ترانه علیدوستی یکی از بازیگران مشهور اهل ایران است که با ایفای نقش‌های مختلف و برجسته خود توانست شهرت زیادی بدست آورد. در این مقاله با بیوگرافی ترانه علیدوستی و مرور کارنامه هنری او همراه شما هستیم.

ترانه علیدوستی بازیگر، دوبلور و مترجم اهل ایران متولد سال 1362 است. او دیپلم رشته کامپیوتر دارد و نخستین بار در سن 17 سالگی با حضور در کلاس‌های مرحوم تارخ بازیگری را آغاز کرد و خیلی زود در سن 18 سالگی با فیلم من ترانه 15 سال دارم مقابل دوربین ظاهر شد. اولین فیلم او برایش شهرت زیاد و جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فجر را به ارمغان آورد.

این هنرپیشه در طول سال‌های حضور خود در سینما برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم لوکارنو سوئیس شد و جز اعضای هیئت داوران جشنواره‌های وزول فرانسه و هانوی ویتنام بود. خانم علیدوستی تا کنون با کارگردانان بزرگی همکاری کرده و در زمینه ترجمه نیز موفقیت‌های بزرگی کسب کرده است‌. شاخص‌ترین ایفای نقش او به سریال شهرزاد برمی‌گردد. در سال 1401 به دلیل حواشی‌ای که برای این بازیگر پیش آمد ممنوع المعامله شده و فعلا فعالیتی نمی‌کند. در ادامه مقاله پیش رو پلازا با بیوگرافی ترانه علیدوستی و حواشی او همراه شما هستیم.

فهرست مطالب:

اطلاعات شخصی ترانه علیدوستی

  • نام و نام خانوادگی: ترانه علیدوستی
  • تاریخ تولد: 22 دی 1362
  • محل تولد: تهران
  • سن ترانه علیدوستی: 40 سال
  • قد ترانه علیدوستی: 168 سانتی متر
  • تحصیلات: دیپلم کامپیوتر
  • وضعیت تاهل: متاهل (ازدواج با علی منصور از سال 1390 تا کنون)
  • والدین: حمید علیدوستی، نادره حکیم‌الهی
  • تعداد فرزندان: یک فرزند (حنا)
  • صفحه اینستاگرام ترانه علیدوستی: taraneh_alidoustii@

بیوگرافی ترانه علیدوستی

در این بخش بیوگرافی ترانه علیدوستی را به طور کامل از دوره کودکی تا ازدواج و فرزندان او مرور می‌کنیم.

دوران کودکی و نوجوانی

زندگینامه ترانه علیدوستی

در نگاهی بر زندگینامه ترانه علیدوستی می‌بینیم که ترانه علیدوستی در 22 دی 1362 در تهران متولد شده است. پدر او «حمید علیدوستی» بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال است و مادرش «نادره حکیم‌الهی» نیز مجسمه‌ساز و سنگ‌تراش مجربی است. ترانه علیدوستی و پدرش رابطه بسیار خوبی دارند. او تنها برادر خود به نام «پویان علیدوستی» را بر اثر سانحه‌ای در چهارشنبه سوری سال 1383 از دست داد و این اولین شوک روحی بزرگ در زندگی شخصی ترانه علیدوستی بدد.

او از زمان کودکی به یادگیری زبان‌های خارجی به خصوص انگلیسی و آلمانی علاقه داشت؛ اما مانند سایر بازیگران، از بچگی رویای بازیگری در سر نداشته و هیچگاه به صورت جدی به این مقوله فکر نمی‌کرد. علیدوستی پیش از ورود به دبیرستان در رشته موسیقی به تحصیل پرداخت و در کنار آن نیز پیانو می‌نواخت، در بیوگرافی ترانه علیدوستی علاقه او به هنرهای مختلف را به صورت پر رنگ می‌بینیم. او در دبیرستان نیز در رشته علوم تجربی تحصیل کرد، اما در نهایت با دیپلم کامپیوتر به تحصیلات خود خاتمه داد.

