در مورد ویولت، سربازی است که با چالش‌های زندگی پس از جنگ دست و پنجه نرم می‌کند. این انیمه به معنای واقعی کلمه یک اثر هنری زیباست و استایلی به شدت هنرمندانه دارد که در آن نوستالژی سده‌ی ۱۹۰۰ را با تکنولوژی رباتیک تلفیق می‌کند. هیدئو کوجیما، کارگردان معروف ویدئو گیم در تحسین این فیلم می‌گوید: «هیچوقت Violet Evergarden را نه در تلویزیون و نه در سینما نگاه نکردم، اسم فیلم رو تنها از روی تبلیغات می‌دونستم. حالا خوشحالم که تماشاش کردم. آخرش یکم گریه کردم. منم عادت داشتم عین ویولت نامه بنویسم، اما فکر کنم ده سالی میشه که از این کارم گذشته.»

39. Ninja Scroll

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۱۹۹۳
امتیاز ۷.۸

از داستان‌های نینجاها در صنعت انیمه به وفور استفاده شده، اما انیمه Ninja Scroll هنوز بعد از سه دهه، از ویژگی‌هایی برخوردار است که آن را کاملاً ارزشمند نگه داشته است. داستان Ninja Scroll در مورد چالش‌های نینجایی به نام جوبی است که مجبور شده علیه نینجاهای دیگر مبارزه کند و قدم در مسیر تاریکی بگذارد که در نهایت او را به سوی آدم‌کشی سوق می‌دهد.

جوبی برای آزادی و رستگاری مبارزه می‌کند. انیمه سینمایی Ninja Scroll صحنه‌های اکشن کارشده و زیبایی  دارد و از ویژوال‌های چشم‌گیری بهره می‌برد. خشونت زیاد این انیمه حتی هواداران انیمه‌های نینجایی را هم شوکه می‌کند. موفقیت فیلم باعث شد تا از روی آن سریالی هم بعد از یک دهه ساخته شود اما آن اثر هیچوقت نتوانست به کیفیت و محبوبیت این فیلم، که یکی از بهترین انیمه‌ های سینمایی تاریخ است، برسد.

38. Suzume

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۲۲
امتیاز ۷.۶

انیمه Suzume روایتی جذاب و سرگرم‌کننده از تم‌هایی همچون سوگ، مرگ و فقدان است که از ویژوال‌های فوق‌العاده‌ای بهره می‌برد. داستان فیلم در مورد دختر نوجوانی است که باید ژاپن را از شر یک کرم گنده نجات دهد که باعث ایجاد زمین‌لرزه می‌شود. مشکل او فقط این نیست، همکار او تبدیل به یک صندلی سخن‌گو شده و در اکثر زمان فیلم هم در همان حالت خواهد ماند.

انیمه دارای المان‌های عجیب و غریبی است که بیننده را هم سرگرم و هم غافل‌گیر می‌کند. با این حال انیمه Suzume تم‌ها و دغدغه‌های جدی در هسته‌ی داستانی خود دارد و نیمه‌ی دومش، بسیار دراماتیک می‌شود. Suzume انیمه‌ای است که می‌خواهد در آن واحد به موضوعات متعددی بپردازد و البته به خوبی هم از پس این کار بر می‌آید.

37. The Boy And The Heron

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۲۳
امتیاز ۷.۵

آخرین ساخته‌ی هایائو میازاکی، یک اتوبیوگرافی از اوست. داستان فیلم در خلال جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد و روایت پسر نوجوانی به نام ماهیتو است که به ملکی روستایی پس از مرگ مادرش نقل مکان می‌کند، جایی که او در تلاش است تا خود را با محیط و نامادری‌اش وفق دهد. در آن‌جا او توسط یک مرغ ماهی‌خوار مرموز که رازهایی از مادرش می‌داند، به داخل یک دنیای فانتزی هدایت و کشیده می‌شود.

همان‌طور که از کارهای میازاکی و استدیو Ghibli انتظار می‌رود، این هم اثری فانتزی و رویاگونه، با موجودات عجیب و غریب و جزئیات فوق‌العاده است. انیمه در نهایت نشان می‌دهد که یک پسر بدخلق، چگونه به فردی مسئولیت‌پذیر تبدیل می‌شود و دنیای واقعی را، بالاتر از دنیای فانتزی قرار می‌دهد. از آن جا که این انیمه هایائو میازاکی به شدت شخصی است، شاید محبوبیت عمومی دیگر آثار او را نداشته باشد، با این حال اثری است که لیاقت حضور در لیست بهترین انیمه‌ های سینمایی را دارد.

36. Ponyo

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۰۸
امتیاز ۷.۶

هایائو میازاکی در هنگام ساخت این انیمه، دیگر در بین هنرمندان به عنوان استاد بی چون و چرای ژانر فانتزی شناخته می‌شد، فیلم Ponyo تنها مهر تأیید دیگری بر مهارت‌های این کارگردان افسانه‌ای بود. Ponyo احتمالاً مناسب‌ترین فیلم میازاکی برای مشاهده با خانواده است چون از ویژگی‌هایی برخوردار است که آن را برای هر سنی لذت‌بخش می‌کند.

داستان انیمه Ponyo در مورد پسر جوانی است که با یک ماهی قرمز عجیب و غریب آشنا می‌شود که گذشته‌ی غافلگیرکننده‌ای دارد. آن‌ها پس از دوستی، آغاز به ماجراجویی می‌کند، ماجراجویی‌هایی که در ابتدا بسیار کوچک و ساده بود، در نهایت به قدری بزرگ می‌شود که جنبه‌ی حماسی به خود می‌گیرد. البته انیمه این ماجراجویی را به نحوی به تصویر می‌کشد که ابداً حس اغراق‌آمیز بودن به مخاطب دست نمی‌دهد.

35. On-Gaku: Our Sound

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۱۹
امتیاز ۷.۲

داستان انیمه On-Gaku: Our Sound ساده است. سه دوست که کار چندانی در زندگی‌شان انجام نمی‌دهند، یک روز تصمیم می‌گیرند تا گروه موسیقی تشکیل دهند، با این که تجربه‌ی چندانی در عرصه‌ی موسیقی ندارند. اما با گذشت زمان و کسب تجربه‌ی بیشتر، موسیقی‌های مینیمال آن‌ها تبدیل به چیزی شبیه به سبک پانک می‌شود.

به صورت کلی هم، فیلم On-Gaku: Our Sound تم و روحیه‌ای پانکی دارد. طراحی انیمه مینیمال است و ترسی هم ندارد که به بیننده بفهماند در این جا نباید دنبال مسائل پر پیچ و خم بگردد و همه چیز به طرز صریحی، واضح و ساده است. انیمه On-Gaku: Our Sound عامدانه حس طنز عجیب و غریبی را وارد متن داستانش می‌کند که شاید به مذاق هر کسی خوش نیاید اما کسی که به کمدی‌های ابزورد علاقه‌مند است، قطعاً یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین تجربه‌هایش را با مشاهده‌ی این انیمه خواهد داشت.

