مقامات روسی در سال‌های اخیر درگیر یک جنگ دیجیتالی بوده‌اند. آخرین هدف آنطور که توسط روزنامه روسی Kommersant گزارش شده، پلتفرم پیام‌رسانی بسیار محبوب دیسکورد است که احتمال دارد طی روزهای آینده در این کشور ممنوع شود.

تخمین زده می‌شود پلتفرم دیسکورد بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون کاربر در کشور روسیه داشته باشد و حدود ۴ درصد از کل ترافیک این برنامه را تشکیل می‌دهد.

رگولاتور رسانه دولتی روسیه با نام Roskomnadzor از ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) پنج حکم جداگانه در رابطه با دیسکورد صادر کرده است که هم اکنون می‌توانند به عنوان توجیهی برای ممنوعیت آتی مورد استفاده قرار گیرند.

روزنامه کامرسانت به نقل از یک منبع رسمی ناشناس می‌گوید که این ممنوعیت به دلیل نقض قوانین روسیه در نظر گرفته شده است. آن‌ها ادامه دادند این ممنوعیت احتمال دارد «در روزهای آینده» اتفاق بیفتد.

کاربران روسی همچنین از قطعی‌های دوره‌ای دیسکورد در ماه سپتامبر شکایت کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها به VPN متوسل شده‌اند و هم نسخه وب و هم نسخه موبایل این پلتفرم تحت تاثیر قرار گرفته است.

اگر این ممنوعیت به واقعیت تبدیل شود، آن هم در حالی که هیچ جایگزینی برای آن در روسیه وجود ندارد، بازیکنان و توسعه‌دهندگان روسی بازندگان بزرگ این اتفاق خواهند بود. «واسیلی اووچینیکوف» رئیس سازمان توسعه صنعت بازی‌های ویدیویی روسیه گفت:

مشکل این است که برای توسعه‌دهندگان روسی، ارتباط با جامعه از جمله جوامع بین المللی و پشتیبانی فنی، از طریق دیسکورد انجام می‌شود.

امروز یک دادگاه مسکو، دیسکورد را به دلیل محدود نکردن دسترسی به اطلاعات ممنوعه، مبلغی معادل ۳.۵ میلیون روبل (۳۷ هزار دلار) جریمه کرد. ممنوعیت بالقوه دیسکورد آخرین مبارزه فنی است که توسط مقامات روسی انتخاب شده که همه از تهاجم سال ۲۰۲۲ به اوکراین سرچشمه می‌گیرد.

دولت روسیه پس از تحریم‌های متعدد از سوی غرب، شروع به جستجوی «حاکمیت دیجیتال» از طریق شرکت‌ها و پلتفرم‌های فناوری داخلی کرد که نمی‌توانند به سادگی توسط شرکت‌های غربی تعطیل شوند.

source

توسط funkhabari.ir