اما در طول دوره تحصیل خود و در سال 1379 در کلاس‌های بازیگری امین تارخ شرکت می‌کرد و علاقه او به بازیگری از همان زمان شکل گرفت. می‌توان نتیجه گرفت که نقطه عطف زندگی نامه ترانه علی دوستی شرکت او در همین کلاس هاست.

همچنین بخوانید :

زندگی شخصی و ازدواج

ترانه علیدوستی در سال 1390 با «علی منصور» ازدواج کرد و حاصل این ازدواج نیز دختری به نام «حنا» است. اخبار و عکس‌های زیادی از او و علی منصور همسر ترانه علیدوستی در شبکه‌های مجازی وجود ندارد و خودش نیز درباره همسر و زندگی شخصی‌اش عکس و اطلاعات زیادی منتشر نکرده است. فقط تا حدودی می‌دانیم که شغل همسر ترانه علیدوستی تجارت است.

مدتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام و توییتر، خبر طلاق او از همسرش منتشر شد، اما ترانه علیدوستی به این اخبار و شایعات هیچ واکنشی نشان نداد و آن‌ها را نه تایید و نه تکذیب کرد. باری دیگر نیز شایعه خبر ازدواج ترانه علیدوستی و مانی حقیقی و به میان آمد که آن هم پس از کمی جنجال تکذیب شد. در تصویر زیر عکس ترانه علی دوستی و همسرش به همراه دخترشان حنا را مشاهده می‌کنید.

علی منصور همسر ترانه علیدوستی

زندگی شغلی ترانه علیدوستی

در این قسمت بیوگرافی ترانه علیدوستی با مرور زندگی هنری او همراه شما هستیم.

دوران بازیگری

شروع دوران بازیگری ترانه علیدوستی مانند بازیگران هم نسل او مسیر پیچیده و پر فراز و نشیبی نداشت و مانند سایر هنرمندان کار خود را از بازی در تئاتر آغاز نکرد. او در زمانی که در کلاس‌های بازیگری امین تارخ شرکت می‌کرد و در حالی که تنها 18 سال سن داشت، برای بازی در فیلم «من ترانه 15 سال دارم» به کارگردانی رسول صدرعاملی برگزیده شد. جالب است بدانید که او از میان 600 نفر که برای بازی در این نقش تست داده بودند در نهایت توسط حبیب رضایی برای بازی در این فیلم انتخاب شد.

زندگی نامه ترانه علی دوستی/من ترانه ۱۵ سال دارم

اولین تجربه بازیگری ترانه علیدوستی در فیلم من ترانه 15 سال دارم، یک تجربه موفق و درخشان بود که باعث دیده شدن او در دنیای سینما شد. او برای بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد و در جشنواره فیلم لوکارنو سوئیس نیز جایزه پلنگ برنز بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. او پس از این فیلم به مدت دو سال در سینما فعالیت نکرد، اما در دوره‌های فیلمنامه‌نویسی شرکت می‌کرد و در کنار بزرگان سینما از جمله پرویز پرستویی و مهتاب نصیرپور به اجرای تئاتر «فنر» پرداخت و تجارب بسیاری کسب کرد.

ترانه علیدوستی پس از درخشش در اولین فیلم خود دیگر مسیر بازیگری را به طور جدی در پیش گرفت و پس از آن در سال 1382 برای اولین بار با اصغر فرهادی همکاری کرد. فیلم «شهر زیبا» دومین تجربه بازیگری او در سینما و از برترین فیلمهای ترانه علیدوستی بود که در این فیلم نیز مانند فیلم پیشین خود بسیار خوش درخشید و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

ترانه علیدوستی پس از بازی در فیلم شهر زیبا، بار دیگر توانست نام خود را در سینما مطرح کرده و مورد توجه فیلمسازان قرار گیرد. پس از آن در بیوگرافی ترانه علیدوستی می‌خوانیم که کارهای بیشتری به او پیشنهاد شد و به تدریج به یکی از ستاره‌های موفق و محبوب سینما تبدیل شد.

