برای واژن خشک چی خوبه؟

اگر می خواهید با درمان خشکی واژن در خانه آشنا شوید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

برای واژن خشک چی خوبه؟ درمان خشکی واژن فوری در خانه

خشکی واژن یکی از مشکلاتی است که بانوان به خصوص در سنین بالاتر با آن دست و پنجه نرم می کنند. این وضعیت می تواند آزار دهنده باشد، به خصوص برای زوج ها لحظات ناخوشایندی را ایجاد کند. در این مطلب از آلامتو می گوییم برای خشکی واژن چی خوبه و درمان خشکی واژن فوری در خانه چیست؟

همچنین بخوانید: پماد تریامسینولون برای واژن

علل خشکی واژن چیست؟

تغییرات بافتی مانند نازک شدن غشاهای مخاطی واژن و از دست دادن خاصیت ارتجاعی در دیواره های واژن می تواند به خشکی واژن کمک کند و با کاهش سطح استروژن و آندروژن ایجاد می شود. این سطوح نوسان هورمون بر غشاهای مخاطی فرج و مجرای ادرار نیز تأثیر می گذارد.

برای برخی از زنان این امر می تواند منجر به نازک شدن پوست، درد، خارش، سوزش، درد و خونریزی، به ویژه در هنگام مقاربت شود. سیستیت نیز یک اتفاق رایج است. خشکی واژن می تواند چندین علت زمینه ای داشته باشد که برخی از آنها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. تغییرات هورمونی: یائسگی، زایمان یا شیردهی می تواند باعث کاهش سطح استروژن و خشکی واژن شود.

2. داروها: برخی داروها مانند آنتی هیستامین ها، داروهای ضد افسردگی و برخی از قرص های ضد بارداری می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث خشکی واژن شوند.

3. آلرژی یا محرک: آلرژی به محصولاتی مانند صابون، مواد شوینده یا روان کننده ها یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی در محیط می تواند باعث خشکی واژن شود.

4. استرس: استرس مزمن می تواند بر سطح هورمون ها تأثیر بگذارد و باعث خشکی واژن شود.

5. عفونت یا التهاب واژن: شرایطی مانند واژینوز باکتریایی یا عفونت های مخمری می تواند باعث التهاب و خشکی واژن شود.

اگر خشکی واژن را تجربه می کنید، مهم است که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید، زیرا آنها می توانند ارزیابی مناسبی انجام دهند و مناسب ترین درمان را بر اساس علت زمینه ای توصیه کنند.

همچنین بخوانید: بهترین پماد برای سوزش واژن

علل خشکی واژن

برای واژن خشک چی خوبه؟

در حالی که برخی اصلاحات در سبک زندگی وجود دارد که ممکن است برای واژن خشک خوب باشد و به کاهش علائم خشکی واژن کمک کند، مهم است که با یک پزشک متخصص برای تعیین علت زمینه ای و دریافت یک برنامه تشخیصی و درمانی مناسب مشورت کنید. رعایت برخی از موارد ساده می تواند برای واژن خشک خوب باشد از جمله:

1. هیدراته ماندن برای رفع خشکی واژن

نوشیدن مقدار زیادی آب می تواند به بهبود سطح کلی هیدراتاسیون کمک کند و ممکن است به خشکی واژن کمک کند.

2. اجتناب از محرک ها

اجتناب از صابون های تند، محصولات معطر، یا مواد شیمیایی که می توانند واژن را تحریک کنند ممکن است به کاهش خشکی کمک کند.

3. مرطوب کننده های خشکی واژن

مرطوب کننده های واژن به گونه ای طراحی شده اند که رطوبت طولانی مدت به بافت های واژن ارائه دهند. آنها را می توان به طور منظم برای کاهش خشکی و ناراحتی استفاده کرد.

4. روان کننده ها برای خشکی واژن

روان کننده ها می توانند اصطکاک را در طول رابطه جنسی کاهش دهند. آنها در فرمولاسیون های مبتنی بر آب، سیلیکون و روغن موجود هستند.

5. رعایت بهداشت برای خشکی واژن

رعایت عادات بهداشتی خوب مانند پرهیز از دستمال توالت معطر یا رنگی.

6. حفظ یک رژیم غذایی سالم

خوردن غذاهای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی، مانند میوه ها و سبزیجات، ممکن است به بهبود سلامت کلی و کاهش خشکی کمک کند.

7. تمرین کنترل استرس

تکنیک های مدیریت استرس مانند مدیتیشن یا یوگا ممکن است به کاهش سطح استرس و به طور بالقوه بهبود خشکی واژن کمک کند.

همچنین بخوانید: کپسول داکسی سایکلین برای عفونت واژن

درمان خشکی واژن فوری در خانه

1. درمان خشکی واژن با ویتامین C

رژیم غذایی خود را با میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C پر کنید. ویتامین C نقش مهمی در تشکیل کلاژن دارد که برای داشتن پوست سالم قوی در سراسر بدن از جمله واژن ضروری است.

برترین ویتامین C حاوی میوه و سبزیجات عبارتند از:

  • گواوا
  • کلم بروکلی
  • توت فرنگی
  • کیوی
  • فلفل قرمز و سبز
  • کلم پیچ
  • کلم بروکسل
  • پرتقال

اگر افزایش مصرف میوه و سبزیجات امکان پذیر نیست، مکمل ویتامین C با قابلیت دسترسی زیستی بالا را انتخاب کنید. مکمل های لیپوزومی به خوبی جذب می شوند.

