در سال‌های گذشته دانش آموزان از طریق مراجعه به مدرسه محل تحصیل خود می‌توانستند برای ثبت نام و دریافت کتب درسی خود اقدام کنند؛ اما از آنجا که امکان مراجعه حضوری برای همه در تاریخ مشخص شده وجود نداشت و بسیاری از دانش آموزان از دریافت کتاب درسی خود محروم می‌شدند، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش کشور، با هدف دسترسی آسان‌تر به کتاب‌های درسی امکان نام نویسی اینترنتی و غیرحضوری را برای دانش آموزان فراهم کرد.

یکی از ساده‌‌ترین روش‌های پیگیری کتاب درسی با کد ملی و شماره است که در این مقاله به صورت کامل در این مورد توضیح خواهیم داد و به صورت تصویری تمامی این مراحل را آموزش خواهیم داد.

سایت پیگیری کتاب درسی با کد ملی

والدین  دانش آموزان می‌توانند در بازه زمانی تعیین شده از طرف سامانه فروش و توزیع مواد درسی، از سه طریق جهت پیگیری کتاب درسی با کد ملی فرزند خود اقدام کنند.

تقویم زمانی اعلام شده جهت ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی 1404-1403 به شرح جدول زیر است:

عنوان فعالیت دوره تحصیلی شروع پایان
ثبت سفارش گروهی و انفرادی پایه های تحصیلی آمادگی2 (استثنائی) ، اول2 (استثنائی)، اول3 (استثنائی)، اول تکمیلی (استثنائی)، دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم 1403/02/05 1403/03/31
آمادگی1 (استثنائی)،اول1 (استثنائی)، اول مقدماتی(استثنائی)، پایه اول ابتدایی 1403/04/10 1403/06/09
پایه های تحصیلی هفتم، دهم 1403/04/10 1403/06/09
اصلاح سفارش تمامی دوره های تحصیلی 1403/04/24 1403/06/31
توزیع منطقه به مدرسه تمامی دوره های تحصیلی 1403/06/10 1403/06/31
توزیع مدرسه به دانش‌آموز تمامی دوره های تحصیلی 1403/06/24 1403/07/01

مراحل پیگیری کتاب درسی با کد ملی به صورت تصویری

برای ورود به سامانه خرید کتاب درسی سه راه وجود دارد که کوتاه ترین و بهترین راه مراجعه مستقیم به سایت irtextbook.com است. اما می‌توان از طریق سایت‌های my.medu.irو sso.my.gov.ir نیز اقدام کرده و با لینک های موجود در این سایت ها بهirtextbook.ir منتقل شوید.

  • در صفحه اول سایت sso.my.gov.irبا وارد کردن شماره تلفن همراه خود برای شما رمز یکبار مصرف پیامک خواهد شد.

راهنمای تصویری ثبت نام کتاب درسی 1403 – 1404

  • با وارد کردن کد فرستاده شده به شماره همراه شما، به صفحه‌ی زیر منتقل خواهید شد و می‌توانید با کلیک روی گزینه “ثبت نام کتاب درسی” وارد صفحه سایت my.medu.ir شوید.

با وارد کردن کد فرستاده شده به شماره همراه شما، به صفحه‌ی زیر منتقل خواهید شد

  • از طریق وارد کردن شماره “کد ملی” و “سریال شناسنامه” در صفحه اول سایت my.medu.ir و کلیک روی گزینه “ورود” نیز این امکان وجود دارد.

وارد کردن شماره “کد ملی” و “سریال شناسنامه” در صفحه اول سایت my.medu.ir

  • در صفحه زیر با انتخاب “خرید کتاب درسی” می توانید به سایت irtextbook.ir وارد شوید.

انتخاب “خرید کتاب درسی”

ثبت کتاب درسی به صورت سفارش فردی

برای ثبت سفارش فردی در سایت irtextbook.ir باید مراحل زیر را دنبال کنید.