همچنین بخوانید :

حضور در جشنواره های خارجی و داوری

همانطور که در بیوگرافی ترانه علیدوستی اشاره کردیم، ترانه علیدوستی در جشنواره‌های خارجی مختلفی حضور داشته و به عنوان نماینده ایران بسیار خوش درخشیده است. او در سال 1394 برای بازی در فیلم «فروشنده» به همراه اصغر فرهادی و شهاب حسینی در «جشنواره بین‌المللی فیلم کن» حضور پیدا کرد. فیلم فروشنده بهترین فیلم ترانه علیدوستی در کارنامه هنری‌اش محسوب می‌شود که افتخارات زیادی در سطح داخلی و خارجی بدست آورد و در شهرهای مختلفی در دنیا نمایش داده شد.

ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی در چهار فیلم درخشان با یکدیگر همکاری کرده‌اند و تمام آثار مشترک این دو هنرمند شهیر در سینما مورد تحسین و تمجید منتقدان و مخاطبان قرار گرفته است. ترانه علیدوستی و شهاب حسینی نیز یکی از زوج‌های سینمایی محبوب هستند که علاوه بر فروشنده در فیلم «درباره الی» و همچنین در سریال پرطرفدار «شهرزاد» نیز در مقابل یکدیگر بازی کرده و یک اثر فوق‌العاده را در مقابل دوربین «حسن فتحی» خلق کردند.

در تصویر زیر عکس ترانه علیدوستی در کن را به همراه شهاب حسینی و اصغر فرهادی مشاهده می‌کنید. برای خواندن بیوگرافی کامل شهاب حسینی نیز می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

ترانه علیدوستی و شهاب حسینی

ترانه علیدوستی در سال 2012 به عنوان یکی از بازیگران ایرانی هیئت داوران در «جشنواره فیلم هانوی ویتنام» حضور پیدا کرد. او در سال 2014 نیز در کنار بریلنت مندوزا، فیلیپ چی و ونگ چائو در «جشنواره فیلم وزول فرانسه» به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران حضور به عمل آورد. پس از آن نیز در سال 2018 در سی و یکمین دوره «جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو» به عنوان یکی از داوران این جشنواره بزرگ حاضر شد و به عنوان نماینده ایران بسیار خوش درخشید. در تصویر زیر نیز ترانه علیدوستی را در حال اهدا جایزه در جشنواره فیلم توکیو مشاهده می‌کنید.

همچنین بخوانید :

فیلمهای ترانه علیدوستی

ترجمه کتاب

همانطور که در بیوگرافی ترانه علیدوستی اشاره کردیم، ترانه علیدوستی علاوه بر بازیگری، به زبان انگلیسی نیز تسلط داشته و در جشنواره‌های خارجی نیز به صورت روان، انگلیسی صحبت کرده است. او تاکنون دو رمان معروف و پرطرفدار «رویای مادرم» و «تاریخ عشق» را به فارسی ترجمه کرده است. این دو کتاب پس از انتشار با استقبال گسترده‌ای از سوی خوانندگان مواجه شدند و مورد تحسین منتقدان ادبی نیز قرار گرفتند. جالب است بدانید که ترانه علیدوستی علاوه بر ترجمه کتاب، دستی بر قلم دارد و به نویسندگی نیز می‌پردازد و تاکنون نقدها و داستان‌های کوتاهی از او در مجلات و روزنامه‌های مختلف منتشر شده است.

فعالیت های اخیر

در سال 1401 فیلم برادران لیلا از این بازیگر به صورت غیررسمی در اینترنت پخش شد. در واقع این فیلم اجازه اکران در ایران را ندارد و وزارت ارشاد آن را تایید نکرده است.  بعد از آن فیلم تفریق این بازیگر در سال 1402 اکران آنلاین شد و اگرچه مورد انتقاد قرار گرفت اما فیلمی متفاوت بود و توجهات را جلب کرد. اورکا نیز فیلم جنجالی دیگر این بازیگر بود که در مهر 1402 اکران شد‌ و بخاطر ضمون خود بسیار مورد توجه قرار گرفت.