34. The Girl Who Leapt Through Time

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۰۶
امتیاز ۷.۷

سفر در زمان تمی رایج در دنیای انیمه‌هاست، اما مامورو هوسودا کارگردان فیلم، از این کانسپت علمی-تخیلی استفاده کرده تا یک داستان عمیق انسانی در مورد استقلال و اراده آزاد بگوید و نشان دهد چرا عیب و نقص، جزو وجوه ضروری زندگی به شمار می‌رود. ماکوتو کونو یک دختر دبیرستانی هفده ساله‌ است که می‌فهمد توانایی سفر به گذشته دارد و می‌تواند آن را تغییر دهد. ماکوتو از این قابلیت برای درست کردن اشتباهات زندگی‌اش استفاده می‌کند، چه موقیعت‌های شرم‌آور اجتماعی که از سر گذراند چه بهتر کردن نمراتش در مدرسه.

با این حال، ماکوتو می‌فهمد درست کردن اشتباهات خودش، در واقع به مصیبتی برای دیگری منجر می‌شود و به او آسیب می‌زند. حالا که ماکوتو متوجه این قضیه شده، سعی می‌کند  از قدرت‌هایش برای کمک به دیگران استفاده کند به جای این که به شکلی خودخواهانه، فقط خودش را در نظر داشته باشد.

33. Night is Short, Walk On Girl

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۱۷
امتیاز ۷.۵

انیمه Night is Short, Walk On Girl یکی از خلاقانه‌ترین و بهترین انیمه‌ های سینمایی این لیست است، البته چیزی هم غیر از این از ماساکی یواسا انتظار نمی‌رود. ماکوتو اوئدا سناریو انیمه را نوشته که از روی رمانی به همین نام به قلم  تومیهیکو موریمی اقتباس شده است. فیلم روایت‌گر داستان دختری مست در شب است و پسری که مصمم است تا عشقش به او را اعتراف کند.

این فیلم جایزه بهترین انیمیشن سال را از جشنواره آکادمی فیلم ژاپن دریافت کرد و در واقع یک دنباله‌ی معنوی بر انیمه‌ی فوق‌العاده‌ی دیگر به نوشته تومیهیکو موریمی، The Tatami Galaxy است. انیمه Night is Short, Walk On Girl یک سرگرمی محض است و هیچوقت خودش را آن‌قدر جدی نمی‌گیرد.

32. Your Name

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۱۶
امتیاز ۸.۴

انیمه Your Name به کارگردانی ماکوتو شینکای در سال ۲۰۱۶، به پدیده‌ای جهانی و یکی از پرفروش‌ترین انیمه‌های تاریخ تبدیل شد. باران، بلایای طبیعی، فانتزی و عشق نوجوانی، کلماتی است که باید در توصیف این انیمه به کار برد. داستان انیمه در مورد دو دانش‌آموز دبیرستانی است که بدن‌شان با یکدیگر عوض می‌شود با این که تا به حال همدیگر را ندیده‌اند. آن‌ها روزی تصمیم می‌گیرند با هم ملاقات کند و از این جا ماجراجویی‌شان شروع می‌شود.

این موقعیت عجیب و غریب، امکان به وجود آمدن فضاهای کمدی و عاشقانه‌ی جالبی را خلق می‌کند. با این حال فیلم به مسیری می‌رود که به هیچ وجه قابل حدس نیست و چه بهتر که همین کار را می‌کند چون در نهایت اثری خلق می‌شود که در دنیای انیمه ماندگار بوده و یکی از بهترین انیمه ‎‌های سینمایی تاریخ محسوب می‌شود.

31. I Want To Eat Your Pancreas

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۱۸
امتیاز ۸

اجتناب‌ناپذیر بودن و غیرمنتظره بودن مرگ، تم اصلی انیمه سینمایی I Want To Eat Your Pancreas است. یک پسر نوجوان با همکلاسی خود، ساکورا یامائوچی آشنا می‌شود و می‌فهمد که او به یک بیماری لاعلاج لوزالمعده مبتلاست. ساکورا مجبورش می‌کند تا به او برای رسیدن به آرزوهای قبل از مرگ خود، کمک کند.

ساکورا علی‌رغم وضعیت وخیمش، نگاهی مثبت به مرگ دارد و آن را با شخصیت اصلی داستان در میان می‌گذارد. هر چند این دو می‌دانئد اوقاتشان در کنار هم کوتاه خواهد بود، با فهم بیشتر از شخصیت یکدیگر، عاشق هم می‌شوند. این انیمه یک تفسیر گیرا از ماتم و مرگ است و در عین حال مخاطب را با یک داستان عاشقانه قدرتمند سرگرم می‌کند.

30. Vampire Hunter D: Bloodlust

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۰۱
امتیاز ۷.۶

داستانی تاریک، خون‌بار و خشن. انیمه Vampire Hunter D: Bloodlust با این که ربطی به دراکولا ندارد، اما دارای روحیه و مشخصه‌های همان اثر است. شخصیت اصلی داستان، نیمه‌انسان و نیمه خون‌آشام است و هدف اصلی‌اش تنها یک چیز است: تعقیب و گیر انداختن یک خون‌آشام و نجات دادن زنی که توسط او دزدیده شده است.

در طول مسیر، رقیب‌ها و تهدیدهای دیگری هم وجود دارند، اما همه‌ی این‌ها نسبت به هدف اصلی شخصیت داستان، جهان فوق‌العاده گیرا و اتسمفریک قصه، اهمیت کمتری دارند. این انیمه یکی از تأثیرگذارترین و بهترین انیمه‌های سینمای از نظر بصری است و تم و اتمسفری به شدت تیره، خطرناک و تهدیدآمیز دارد بدون این که حس بی‌روح و مرده‌بودن بدهد.

29. Paprika

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۰۶
امتیاز ۷.۷

تمام کارهای ساتوشی کن شاهکارهستند، اما Paprika، آخرین فیلم این کارگردان، انگار ترکیب تمام آثار این کارگردان است. وسیله‌ای قدرتمند که قراربود کمکی در عرصه‌ی روان‌کاوی باشد، به دست کسانی که نباید می‌افتد و یه ابزاری خطرناک تبدیل می‌شود که می‌تواند اشخاص را در رویاهای‌شان شستشوی مغزی دهد. این داستان فیلم Paprika است.