  • از سمت چپ صفحه، روی گزینه“ورود دانش آموزان” کلیک کنید.

ثبت کتاب درسی به صورت سفارش فردی

  • کد ملی و شماره سریال شناسنامه دانش آموز را در کادرهای مربوطه وارد کرده و دکمه “ورود” کلیک کنید.

دکمه “ورود” کلیک کنید.

  • از منوی سمت راست صفحه کاربری خود و یا از قسمت “دسترسی سریع”، گزینه “ثبت سفارش” را انتخاب کنید.

از منوی سمت راست صفحه کاربری خود و یا از قسمت “دسترسی سریع”، گزینه “ثبت سفارش” را انتخاب کنید.

  • در این مرحله می توانید بسته آموزشی متناسب با پایه تحصیلی خود را همراه با مجموع هزینه سفارش، مشاهده نمایید. به منظور پرداخت مبلغ تعیین شده می‌بایست پس از انتخاب درگاه بانکی، روی عبارت “ثبت سفارش و پرداخت” کلیک نمایید.

پس از انتخاب درگاه بانکی، روی عبارت “ثبت سفارش و پرداخت” کلیک نمایید.

پس از انجام مرحله فوق، به درگاه پرداخت اینترنتی هدایت می شوید که می توانید با وارد نمودن اطلاعات کارت بانکی عضو شبکه شتاب خود و کلیک روی عبارت “پرداخت”، مبلغ مورد نظر را واریز کنید.

پیگیری سفارش کتاب تحصیلی تک جلدی

گاهی ممکن است دانش آموز یا معلمی به دلایل مختلفی، تنها به کتاب یکی از درس‌ها احتیاج داشته باشد. از این رو دانش آموزان یا معلمانی که پس از تکمیل خرید بسته کتاب درسی، موفق به دریافت عنوان خاصی نشده‌اند یا آن کتاب مفقود شده، می‌توانند برای دریافت کتاب از طریق خرید آزاد اقدام کنند.

تاریخ پیگیری سفارش کتاب درسی تک جلدی معمولا پس از دریافت بسته تحصیلی مشخص می‌شود. ثبت سفارش کتاب درسی تک جلدی نیز همانند بسته کتاب‌ها، تنها به صورت آنلاین و از طریق سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی با آدرس azad.irtextbook.ir امکان پذیر است.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده در سامانه،شرایط ثبت سفارش تک جلدی کتاب‌های درسی و بسته آموزشی ویژه معلمان ارجمند و دانش آموزان به شرح زیر است و معلمان و دانش آموزان متقاضی کتاب درسی، برای ثبت سفارش دوره ای و تک جلدی کتاب های درسی به ترتیب زیر اقدام نمایند:

  • برای ورود به سامانه حتما باید یک بار در سامانه ثبت نام انجام شود.
  • پس از ثبت نام، با کد ملی و کلمه عبور وارد سامانه شوید. در صورتی که کلمه عبور را فراموش کرده‌اید، روی دکمه “کلمه عبور را فراموش کرده ام” کلیک نمایید.
  • پس از ورود به سامانه، کتاب های مورد نیاز را انتخاب و سفارش را ثبت و پرداخت نمایید.

نحوه دریافت کد پیگیری کتاب درسی

دانش آموزان برای اطلاع از وضعیت سفارش خود و دریافت کد پیگیری کتاب درسی پس از تکمیل کردن ثبت نام کتاب درسی از طریق سامانه ، مجددا به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به نشانی irtextbook.ir  مراجعه کنند و طبق مراحل زیر برای دریافت رسید ثبت نام و کد پیگیری اقدام کنند.

  • پس از ورود به صفحه اول سایت، وارد بخش “ورود دانش آموزان” شوید.
  • اطلاعات کاربری دانش آموز که شامل کد ملی و شماره سریال شناسنامه است را وارد کنید و به پورتال دانش آموزی خود وارد شوید
  • قسمت مشاهده سفارشات را انتخاب کنید. در این صفحه رسید خرید اینترنتی شما و ثبت نام کتاب‌های درسی با عنوان برگ سفارش کتاب درسی قابل مشاهده و ذخیره می‌باشد.