فیلم های ترانه علیدوستی

 

ردیف نام فیلم کارگردان سال تولید
1 من ترانه ۱۵ سال دارم رسول صدرعاملی 1380
2 شهر زیبا اصغر فرهادی 1382
3 چهارشنبه سوری اصغر فرهادی 1384
4 کنعان مانی حقیقی 1386
5 شیرین عباس کیارستمی 1387
6 تردید واروژ کریم‌مسیحی 1387
7 درباره الی اصغر فرهادی 1387
8 زندگی با چشمان بسته رسول صدرعاملی 1388
9 راز دشت تاران هاتف علیمردانی
و محمد لطفعلی
1388
10 هر چی خدا بخواد نوید میهن‌دوست 1389
11 انتهای خیابان هشتم علیرضا امینی 1389
12 پذیرایی ساده مانی حقیقی 1390
13 آسمان زرد کم عمق بهرام توکلی 1392
14 زندگی مشترک آقای محمودی و بانو روح‌الله حجازی 1391
15 مادر قلب‌اتمی علی احمدزاده 1393
16 استراحت مطلق عبدالرضا کاهانی 1393
17 فروشنده اصغر فرهادی 1396
18 اکو مهین صدری 1399
19 اورکا سحر مصیبی 1399
20 تفریق مانی حقیقی 1400
21 برادران لیلا سعیدروستایی 1400

سریال ترانه علیدوستی

نام سریال کارگردان سال تولید
شهرزاد حسن فتحی 1393-1397

تئاترهای خانم علیدوستی

نام اجرا سال
فنز (طرفداران) محمد رحمانیان
مانیفست چو محمد رحمانیان
روز حسین محمد رحمانیان

ترجمه های خانم علیدوستی

  • رویای مادرم. آلیس مونرو. تهران: نشر مرکز، 1390
  • تاریخ عشق. نیکول کراوس. تهران: نشر مرکز، 1395

جوایز و افتخارات ترانه علیدوستی

در این قسمت بیوگرافی ترانه علیدوستی نگاهی بر جوایزی که او تا کنون کسب کرده یا نامزد شده می‌اندازیم.

سال عنوان جایزه مراسم/جشنواره برای فیلم/کتاب
1380 سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر من ترانه ۱۵ سال دارم (برنده)
1381 بهترین بازیگر زن انجمن منتقدین و نویسندگان سینمای ایران من ترانه ۱۵ سال دارم (برنده)
1381 بهترین بازیگر زن پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم لوکارنو سوئیس من ترانه ۱۵ سال دارم (برنده)
1381 نخل زرین بهترین بازیگر زن سومین جشنواره اجتماعی آبادان من ترانه ۱۵ سال دارم (برنده)
1384 بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فیلم فجر چهارشنبه سوری (نامزد)
1391 بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم آسیایی و عربی اوسیان سینه فن پذیرایی ساده (برنده)
1391 بهترین بازیگر زن جشنواره وزول پذیرایی ساده (برنده)
1391 جایزه ادبی پروین اعتصامی ترجمه کتاب ترجمه رمان رویای مادرم (برنده)
1392 بهترین بازیگر نقش اول زن بهترین بازیگر نقش اول زن آسمان زرد کم عمق (نامزد)
1395 بهترین بازیگر زن درام جایزه حافظ شهرزاد (نامزد)
1396 بهترین بازیگر نقش اول زن جایزه حافظ فروشنده (نامزد)
1397 بهترین بازیگر زن درام جایزه حافظ شهرزاد (نامزد)

حواشی ترانه علی دوستی

ترانه علیدوستی تا سال 1401 در زندگی حواشی خیلی زیادی از لحاظ حرفه نداشت، اما پس از آن چندین حاشیه پر رنگ در کارنامه خود ثبت کرده است. مثلا یکی از حاشیه هایی که در بیوگرافی ترانه علیدوستی پر رنگ بود و به آن اشاره کردیم، حاشیه ازدواج و طلاقش بود. او بارها به‌خاطر فمینیست بودنش و واکنش هایی که نشان داده مورد حجمه انتقادات قرار گرفته است. حتی خالکوبی دست جشنواره کن او نیز حاشیه ساز شد. از دیگر مسائلی که در آن فعالیت داشته، چالش عکس ترانه علیدوستی بدون آرایش بود که فضای مجازی پر از آن بود. او بارها لب به انتقاد گشوده و برای این کار نکوهش شده است.  یکی از حاشیه های دیگر او مربوط به قرارداد شهرزاد بود که درباره آن توضیح داد و اشتباه خود را پذیرفت.