در انیمه Paprika خط باریک بین دنیای واقعی و ناخودآگاه شکسته می‌شود که نتیجه‌ی آن، ویژوال‌های سورئال و هیجان‌انگیزی است که ساتوشی کن را در نوک قله‌ی نبوغ هنری‌اش نمایش می‌دهد. قبل از این که کریستوفر نولان در فیلم Inception از ایده نفوذ به رویاها استفاده می‌کند، ساتوشی کن با انیمه Paprika این کار را انجام داده بود. هر کسی که به فیلم‌های اکشن علمی تخیلی علاقه دارد باید Paprika را تماشا کند.

28. My Neighbour Totoro

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۱۹۸۸
امتیاز ۸.۱

انیمه My Neighbour Totoro حول محور دو خواهر می‌چرخد. ساتسوکی و می، به روستا نقل مکان می‌کنند در حالی که مادرشان در حال بهبود از یک مریضی طولانی است. بعد از کاوش در محیط زندگی جدیدشان، کم‌کم با موجودات عجیب و ارواح جنگل ملاقات می‌کنند. یکی از این موجودات توتورو است، یک غول مهربان که دخترها را به جهان عجایب هدایت می‌کند.

علی‌رغم ریتم ملایم فیلم، حسی فوق‌العاده از شور و نشاط بچگی در سرتاسر آن دارد که در هر فریم آن می‌درخشد، با این حال با نگران بودن برای سلامتی مادر، یک غم و سنگینی خاصی هم در کنار این شور و نشاط وجود دارد. همین جنبه‌های تاریک انیمه، آن را در ذهن هوادارن این گوه حک کرده است. جاندارانگاری، محیط زیست‌گرایی و لذت زندگی در مناطق روستایی، از تم‌های اصلی این انیمه است.

27. Howl’s Moving Castle

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۰۴
امتیاز ۸.۲

انیمه Howl’s Moving Castle از هایائو میازاکی، از رمانی به همین نام الهام گرفته شده است. البته که این اثر اقتباسی تمام و کمال نیست و میازاکی عصاره و هنر خود را در داستان اصلی وارد کرده است به طوری که این انیمه، کاملاً امضای او را دارد. داستان در جهانی می‌گذرد که جادو و تکنولوژی قرن بیستم در کنار هم و همزمان وجود دارند، اما همین موضوع باعث جنگی بین دو پادشاهی شده است. تنازع بین جادو و طبیعت، تمی اساسی در آثار Studio Ghibli است، اما در این اثر، میازاکی بیشتر از مابقی آثار به ذات نامحدود جادو تمرکز دارد.

داستان در مورد سوفی، دختر جوانی است که توسط یک ساحره حسود نفرین می‌شود تا زندگی‌اش را به شکل یک زن پیر سپری کند. یک جادوگر شجاع به نام هاول، تبدیل به قهرمانی برای سوفی می‌شود و تنها امید او برای بازگشت به زندگی عادی است. Howl’s Moving Castle یکی از بهترین آثار هایائو میازاکی و در عین حال از بهترین انیمه‌های سینمایی تاریخ است که به موضوعاتی همچون عشق، نفرت، طبیعت و تکنولوژی و تضاد و تناسب آن‌ها با یکدیگر اشاره دارد.

26. Metropolis

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۰۱
امتیاز ۷.۲

انیمه Metropolis در مورد یک کارآگاه و برادرزاده‌اش است ک در یک شهر پیشرفته تکنولوژیک، به جستجوی یک دختر رباتیک زیبا می‌روند. این انیمه بر اساس مانگایی به همین نام توسط اوساما تزوکا در سال ۱۹۴۹، اقتباس شده است. کارگردانی این اثر بر عهده رینتارو بوده و سناریو آن را نویسنده‌ی معروف انیمه Akira، کاتسوهیرو نوشته است.

آرت‌ها و انیمشین‌های این اثر فوق‌‍العاده تأثیرگذار و خیره‌کننده است. منتقد معروف راجر ایبرت در مورد این فیلم گفته : «اگر حتی هنوز یک انیمه ژاپنی ندیدید، از این فیلم شروع کنید. اگر هم عاشق انیمه‌های ژاپنی هستید، انیمه Metropolis به شما نشان می‌دهد که چرا چنین سلیقه‌ای دارید.»

25. Wolf Children

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۱۲
امتیاز ۸.۱

مادری به نام حنا، باید بچه‌هایش، یوکی و آمه را به تنهایی بعد از مرگ همسرش بزرگ ‌کند. وضعیت او از اینی هم که هست بدتر می‌شود وقتی که می‌فهمد دو کودکش، به پدرشان رفته و گرگ‌نما شده‌اند. هانا مجبور می‌شود برای افشا نشدن چنین رازی، به جایی دیگر نقل مکان کند.حنا سخت تلاش می‌کند تا از فرزاندانش در مقابل جهانی محافظت کند که از فهم آن‌ها عاجز است. اما مشکل فقط این نیست، خود یوکی و آمه در چالشی بین ذات دوگانه خود به سر می‌برند.

انیمه سینمایی Wolf Children یک قصه‌ی پریان مدرن و روایتی احساسی از سختی‌ها و البته پاداش‌های وظیفه نگهداری از فرزندان است. انیمه‌ای شاعرانه، رمانتیک، با آرت‌های زیبا که تعادلی بین شیرینی و غم در آن وجود دارد. رد پای الهام از میازاکی را در می‌توان در اثر مامورو هوسودا مشاهده کرد. البته این کار یک تقلید صرف نیست و این اثر، امضای خاص هوسودا را در فریم‌ها، تم‌ها و توجه به جزئیات دارد.

24. Josee, The Tiger & The Fish

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۲۰
امتیاز ۷.۶

اکثر انیمه‌های فانتزی موفقیت خود را با استفاده‌ی جالب و منحصر به فرد از المان‌های فانتزی کسب می‌کنند. با این حال، برخی از انیمه‌های کمتر فانتزی و بیشتر با زندگی زمینی سر و کار دارند و شبیه به یک آینه برای بازتاب ذات آدمی عمل می‌کنند. داستان انیمه Josee, The Tiger & The Fish در مورد سونئو، یک دانشجوی بی‌هدف است که نسبت به آینده‌اش هیچ ایده‌ای ندارد، و جوزی، رویاپردازی مثبت‌اندیش که از ویلچر استفاده می‌کند.

با پیشروی قصه، رابطه‌ی آن‌ها رشد کرده و داستان‌های زندگی‌شان را با هم به اشتراک می‌گذراند. با این کار آن‌ها به هم اجازه می‌دهند تا نقاط آسیب‌پذیرشان برای یکدیگر رو شود. انیمه Josee, The Tiger & The Fish  روایتی در مورد پا به سن گذاشتن است و شیرینی و غم خاصی در آن وجود دارد که گاهی اشک تماشاچی را از چشمانش سرازیر می‌کند.