2. درمان خانگی خشکی واژن با ویتامین E

ویتامین E به حفظ انعطاف رگ های خونی کمک می کند که گردش خون را تسهیل می کند، بنابراین متابولیسم بافت های واژن را افزایش می دهد و انعطاف پذیری و رطوبت دیواره های واژن را افزایش می دهد. طبق تحقیقات، ویتامین E نقش کلیدی در ثبات استروژن، بهبود علائم یائسگی مانند خشکی واژن دارد. ویتامین ای چه به صورت خوراکی یا موضعی، باعث افزایش کشش واژن و بهبود خشکی و سوزش ناشی از آتروفی واژن می شود.

ویتامین E به دلیل توانایی آن در ترمیم زخم های ناشی از آتروفی می تواند به تدریج بر ریکاوری بافت تأثیر بگذارد و مقاربت دردناک را کاهش دهد. ویتامین E علاوه بر تحریک مخاط واژن، می تواند به پیشگیری از عفونت نیز کمک کند.

کپسول های روغن ویتامین E را می توان باز کرد، روی انگشتان فشار داد و مستقیماً روی پوست داخل واژن قرار داد. این روغن همچنین به عنوان یک روان کننده طبیعی در هنگام مقاربت عمل می کند.

همچنین بخوانید: علت ریزش ناگهانی آب از واژن

درمان خشکی واژن فوری در خانه

3. درمان خشکی واژن با شبدر قرمز

خشکی واژن، رابطه جنسی دردناک و کاهش میل جنسی در دوران یائسگی شایع است و همانطور که قبلا ذکر شد با کاهش سطح استروژن مرتبط است. افزایش سطح استروژن به طور طبیعی ممکن است با شبدر قرمز امکان پذیر باشد. این گیاه یکی از غنی ترین منابع ایزوفلاون ها است که اثرات مفیدی بر هورمون های زنانه دارد.

ایزوفلاون‌ها ساختاری شبیه به استروژن خودمان دارند و می‌توانند تعادل را در مواقعی که هورمون‌ها در حال نوسان هستند، بازگردانند. تلاش برای افزایش ملایم سطح استروژن در بدن با افزایش غذاهای غنی از فیتواستروژن مانند شبدر قرمز در رژیم غذایی می تواند به عادی سازی سطح استروژن و کاهش علائم تحریک واژن کمک کند.

4. درمان خشکی واژن با دانه کتان

بذر کتان منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3 و همچنین لیگنان های گیاهی است. ساختار شیمیایی لیگنان ها شبیه به هورمون استرادیول است که به نظر می رسد این ترکیبات دارای اثر استروژنی هستند. مطالعات نشان داده اند که دانه کتان آسیاب شده دارای فواید مثبتی برای پوشش مخاطی واژن است، بنابراین به افزایش روانکاری و تسکین درد و خارش کمک می کند.

5. درمان خشکی واژن فوری با روی

روی یک ماده معدنی است که جزء ترشحات واژن است و برای عملکرد طبیعی تولید مثل ضروری است. همچنین یک تقویت کننده سیستم ایمنی قوی است که باعث بهبودی می شود بنابراین می تواند یک عنصر عالی برای روان کننده واژن باشد.

کرم زینک اکساید معمولاً برای درمان بثورات پوشک استفاده می شود، اما می تواند به همان اندازه روی نواحی دردناک و ملتهب واژن موثر باشد. البته باید در قسمت های بیرونی استفاده شود.

6.  درمان خانگی واژن با آلوئه ورا

ترکیبات آلوئه ورا برای حمایت از عملکرد سیستم ایمنی و کمک به نوسازی سالم پوست در تمام قسمت های بدن از جمله واژن شناخته شده است. که ترکیبات فعال آلوئه ورا پلی ساکاریدهای موسینوسی هستند که به ویژه برای سلامت پوشش ریه ها و واژن مهم هستند. آلوئه ورا سنتز کلاژن را تشویق می‌کند، که برای رشد و نوسازی مداوم پوست بسیار مهم است. این ترکیب با خواص تسکین‌دهنده و شفابخش آن زمانی که در یک روان‌کننده کاملا طبیعی واژن ترکیب می‌شود، فواید خاصی دارد.

7. درمان خشکی واژن فوری با روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خاصیت مرطوب کنندگی است و می توان از آن به عنوان روان کننده ای استفاده شود که سطح pH واژن را مختل نمی کند. مقدار کمی روغن نارگیل را فقط در خارج بمالید. نباید داخل کانال واژن استفاده شود.

قبل از استفاده از آن، باید مطمئن شوید که به روغن نارگیل حساسیت ندارید.

همچنین بخوانید: خارش لبه های بیرونی واژن نشانه چیست

درمان خشکی واژن

8. درمان خانگی خشکی واژن با پروبیوتیک ها

مکمل های پروبیوتیک یا غذاهای تخمیر شده مانند ماست با از بین بردن رشد بیش از حد باکتری های بد و بازگرداندن تعادل pH به حفظ فلور سالم واژن کمک می کند. مطالعات نشان داده که پروبیوتیک ها، زمانی که با مکمل های استروژن ترکیب شوند، می توانند خشکی واژن و دیسپارونی (مقاربت دردناک) را درمان کنند.

سخن آخر

امیدواریم این مطلب از آلامتو با عنوان برای واژن خشک چی خوبه؟ درمان خشکی واژن فوری در خانه برای شما همراهان مفید بوده باشد.

source

توسط funkhabari.ir