حضور در جشنواره کن 2022

بیوگرافی ترانه علیدوستی/ترانه علیدوستی در کن ۲۰۲۲

ترانه علیدوستی در سال 1401 برای فیلم برادران لیلا ساخته سعید روستایی به جشنواره کن رفت. او در این دو روز با دو استایل خاص در این جشنواره حاضر شد. استایل اول پیراهنی مشکی با دامنی طوسی و دومین استایل او کت و شلواری صورتی رنگ بود. هردو این لباس ها در فضای مجازی مورد انتقاد قرار گرفتند. همچنین نبودن فرهاد اصلانی در این جشنواره بخاطر حواشی تهمت تعرض به او و واکنش خانم علیدوستی به عنوان فعال حقوق زنان درباره این بازیگر نیز خبرساز شد. در همان زمان حادثه متروپل نیز رخ داد و مردم به حضور عوامل برادران لیلا در کن و ابراز شادی آنها در حالی که مردم کشور خودشان در غم هستند، واکنش نشان دادند.

فعالیت نکردن و حواشی 1401

در سال 1401 در پی حواشی‌ای که اعتراضات مستقیم خانم علیدوستی به وجود آورد و اقدام او به برداشتن حجاب از سر، بازداشت شد. پس از مدتی نیز به قید وثیقه آزاد و ممنوع‌المعامله شد. بازداشت شدن او بازتاب‌های زیادی داشت و حواشی زیادی برایش به وجود آورد. این بازیگر اکنون تمایلی به فعالیت سینمایی ندارد. در طی این مدت بارها عکس‌های دروغین از او در فضای مجازی پخش شد.

حقایق ترانه علیدوستی

در ادامه این مطلب چند حقیقت جالب از این بازیگر بخوانید.

  • او از سن 17 سالگی با کلاس‌های مرحوم امین تارخ بازیگری را آغاز کرد.
  • پدر این بازیگر، حمید علیدوستی،  بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و از مربیا فوتبال و مادر او، نادره حکیم الهی، سنگ‌‌تراش و مجسمه‌‌ساز هستند.
  • تنها برادر او به نام پویان در سال 1383 به دلیل شرکت در مراسم جشن چهارشنبه سوری و انفجار مواد فوت کرد.
  • او ابتدا در رشته تجربی تحصیل کرد و سپس در هنرستان  موسیقی برای یادگیری ساز کلارینت و پیانو شرکت داشت.
  • او هیچ علاقه‌ای نداشت تا با تلویزیون کار کند.
  • مترجمی شغل دوم ترانه علیدوستی و در آن بسیار موفق است.
  • او آلمانی را به واسطه شغل پدر و بعدها انگلیسی را به صورت خودآموز یادگرفت.
  • خانم علیدوستی به کلاستروفوبیا یا به عبارت دیگر ترس از محیط بسته مبتلاست و نمی‌تواند از اتوبوس، مترو و آسانسورهای بدون آینه استفاده کند.
  • این بازیگر به آشپزی علاقه زیادی دارد.
  • به گفته خود خانم علیدوستی، او بسیار حساس و زودرنج است.
  • علی نصیریان بازیگر موردعلاقه ترانه علیدوستی است.

آلبوم عکس های ترانه علیدوستی

در این قسمت چند عکس از این بازیگر مشاهده کنید.

کلام آخر

ما در این مقاله بیوگرافی کامل ترانه علیدوستی بازیگر محبوب و موفق ایرانی را مورد بررسی قرار دادیم. او یکی از زنان موفق سینمای ایران است که علاوه بر بازیگری به نویسندگی و ترجمه کتاب نیز می‌پردازد. ترانه علیدوستی آثار و فیلم‌های درخشان و ماندگاری در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده و در چهار فیلم موفق نیز در مقابل دوربین اصغر فرهادی بازی کرده است. نظر شما راجع به این بازیگر چیست؟ لطفا دیدگاه خود را با ما و خوانندگان مجله پلازا به اشتراک بگذارید. از همراهی شما متشکریم.

منتخب کاربران

source

توسط funkhabari.ir