23. Inu-Oh

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۲۱
امتیاز ۷.۱

انیمه‌های ساخته شده توسط ماساکی یاسوآ متنوعند و هر کدام موضوعات خاصی را هدف می‌گیرند. انیمه Inu-Oh چنان ژانرهای متفاوت را در هم می‌میزد که فقط عشق و شور و البته نبوغ کسی همچون یاسوآ، می‌تواند اثر نهایی را این گونه خیره‌کننده سازد. داستان فیلم در قرن چهارده ژاپن می‌گذرد و بر دوستی فردی به نام Inu-Oh، یک رقاص با خصوصیات بدنی خاص و تومونا، یک موسیقی‌دان کور تمرکز دارد.

شخصیت‌های داستان شور عجیبی برای اجراهای موسیقی و ابرازهای خلاقانه دارند، در حالی که در مسیرشان مشکلاتی وجود دارد که گاهی جلوی آن‌ها را می‌گیرد و گاهی هم باعث عقبگردشان می‌شود. در نهایت این دو با هم اجرایی را بر پا می‌کنند که نه تنها باعث استعلای روح‌شان می‌شود، بلکه به یک ملتی که در استانه فروپاشی قرار دارد کمک می‌کند تا بتواند دوباره خود را سرپا دارد.

22. Ride Your Wave

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۱۹
امتیاز ۶.۸

ماساکی یاسوآ یکی از بهترین انیمه‌سازان این نسل است، و این را با انیمه‌های Inu-Oh Night is Short, Walk on Girl, نشان داده است. شاید این عجیب‌ترین فیلمش نباشد، اما می‌تواند یک ورودی عالی برای کسانی باشد که تمایل دارند با سبک کاری او و استایل هنری‌اش آشنا شوند. در انیمه Ride Your Wave خلاقیت یاسوآ در تک‌تک فریم‌ها با انیمیشن‌های زیبا و شخصیت‌های منحصر به فرد، می‌درخشد.

این انیمه کاوشی در سوگواری، مرگ، ماتم و تروما استو داستان در مورد یک دانشجوی عاشق موج‌سواری است که در تلاش است پس از مرگ معشوقه‌اش، یعنی آتش‌نشانی که در یک سانحه وحشتناک و غیرمنتظره کشته شد، دوباره معنای زندگی و هدفی برای زیستن پیدا کند.

21. Nausicaä of the Valley of the Wind

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۱۹۸۴
امتیاز ۸

خیلی سخت است لیستی از بهترین انیمه‌های سینمایی تاریخ بسازیم و در آن از اکثر آثار میازاکی یاد نشود. انیمه Nausicaä of the Valley of the Wind یکی از اولین ساخته‌های این هنرمند بزرگ است و با اینکه شاید بهترین اثر او نباشد، هنوز هم می‌تواند روایتی گیرا برای محاطبین عرضه دارد. در واقع این انیمه از ویژگی‌هایی برخوردار است که میازاکی در آثار بعدی خود استفاده کرده یا آن‌ها را بسط داده است.

این انیمه فانتزی و ماجراجویی، داستانی از دغدغه‌های محیط زیستی در دل خود دارد و روایت مردمانی از آخرین قلعه‌های به جا مانده است که سعی دارند بر ضد نیروهای مخرب، در کنار هم بیایستند. انیمه سوالاتی را در ذهن مخاطب در مورد ذات طبیعت و انسان ایجاد می‌کند که مدت‌ها ذهن او را به خود مشغول خواهد کرد. شبیه به تمام آثار میازاکی، تک‌تک فریم‌های این اثر مثل تابلوی نقاشی می‌ماند.

20. Belle

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۲۱
امتیاز ۷.۱

مامورو هوسودا یکی از پرشورترین و هیجان‌انگیزترین فیلمسازان صنعت انیمه است. انیمه Belle، آخرین اثر هوسودا، جمعبندی تمام آثار قبلی اوست و بهترین انیمه سینمایی او هم به شمار می‌رود. اکثر انیمه‌های هوسودا مربوط به جهان موازی و نفاق بین آواتارهای آنلاین و شخصیت‌های حقیقی پشت آن‌هاست. Belle به زیبایی داستان پریان دیو و دلبر را به ستینگ منحصر به فرد خود می‌آورد.

سوزو نایتو در تلاش است تا با پیدا کردن الهامی، به شور و علاقه‌ی زندگی‌اش، یعنی خوانندگی و ساخت آهنگ برگردد. وقتی که او با دنیای دیجیتال U آشنا شده و خودش را در آن غرق می‌کند، زندگی‌اش امید تازه‌ای می‌گیرد. در دنیای U، سوزو به Belle تبدیل می‌شود و هر آهنگی که دلش می‌خواهد را می‌خواند. Belle داستانی تأثیرگذار در مورد هویت انسان است. انیمشین‎‌های این اثر جزئیات فوق‌العاده‌ای دارند و اجراهای موزیکال Belle فراموش‌نشدنی هستند. مخاطبین با Belle و البته Kei که از سرنوشتی تراژیک در رنج است، همذات‌پنداری می‌کنند.

19. Kiki’s Delivery Service’

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۱۹۸۹
امتیاز ۷.۸

انیمه‌ای دیگر از ساخته‌های میازکی، که شاید به اندازه‌های دیگر آثار او در میان طرفدارانش محبوب نباشد، اما در هر صورت یک اثر کلاسیک و فوق‌العاده است. این انیمه از روی رمانی به همین نام به قلم ایکو کادونو اقتباس شده است/ داستان در مورد زن جوانی است که قرار است برای اولین خودش با مسائل زندگی دست و پنجه نرم کند… و البته او یک جادوگر هم هست.

انیمه Kiki’s Delivery Service علی‌رغم المان‌های فانتزی‌اش، داستان واقع‌گرایانه زمینی در مورد بزرگ شدن و پا به سن گذاشتن و قبول مسئولیت‌های زندگی است. به راحتی می‌توان این انیمه را به فرد مسن، میان‌سال و جوان و کودک پیشنهاد داد و از لذت بردن آن‌ها مطمئن بود. این انیمه حتی تحسین فردی همچون اکیرا کوروساوا، یکی از افسانه‌ای‌ترین کارگردانان سینمای ژاپن و جهان را برانگیخت.

18. Summer Wars

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۰۹
امتیاز ۷.۴

این انیمه احتمالا جاه‌طلبانه‌ترین ساخته‌ی مامورو هوسودا است. Summer Wars داستانی خلاقانه، ماجراجویی و علمی-تخیلی دارد که کمدی نوجوانانه را با یک داستان عاشقانه بامزه و اکشن هیجان‌انگیز مخلوط می‌کند. کنجی یک دانش‌آموز نابغه است و یک مسئله پیچیده ریاضی را که کسی به صورت ناشناس برایش فرستاده، حل می‌کند. پس از این متوجه می‌شود که در واقع به یک هوش مصنوعی کمک کرده تا کلید نهایی خود برای نابودی زمین را به دست بیاورد.

