سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه که در نیویورک حضور دارد در گفت‌وگویی با خبرنگاران ضمن تسلیت شهادت فرمانده بزرگ مقاومت سیدحسن نصرالله گفت: مسلما این شهادت ضایعه بزرگی است، ولی هیچ خللی در مقاومت ایجاد نخواهد کرد. اطمینان دارم خون شهید سیدحسن نصرالله باعث قوت و قدرت بیشتر حزب‌الله و انگیزه‌ها و رویش بیشتر نیرو‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: با این کاری که رژیم صهیونیستی در منطقه، لبنان و غزه انجام داد، مسلما هیچ آینده‌ای برای آن در منطقه متصور نیست و به هیچ وجه روی آرامش را نخواهند دید. نتیجه طبیعی اقدامی که انجام دادند، این خواهد بود که زوال رژیم صهیونیستی را تسریع کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: مواضع رسمی ایران و وزارت امور خارجه در بیانیه‌ها اعلام شده است. از نظر ما آمریکا شریک این جنایت است و به هیچ‌وجه نمی‌تواند خودش را از این واقعیت جدا کند و مسلما خون شهدای این حادثه بی‌پاسخ نخواهد ماند و ما حتما در کنار لبنان خواهیم ایستاد.

دبیرکل سازمان ملل باید صدای جامعه ملل باشد

سیدعباس عراقچی در ادامه این گفتگو بیان کرد: از دیروز عصر به وقت نیویورک که خبر شهادت سیدحسن نصرالله واصل شد، تلاش‌های بسیار زیادی را شروع کردیم. در جلسه شورای امنیت که از قبل برای موضوع غزه تنظیم شده بود، شرکت و صحبت کردم. 
وی افزود: با دبیران کل سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی ملاقات فوری انجام دادم و خواستار آن شدم که این دو سازمان در این زمینه ورود پیدا کنند. 
این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی ادامه داد: شورای امنیت ثابت کرده که توانایی حل این مشکلات را ندارد و آمریکا جلوی هر اقدامی را تا الان در این شورا گرفته است.
وزیر خارجه گفت: ولی این مانع از این نمی‌شود که دبیرکل سازمان ملل مساعی خودش را در این زمینه به کار نگیرد. به ایشان صراحتا عرض کردم که باید صدای جامعه ملل باشد و مساعی خود را به کار گیرد و جامعه بین‌الملل را به سمت توقف جنایات رژیم صهیونیستی هدایت کند.

 در وضعیت هشدار به سر می‌بریم

عراقچی افزود: در دیدار با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز خواستار آن شدیم که برای نشست فوری این سازمان در سطح سران اقدام شود و قرار شد دبیرکل در این رابطه با کشور‌های عضو مشورت‌هایی را انجام دهد.

وی همچنین گفت: همه نسبت به خطر بروز یک جنگ تمام عیار در منطقه معترفند و نگران هستند و این یک تهدید بزرگ در منطقه است و واقعا در وضعیت هشدار به سر می‌بریم.

وزیر خارجه افزود: کشور‌های منطقه و فراتر از منطقه باید بدانند که وضعیت بسیار خطیر است و هر لحظه هر احتمالی ممکن است وجود داشته باشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی به دیدار‌های دوجانبه در حاشیه نشست مجمع عمومی هم اشاره کرد و گفت: سوای وزرای خارجه که از قبل تنظیم شده بود چند ملاقات خاص با وزرای خارجه سوریه، روسیه، مصر و یکی دو کشور اروپایی درباره ضرورت مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی و ضرورت مقابله بین‌المللی با جنگ افروزی این رژیم داشتم.

source

توسط funkhabari.ir