تغییر نام بازیگران زن ایرانی: اتفاقی مرسوم در میان چهره‌های هنرمند و مشهور با عنوان تغییر نام وجود دارد که به آن نام هنری گفته می‌شود. در ادامه این مطلب بخش فرهنگ و هنر مجله خبری چشمک با لیستی از هنرمندان مشهور زن ایرانی روبرو هستید که نام خود را تغییر داده اند. با مطلب تغییر نام بازیگران زن ایرانی همراه باشید.

تغییر نام بازیگران زن ایرانی

برخی از بازیگران نام و نام خانوادگی خود را تغییر داده اند که در این بخش با اسامی اصلی آنها آشنا می شوید.

ثریا قاسمی

مولود ملاقاسم معروف به ثریا قاسمی، بازیگر اهل ایران است. او فعالیت حرفه‌ای خود را در اوایل دههٔ ۱۳۴۰ آغاز کرد و در سینما و تلویزیون پرکار بوده‌است. او در سال ۱۳۷۹ برای نقش‌آفرینی در مارال برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر شد.

ثریا قاسمی

زهرا حاتمی

زری خوشکام (۱۵ اردیبهشت ۱۳۲۴ – ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)] که با نام زهرا حاتمی نیز در محافل سینمایی شناخته می‌شد، بازیگر ایرانی بود. او همسر فیلم‌ساز علی حاتمی و مادر لیلا حاتمی بود.

بیشتر کارهای سینمایی او به دو سال آغازین فعالیت در سینمای ایران در سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ بازمی‌گردد. کاراکتر سینمایی او پس از ازدواج با حاتمی دگرگون و از آن پس حضور او در سینما کمرنگ شد. پس از انقلاب ۱۳۵۷ او ۳۰ سال ممنوع‌کار شد[۱۱] و سپس با نام زهرا حاتمی تنها در آثار محدودی حاضر شد که به نوعی با همسر و خانواده او در ارتباط بودند. زری خوشکار یک روز پس از درگذشت در ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد.

زهرا حاتمی

رویا تیموریان

دلارا «رؤیا» تیموریان بازیگر اهل ایران است. او برای نقش‌آفرینی در مرد بارانی، گوشواره، و شیفتگی نامزد دریافت جایزهٔ بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم فجر شده‌است. رؤیا تیموریان ابتدا با میر ولی‌الله مدنی که از تهیه‌کنندگان سینماست ازدواج کرده بود و بعد از چند سال از هم جدا شدند و دو دختر به نام دنیا مدنی (متولد ۱۳۶۹) و درنا مدنی (متولد ۱۳۷۱) دارند و در سال ۱۳۸۲ با مسعود رایگان ازدواج کرد.

تغییر نام بازیگران زن ایرانی

الهام چرخنده

الهام چرخنده بازیگر و مستندساز ایرانی است. او فعّالیت خود را از سال ۱۳۷۵ با بازیگری در فیلم عروسی مهتاب آغاز کرد. چرخنده پیش‌تر به عنوان ترانه‌سرا و خواننده نیز سابقهٔ کاری داشته و یک آلبوم موسیقی نیز ضبط کرده‌است. او در سال ۱۳۹۲ در مجموعه‌های تلویزیونی پروانه و آوای باران به ایفای نقش پرداخت. چرخنده می‌گوید پس از انتخاب حجاب دیگر هیچ پیشنهادی برای بازی در سینما دریافت نکرد.

تغییر نام بازیگران زن ایرانی

افرین عبیسی

آفرین عُبِیسی با نام اصلی صغری عبیسی متولد ۲۲ اسفند ۱۳۳۰ بازیگر اهل ایران است.آفرین عُبیسی فعالیت در عرصه سینما را با لیلی و مجنون در سال ۱۳۴۹ به کارگردانی سیامک یاسمی آغاز کرد و همان سال در فیلم طوقی به کارگردانی علی حاتمی دوباره در نقش مقابل به بهروز وثوقی وثوقی بازی کرد. در سال ۱۳۷۸ با بازی در فیلم شهرت به کارگردانی ایرج قادری پس از ۲۸ سال دوری از دنیای بازیگری پس از انقلاب ۱۳۵۷ به سینما بازگشت. در همان سال نقش کوتاهی در فیلم کودک و سرباز ساخته رضا میرکریمی ایفا کرد. از بازی‌های موفق اش پس از فاصله طولانی مدت از بازیگری می‌توان به نیمه پنهان اشاره کرد.

تغییر نام بازیگران زن ایرانی

پروانه معصومی

سکینه کبودرآهنگی (۱۱ اسفند ۱۳۲۳ – ۶ آذر ۱۴۰۲) مشهور به پروانه معصومی، بازیگر اهل ایران بود. او تحصیلاتش را در دانشکدهٔ زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران به پایان رساند. او نخستین بار در سال ۱۳۵۰ در فیلم بی‌تا نقش کوتاهی داشت و سال بعد در رگبار ساختهٔ بهرام بیضایی نقش اوّل زن را بازی کرد و تا فیلمِ کلاغ (۱۳۵۶) به همکاری با او ادامه داد و نخستین بازیگرِ زنِ اصلی سینمای بیضایی شد.
او سپس برای نقش‌آفرینی در گل‌های داوودی (۱۳۶۳)، جهیزیه‌ای برای رباب و شکوه زندگی (هر دو در ۱۳۶۶) برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر شد.

تغییر نام بازیگران زن ایرانی

زهره حمیدی

زهره حمیدی متولد ۸ اردیبهشت ۱۳۳۶ در اراک بازیگر سینما و تلویزیون اهل ایران است. آغاز بازی وی در سینما از سال ۱۳۷۱ با فیلم دلاوران کوچه دلگشا به کارگردانی حسن هدایت بوده‌است. او در ۱۶ سالگی با حسین حمیدی ازدواج کرد و پس از آن خود را با نام خانوادگی همسرش معرفی می‌کرد. او و همسرش چهار فرزند داشتند که یکی از آن‌ها به دلیل ایست قلبی در خواب در ۲۷ سالگی درگذشت. حمیدی در برنامه ماه عسل، داروها و مواد انرژی‌زا را مسبب مرگ و عارضه قلبی پسرش عنوان کرد. دو دختر و یک پسر دیگرش در خارج از ایران زندگی می‌کنند.

تغییر نام بازیگران زن ایرانی

حمیدی در زمانی به‌عنوان مربی مهد کودک مشغول به کار بود. او به بازیگری علاقمند بود و به پیشنهاد یکی از دوستانش که فیلم‌ساز است، وارد این حرفه شد. حمیدی بازیگری را در ۳۵ سالگی با فیلم دلاوران کوچه دلگشا به کارگردانی حسن هدایت در سال ۱۳۷۱ آغاز کرد.

source

توسط funkhabari.ir