Summer Wars موفق شد فروشی عالی داشته باشد و در جشنواره‌ها هم جایزه‌های متنوعی ببرد. جایزه‌ی بهترین انیمیشن سال ۲۰۱۰ از آکادمی فیلم ژاپن، جزو مهم‌ترین آن جوایز به شمار می‌رود. انیمه Summer Wars یک ماجراجویی دلگرم‌کننده با نیروی تخیل فوق‌العاده در طراحی و ساخت دنیا است که حتی یک لحظه هم مخاطب را کسل نمی‌کند و ریتمش را از دست نمی‌دهد.

17. Maquia: When the Promised Flower Blooms

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۱۸
امتیاز ۷.۴

ماری اوکادا، با اولین انیمه‌اش مستقیم قلب شما را نشانه می‌گیرد، پس منتظر باشید تا با دیدن این انیمه غرق در احساست متفاوت شوید. داستان این انیمه در مورد ماکویا، یک دختر جوان از نژادی ویژه به نام یورف است که می‌توانند برای صدها سال زندگی کنند. وقتی که ماکویا در حال فرار از مصیبت‌های جنگ است، ناگهان نوزادی را پیدا می‌کند و تصمیم می‌پیرد که بزرگش کند.

انیمه Maquia: When the Promised Flower Blooms، کاوشی است در مادرانگی به نحوی زیبا، خیره‌کننده و نفسگیر، انیمه‌ای که می‌تواتد خاطراتی را در شما زنده کند و دست روی تجربیاتی بگذارد که مدت‌ها بود فراموش کرده بودید. با دیدن این انیمه قدرت عشق و تأثیر آن بر آدمی را لمس می‌کنیم.

16. Cowboy Bebop: The Movie

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۰۱
امتیاز ۷.۸

انیمه سریالی Cowboy Bebop یکی از شاهکارهای بی چون و چرای این صنعت به شمار می‌رود. شین‌ایچیرو واتانابه ، کارگردان این سری، در قالب یک فیلم داستان سریال و زوایای ناگفته آن را پوشش می‌دهد. این فیلم به اتفاقات بین اپیزودهای ۲۲ و ۲۳ سریال کابوی بیباپ می‌پردازد و روایتی علمی تخیلی، عمیق و پیچیده از ترورسیم شیمیایی در مریخ است. فیلم کابوی بیباپ، همه‌ی آن چیزهایی را که باعث شده بود سریال آن گونه خاص و جذاب باشد، یک جا دارد. فیلم بدون دیدن سریال هم قابل تماشاست و مشخصاً تماشای آن برای کسانی هم که سریال آن را دیده‌اند از اهمیت زیادی برخوردار است.

صحنه‌های اکشن، ویژوال‌ها، موزیک و شخصیت‌ها همگی در بالاترین حد خود قرار دارند. این انیمه هم هوادارن سرسخت کابوی بیباپ و هم افراد جدید را سرگرم و راضی خواهد کرد. با دیدن این فیلم می‌توان فهمید که چرا سریال کابوی بیباپ در سراسر دنیا، این همه طرفدار دارد.

15. In This Corner of the World

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۱۶
امتیاز ۷.۸

انیمه In This Corner of the World  کند و کاوی در مورد زندگی شهروندان ژاپن در طول جنگ جهانی دوم است و روایت اپیزودیک آن دوران تنش‌زای قبل از جنگ و پس از حمله‌ی آمریکا به ژاپن را نشان می‌دهد. داستان در مورد زندگی روزمره دختر و عروس جوانی به نام سوزو است که با خانواده‌ی جدیدش به شهر بندری Kure می‌رود که تنها بیست کلیومتر از هیروشیما فاصله دارد.

فیلم In This Corner of the World به خوبی مدهای لباس، فرهنگ، لوکیشن‌ها، و معماری آن دوره‌ی زمانی ژاپن را، با انیمشین‌های خارق‌العاده و آرت‌های زیبا، به نمایش می‌گذارد. در این جا نباید دنبال المان‌های فانتزی باشیم، چون انیمه قصد دارد روایتی واقع‌گرا از استرس‌ها و تنش‌ها و آشوب آن دوران ارائه دهد. انیمه In This Corner of the World روایتی غم‌انگیز و در عین حال دلگرم‌کننده در ژانر برش زندگی از یک دوره‌ی تاریخی مهم ژاپن است.

14. Princess Mononoke

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۱۹۹۷
امتیاز ۸.۳

هایائو میازاکی نقل قول معروفی در مورد این فیلم دارد. او در خلال ساخت این فیلم اذعان داشت به هر نحوی که هست آن را به اتمام خواهند رساند حتی اگر انجام این کار به قیمت نابودی استدیو جیبلی تمام شود. او سپس به خاطر مشقت آوردن چنین داستان عجیبی روی صفحه‌های نمایش گفت که ترجیح می‌دهد دیگر پس از این بازنشسته شود. اما هیچ یک از این دو گفته‌ی میازاکی اتفاق نیوفتاد

میازاکی با انیمه Princess Mononoke مسیر موفقیت بین‌المللی خود را پیدا کرد. این انیمه یکی از خاص‌ترین و گیراترین، و در عین حال خشن‌ترین انیمه‌ها در بین ساخته‌های اوست. دوره‌ی تاریخی متأخر موروماچی ژاپن، راه خود را به جهان فانتزی میازاکی پیدا می‌کند. طبیعت، رابطه‌ی انسان با ذات آن و مواجهه با مرگ، از موضوعاتی است که در این انیمه مورد بررسی قرار می‌گیرد. انیمه Princess Mononoke نه فقط جزو بهترین انیمه‌های سینمایی تاریخ، بلکه اثری که راه خود را به خارج از مرزهای این صنعت پیدا کرده است و شهرتی فرارسانه‌ای یافته است.

13. The Tale of Princess Kaguya

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۱۳
امتیاز ۸

انیمه The Tale of Princess Kaguya یکی از خیره‌کننده‌ترین انیمه‌ها از نظر ویژوال در این لیست است، اثری شاهکار و منحصر به فرد در کارنامه‌ی استدیو جیبلی . کارگردان این انیمه ایسائو تاکاتاها افسانه‌ای بوده و داستان آن را بر اساس یک داستان سنتی ژاپنی به نام The Tale of the Bamboo Cutter از قرن دهم میلادی تنظیم کرده است.

داستان فیلم در مورد مرد فروتنی است که یک دختر کوچک را در داخل یک شاخه بامبو پیدا می‌کند. انیمیشن روایت خود را با احساسات کاگویا در تلفیقی مناسب به هم می‌آمیزد. وقتی که شاهدخت از قصر فرار می‌کند چون آزادی‌اش را از دست رفته می‌بیند، نقاشی‌ها مبهم و آشفته می‌شود و درد شخصیت را در هر فریم به نمایش می‌گذارد. فمنیسم، آزار و اذیت زنان، ذات درد و زیبایی، ناکافی بودن رفاه مادی برای خرسندی انسان، از جمله موضوعاتی است که تاکاتاها در این انیمه به زیبایی تفسیری از آن‌ها ارائه می‌دهد.