در این برگه اطلاعات مهمی مانند محل دریافت کتاب که آدرس مدرسه می‌باشد، پایه آموزشی، و اطلاعات پرداخت سفارش شامل مبلغ، تاریخ، شماره رسید الکترونیک بانک و شماره پیگیری قابل مشاهده است.

پس از ثبت نام کتاب درسی باید چه کنیم؟

یکی از پر تکرارترین سوال‌ها میان دانش آموزان و والدین آنها این است که پس از پیگیری و ثبت نام کتاب درسی با کد ملی، چه باید کرد؟

باید بگوییم سفارش آنلاین کتاب درسی شبیه دیگر خرید‌های آنلاین نیست و قرار نیست کتاب‌ها را درب منزل خود و یا به آدرس خاص خود دریافت کنید، بلکه قبل از پیگیری شما، مدرسه دانش آموزان خود را در سامانه سیدا ثبت نام کرده و با تکمیل سفارش از سمت شما در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، کتاب ها به مدرسه مورد نظر ارسال خواهند شد و شما با مراجعه به مدرسه می‌توانید آنها را تحویل بگیرید.

در نظر داشته باشید که تنها درصورتی می‌توانید فرایند ثبت نام کتاب درسی با کد ملی را تکمیل کنید که مدرسه  ثبت نام آنها را در سامانه سیدا انجام داده باشد. برای اینکه از ثبت نام دانش آموز توسط مدرسه در سامانه سیدا اطمینان حاصل کنید، با کادر مدرسه تماس بگیرید.

جمع‌بندی پیگیری کتاب درسی با کد ملی و شماره

در سال‌های اخیر، برای تسهیل فرآیند دریافت کتب درسی، امکان ثبت‌نام اینترنتی برای دانش‌آموزان فراهم شده است. این اقدام به ویژه در شرایطی که مراجعه حضوری به مدارس برای همه امکان‌پذیر نیست، اهمیت پیدا کرده است. والدین می‌توانند با استفاده از کد ملی فرزند خود و از طریق سامانه‌های مشخص شده، کتاب‌های درسی را پیگیری کنند. فرآیند ثبت‌نام و سفارش کتاب‌ها شامل ورود به سامانه، انتخاب کتاب‌های درسی و انجام پرداخت آنلاین است.

در صورت نیاز به کتاب‌های تک جلدی، این فرآیند به‌صورت آنلاین و از طریق همان سامانه‌ها امکان‌پذیر است. لازم به ذکر است که تحویل کتاب‌ها به‌طور مستقیم به مدارس انجام می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند پس از اعلام مدرسه، کتاب‌های خود را دریافت کنند.

برای دانلود فایل PDF مقاله پیگیری کتاب درسی با کد ملی و شماره + بررسی وضعیت سفارش، کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

چگونه می‌توانم کتاب‌های درسی فرزندم را پیگیری کنم؟

شما می‌توانید با ورود به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی و با استفاده از کد ملی و شماره سریال شناسنامه فرزندتان، کتاب‌ها را پیگیری کنید.

آیا امکان ثبت سفارش کتاب‌های تک جلدی وجود دارد؟

بله، پس از ثبت‌نام کتاب‌های درسی، می‌توانید از طریق همان سامانه برای سفارش کتاب‌های تک جلدی اقدام کنید.

چگونه می‌توانم از وضعیت ثبت‌نام فرزندم در سامانه سیدا مطلع شوم؟

برای اطمینان از ثبت‌نام فرزندتان در سامانه سیدا، می‌توانید با کادر مدرسه تماس بگیرید و وضعیت ثبت‌نام را تأیید کنید.

source

توسط funkhabari.ir