12. The Wind Rises

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۱۳
امتیاز ۷.۸

این انیمه قرار بود آخرین ساخته‌ی میازاکی باشد، تلفیقی از عمیق‌ترین علایق و دل‌مشغولی‌های او: پرواز، باد، جنگ، هواپیماهای جنگی ایتالیایی … و البته یک داستان احساسی که به ما می‌گوید چه چیزهایی با وجود سختی‌ها ما را به زندگی وادار و امیدوار می‌کند. حالا البته می‌دانیم این آخرین ساخته او نبوده، همان‌طور که انیمه The Boy and The Heron، آخرین ساخته‌اش را بالاتر در لیست قرار دادیم. با تمام این اوصاف این اثر یکی از بهترین کارهای او و همین‌طور یکی از بهترین انیمه‌های سینمایی تاریخ است.

داستان The Wind Rises در واقع الهامی آزاد از سرنوشت شخصیت جیرو هوریکوشی، طراح هواپیمای جنگی در خلال جنگ جهانی دوم است. با این حال، طبق معمول میازاکی تنها علاقه‌مند به شرح اتفاق‌های واقعی نیست و ترجیح می‌دهد ما را به زمان دیگری ببرد، در آن ایده‌های بکری را وارد اثرش کند و ما را به فکر فرو برد… این که چطور عملی زیبا به نام خلق کردن و اختراع کردن، می‌تواند این گونه وسیله‌ی بدترین افکار و اهداف شیطانی شود.

11. Tokyo Godfathers

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۰۳
امتیاز ۷.۸

در حالی که استوشی کن فقط چند انیمه ساخته، تأثیر او بر صنعت انیمه نمی‌تواند دست‌کم گرفته شود. تمام آثار او جزو بهترین‌ انیمه‌های سینمایی تاریخ به شمار می‌روند. با این که Tokyo Godfathers از آن دسته از فیلم‌های متعارف کریسمسی نیست، با این حال می‌تواند گزینه‌ای جالب برای تماشا در آن زمان باشد.

نه، هیچ المان فانتزی در این جا وجود ندارد، فقط داستانی گرم، خنده‌دار و غافلگیرکننده. ساتوشی کن این فیلم را با الهام از فیلم سه پدرخوانده جان فورد ساخته و در آن به روایت داستان سه فرد بی‌خانمان می‌پردازد: جین که یک میانسال الکلی است، میوکی که یک نوجوان فراری است و درگ کویین سابق هانا. این سه نفر یک نوزاد را در داخل سطل آشغال در روز کریسمس پیدا می‌کنند و تصمیم می‌گیرند او را به خانه برگرداند. در کریسمس بعدی به جای دیدن It’s A Wonderful Life پیشنهاد می‌کنیم این انیمه را مشاهده کنید.

10. Grave of the Fireflies

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۱۹۸۸
امتیاز ۸.۵

دستمال‌کاغذی‌های‌تان را آماده کنید چون قرار است یک از ناراحت‌کننده‌ترین فیلم‌های تاریخ را ببینید، آن قدر غم‌انگیز که پس از مشاهده‌ی آن شاید دوباره به سراغش برنگردید. انیمه Grave of the Fireflies توسط یکی از بنیانگذاران استدیو جیبلی، یعنی ایسائو تاکاهاتا اسطوره‌ای ساخته شده و شاید بهترین اثر او هم در بین تماشاچیان و هم در بین منتقدین محسوب شود، اثری که در حین حال که یکی از بهترین انیمه‌های سینمایی تاریخ است، از نظر احساسی جزو ویران‌کننده‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

داستان انیمه در شهر Kobe ژاپن و در ماه جون ۱۹۴۵ می‌گذرد و روایت دو برادر و خواهر را پی می‌گیرد که بعد از یتیم شدن و از دست دادن خانه‌شان به علت بمباران، با این که در نهایت فقر به سر می‌برند، در تلاش هستند که زنده بمانند. این انیمه ضد جنگ بر اساس رمانی به همین نام به قلم اکیوکی نوساکا نوشته شده و به همان اندازه حیرت‌انگیز و تراماتیک است.

9. A Silent Voice

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۰۶
امتیاز ۸.۱

متاسفانه انیمه‌های زیادی وجود ندارد که توسط یک زن کارگردانی شده باشد.  همین هم انیمه A Silent Voice را خاص‌تر و منحصر به فردتر از چیزی که هست می‌کند. نائوکو یامادا این انیمه را از مانگایی به همین نام به قلم یوشیتوکی اویما اقتباس کرد. داستان انیمه در مورد شوکو نیشیمیا، یک دانش‌آموز دبیرستانی با مشکل شنوایی است که توسط همکلاسی‌هایش اذیت می‌شود. این کارها او را مجبور می‌کند به جای دیگری نقل مکان کند. سال ها بعد شویا ایشیدا، یکی از افرادی که قبلاً او را اذیت می‌کرد، سعی می‌کند کارهایش را جبران کند.

انمیه A Silent Voice موضوعات مختلفی را کند و کاو می‌کند،  قلدری، بزرگ شدن و بلوغ، زندگی با معلولیت جسمی، چالش‌های سلامت ذهنی، بخشش و … احتمالا در این انیمه هم به گریه بیافتید، پس دستمال کاغذی‌های‌تان را آماده کنید. این انیمه موفق شد جایزه بهترین انیمیشن سال را از بیست و ششمین جشنواره منتقدین ژاپن دریافت کرد و البته به موفقیتی فرامرزی و بین‌المللی برسد.

8. Whisper of the Heart

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۱۹۹۵
امتیاز ۷.۸

وقتی نام استیدو جیبلی می‌آید اکثراً یاد هایائو میازاکی و ایسائو تاکاهاتا می‌افتند، اما در میان کاتالوگ استیدو جیبلی، الماس‌های دیگری هم وجود دارد. انیمه Whisper of the Heart اولین فیلم به کارگردانی یوشیفومی کوندو است که انتظار می‌رفت شبیه میازاکی و تاکاهاتا، کارنامه‌ای پربار و افسانه‌ای داشته باشد، اما اجل به او فرصت نداد و متاسفانه در سن ۴۷ سالگی بر اثر بیماری در گذشت. این اثر اولین و آخرین نامه‌ی عاشقانه او به هوارادان بوده است، نامه به افرادی که می‌خواهند رویاهای بزرگ خود را صرف نظر از شرایط سختی که در آن به سر می‌برند، دنبال کنند.

تنها انیمه کارگردانی شده توسط کوندو، جزو بهترین انیمه‌های سینمایی تاریخ است. این انیمه بر اساس مانگا آئوی هیراگی ساخته شده و سناریو آن توسط میازاکی اقتباس شده است. داستان انیمه زمزمه قلب، در مورد نوجوان سرسختی است که می‌خواهد نویسنده شود، پس تصممیم می‌گیرد با نوشتن اولین رمانش، خودش را به خودش اثبات کند. فیلمی پر از روحیه و الهام‌بخش، دیدن زمزه قلب برای هر جوانی که آرزوهای بزرگ در سر دارد، واجب است، و البته پس از مشاهده‌ی آن غمی در دلش می‌نشیند که کارگردانی این‌چنینی تنها با یک انیمه سینمایی از دنیا رفت.

7. Millennium Actress

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۰۱
امتیاز ۷.۸

سی سال پیش، چیوکو فوجیوارا از بازیگری خود را بازنشسته کرد و به یک زندگی دنج و راحت، جدا از دوربین‌ها و شهرت پناه برد. حالا، مستندسازهایی به نام جینا و کیوجی به دنبال این ستاره رفتند تا با مصاحبه از او، گزارشی از مسیر و کارنامه حرفه‌ایش داشته باشند، مسیری که چیوکو در یک دهه از سر گذراند. انیمه روایتی از نقش‌های مختلف او، افراد تأثیرگذار در زندگی‌اش و تقابل نقش‌هایش و خود واقعیش ارائه می‌دهد.

این اثر ساتوشی کن که بعد از انیمه Perfect Blue ساخته شد. در این انیمه او تمام استدادها و نبوغش را به کار بست تا نامه‌ای عاشقانه به هوارادان فیلم و سینما، مخصوصاً سینمای ژاپن بنویسد و برای این کار از داستان چیوکو استفاده کرد. اگر شما به فیلم‌ و سینما علاقه دارید، امکان ندارد عاشق انیمه Millennium Actress نشوید.

6. Weathering With You

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۲۰۱۹
امتیاز ۷.۵

هاداتا نوجوانی است که از محل زندگی‌اش فرار کرده و به توکیو رفته است. هینا یک یتیم است، و باید برادر کوچش را به تنهایی بزرگ کند. انیمه Weathering With You به کارگردانی و نویسندگی ماکوتو شینکای انیمه‌ای در سبک رئالیسم جادویی است که بر قابلیت عجیب هیتا در کنترل هوا تمرکز دارد. البته نه این که با داشتن این قابلیت، از او انتظار کارهای یک ابرقهرمان را داشته باشید!

همان‌طور که این دو نفر رابطه‌شان به هم نزدیک‌تر می‌شود، سعی می‌کنند از استعدادهای هینا برای تولید آینده‌ای روشن‌تر استفاده کنند. اما اتفاقات آن طور که باید پیش نمی‌رود و چرخش ناگواری هم برای شخصیت‌های داستان و هم جهان اطراف‌شان اتفاق می‌افتد. امضای شینکای در توجه به جزئیات ستودنی است . ویژوال‌های استفاده شده برای نمایش افکت‌های آب و هوا عالی است و روایت فوق‌العاده انیمه جایگاه شینکای را به عنوان استعداد جدید دنیای انیمه تثبیت می‌کند.

5. Only Yesterday

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۱۹۹۱
امتیاز ۷.۶

یکی دیگر از انیمه‌های معروف کلاسیک از ایسائو تاکاهاتا، که با تمرکز روی شخصیت اصلی، سعی در روایت داستانی رمانتیک از بزرگ شدن و پا به سن گذاشتن آدمی و سختی‌ها و شیرینی‌های مسیر دارد. داستان انیمه بزرگسالانه Only Yesterday در مورد زن جوانی است که به خانواده‌اش سر می‌زند و در عین حال مروری به گذشته خود دارد، گذشته‌ای که به نحوی تلخ و شیرین با هم ادغام شده است، و همین تلفیق غم و شادی است که این چنین خاطرات را خواستنی می‌کند.

این انیمه شاید برای کسانی که به دنبال اکشن، انفجار، یا المان‌های علمی تخیلی و فانتزی هستند گیرا نباشد، اما آن‌هایی که به دنبال مسائل عمیق انسانی و مرتبط با زندگی قابل لمسشان می‌گردند، قطعاً درگیرکننده خواهد بود. Only Yesterday انیمه‌ای زیبا و یکی از بهترین انیمه‌های سینمایی تمام ادوار است.

4. Castle In The Sky

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۱۹۸۶
امتیاز ۸

انیمه Castle In The Sky، اثر دیگری از میازاکی است که لیاقت قرار گرفتن در لیست بهترین انیمه‌های سینمایی تاریخ را دارد. هر اثر میازاکی همواره حد و مرز جدیدی برای زیبایی‌های بصری تعیین می‌کند، اما انیمه Castle In The Sky این کار را به سطح دیگری می‌برد. هنوز هم بعد از نزدیک چهار دهه، جزو زیباترین و بهترین انیمه‌های سینمایی از نظر ویژوال و جنبه‎‌ی هنری است. ویژگی‌های برجسته انیمه فقط مختص به مبحث ویژوال نمی‌شود و در Castle In The Sky، با قصه‌ای بی‌نهایت زیبا طرفیم.

Castle In The Sky اولین اثری است که توسط استدیو افسانه‌ای جیبلی ساخته شده است. میازاکی داستان این فیلم را از سفرش به ولز و مشاهده‌ی اعتصاب معدن‌چیان بریتانیا، الهام گرفت. مأمور دولت به نام موسکا، جاسوسان و دزدان به دنبال دو یتیم به نام شیتا و پازو هستند. آن‌ها در تلاشند گردنبند کریستالی شیتا را بدزدند تا بتوانند به لاگوتا، قلعه‌ی در آسمان وارد شوند و به تکنولوژی پیشفرفته و اسرارآمیز آن دسترسی پیدا کنند. انیمه تم‌های همچون رابطه با محیط زیست، روابط انسان‌ها با یکدیگر و تکنولوژی را کند و کاو می‌کند.

3. Akira

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۱۹۸۸
امتیاز ۸

انیمه Akira شاهکاری در سبک سایبرپانک و یکی از بهترین انیمه‌های سینمایی تاریخ و از تأثیرگذارترین آن‌هاست. این فیلم توسط کاتسوهیرو اوتومو، بر اساس مانگایی که خود او نوشته کارگردانی شده است. داستان انیمه در شهری با اتمسفر دیستوپایی در آینده اتفاق می‌افتد جایی که در آن، شوتارو کاندا، رهبر یک گروه کنگستری موتورسوار، بعد از سانحه‌ای قابلیت تله‌کنتیک(دورجنبی) پیدا می‌کند. او پس از این اتفاق، مجموعه‌ی بزرگ نظامی را تهدید به نابودی می‌کند.

با این که اوتومو انیمه را از مانگای خودش اقتباس کرده، اما انیمه و مانگا، مخصوصاً در نیمه‌ دوم آن تفاوت‌های کلیدی با یکدیگر دارند، بیشتر به این دلیل که در هنگام عرضه‌ی فیلم، هنوز کار مانگا تمام نشده بود و تا دو سال بعد از عرضه‌ی فیلم هم ادامه داشت. به هر حال اثر نهایی قطعاً یکی از بهترین انیمه‌های سینمایی تاریخ است که بسیاری از آثار دیگر از آن الهام گرفته‌اند. پس از عرضه‌ی Akira در سال ۱۹۸۸، تازه مخاطب غربی متوجه شد از انیمیشن‌ها می‌تواند انتظار چه داستان بزرگسالانه و جدی داشته باشد. Akira روایتی پر پیچ و خم دارد که تا به حال محل تفسیر زیادی بود… برخی از آن‌ها، Akira را استعاره‌ای از تهدیدهای هسته‌ای و هشدار در مورد مسیر خطرناکی می‌بینند که انسان‌ها در دهه هشتاد پی گرفته بودند.

2. Ghost in the Shell

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۱۹۹۵
امتیاز ۷.۹

موتوکو کوساناگی یکی از نمادین‌ترین شخصیت‌های تاریخ انیمه‌هاست. در سال ۲۰۲۹ و در جهانی سایبرپانک، او یک مأمور سایبورگ امنیت عمومی است. موتوکو باید هکر بدنامی به نام Puppet Master را دستگیر کند. انیمه Ghost in the Shell جزو ستون‌های ژانر سایبرپانک نه فقط در دنیای انیمه، بلکه در عرصه‌ی سینما و حتی دیگر هنرها نظیر ویدئو گیم به شمار می‌رود. داستان انیمه روایتی فیلسوفانه از هویت انسان و اراده آزادش در دنیای مدرنی است که تکنولوژی بر آن چیره شده است.

انیمه Ghost in the Shell توسط مالمورو اوشی کارگرادنی شده و بر اساس مانگایی به همین نام به قلم ماسامونه شیرو اقتباس شده است. منتقدین ویژوال‌ها، داستان و روایت و موسیقی انیمه را در زمان عرضه تحسین کردند اما متأسفانه این اثر نتوانست در آن زمان فروش خوبی در گیشه‌ها داشته باشد. با این حال پس از عرضه‌ی خانگی، موفق شد مخاطبین خاص خود را پیدا کند و حتی بر فیلم‌های عظیم و بزرگی همچون ماتریکس تأثیر بگذارد. امروزه Ghost in the Shell نه تنها در سبک علمی-تخیلی و سایبرپانک، بلکه جزو بهترین انیمه‌های سینمایی دوران به شمار می‌رود.

1. Perfect Blue

بهترین انیمه های سینمایی
سال ساخت ۱۹۹۷
امتیاز ۸

رتبه‌ی اول بهترین انیمه‌های سینمایی تاریخ را به Perfect Blue، اثر فراموش نشدنی ساتوشی کن اختصاص دادیم. انیمه‌های ساتوشی کن همواره در خط نازک بین واقعیت و فانتزی قدم در عبورند و Perfect Blue هم از این قاعده مستثنی نیست. داستان این انیمه در مورد میما کیریگوئه، یک عضو از گروه آیدل‌های ژاپنی است که حالا می‌خواد از این شغل صرف نظر کرده و حرفه‌ی بازیگری را پی بگیرد. اما با تعقیب شدن پیاپی توسط یکی از هوادران وسواسی‌اش و قتل‌های عجیبی که در دور و اطراف میما اتفاق می‌افتد، او کم کم تماسش را با واقعیت از دست می‌دهد.

Perfect Blue  اثری رواشناسانه و هیجان‌انگیز است که در بطن خود شاید بسیار هراس‌انگیز باشد. انیمه با داستان غافلگیرکننده و زاویه دیدهای پراکنده سعی دارد فرهنگ سلبریتی‌‎ها و هواداران و مسائل مربوط به آن را نقد کند آن هم نه به صورت ساده، بلکه به شکلی خشن و ترسناک. Perfect Blue روایت شجاعانه‌ای دارد و راه را برای الهام‌گیری آثار پس از خود باز و هموار کرد. اگر پس از دیدن این فیلم شباهت‌هایی با Black Swan در آن یافتید، به این خاطر است که درن آرنوفسکی در ساخت آن فیلم از Perfect Blue الهام گرفت.

جمع‌بندی

احساس حرف اول را می‌زند. انیمه اشکال هنری و فرم‌ها را در خدمت احساس و ابراز آن در می‌آورد. به همین علت در هنگام دیدن انیمه، یا گریه می‌کنید، یا از ته دل می‌خندید، یا در ماتم عجیبی فرو می‌برید، چون وقتی وارد حیطه‌ی احساس می‌شوید، دیگر مهم نیست چه ذهنیتی دارید یا چه شخصیتی… در حیطه‌ی احساس، انسان‌ها «یکی» می‌شوند. دیدن بهترین انیمه‌های سینمایی که در لیست بالا ذکر آن‌ها رفته، به نوعی می‌تواند باعث تزکیه نفس شود و ما را بیشتر به انسانیت و طبیعت و همذات‌پنداری با دیگران سوق دهد.

سوالات متداول

پر استفاده‌ترین ژانرهای انیمه کدامند؟

انیمه‌ها اغلب تلفیقی از ژانرهای متفاوت هستند، اما به علت آزادی هنرمند در این قالب هنری، ژانر پر استفاده‌ی آن فانتزی بوده و اکثر قصه‌هایی که هنرمند در نظر دارد، چه ماجراجویی باشد چه کمدی چه درام، در بستر این ژانر روایت می‌شود.

بهترین انیمه‌ های سینمایی غیرفانتزی کدامند؟

انیمه‌های Tokyo godfathers و Only Yesterday از بهترین نمونه‌ انیمه‌هایی هستند که با زندگی واقعی سر و کار دارند.

بهترین کارگردان‌های انیمه‌ های سینمایی کدامند؟

هایائو میازاکی، ساتوشی کن و ایسائو تاکاهاتا جزو نام‌های افسانه‌ای این صنعت هستند.

بهترین انیمه‌ های سینمایی فانتزی کدامند؟

تقریباً اکثر این لیست شامل انیمه‌های فانتزی می‌شود، اما به صورت گلچین می‌توان به Castle In The Sky، My Neighbour Totoro و Grave of the Fireflies اشاره کرد

بهترین انیمه‌ های سینمایی عاشقانه کدامند؟

Violet Evergarden، Your Name و I Want To Eat Your Pancreas از بهترین انیمه‌های سینمایی عاشقانه تاریخ هستند.

source

توسط funkhabari.ir