سعید اشتیاقی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» به تشریح ضرورت تقویت تجارت خارجی پر‌داخت و با اشاره به لزوم رفع تعدد بخشنامه‌ها و تصمیات آنی بیان داشت: به منظور توسعه تجارت جلوگیری از تصمیمات خلق‌الساعه و بخشنامه‌های آنی و متعدد ضرورت فراوانی دارد. 
چنانچه دولت این مهم را در دستورکار خود قراردهد، سایر مسائل از سوی بخش خصوصی رفع خواهد شد. 
وی افزود: ضرورت است تا دست تجار کشور را باز بگذاریم و با بخشنامه‌های خلق‌الساعه مانع ایجاد نکنیم. به موجب چنین فرآیندی توسعه تجارت رقم خواهد خورد و شاهد تقویت تجارت خارجی خواهیم بود. اشتیاقی تصریح کرد: تصمیمات آنی که بدون کسب نظر بخش خصوصی و تجار رقم می‌خورد، سبب ایجاد مانع، عدم توسعه تجارت و ایجاد تبعات برای صادرکنندگان می‌شود.
 بنابراین می‌بایست از تعدد قوانین دوری کرد و دست تجار را باز گذاشت. به طورحتم کارآفرینان و تجار کشور خود بازارهای مقصد را می‌شناسند و می‌توانند شرایط تجارت خارجی را مدیریت کنند. کارشناس اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: امروز موانع داخلی و تصمیمات آنی چالش تجار و صادرکنندگان است.
 در این راستا ضرورت دارد تا تسهیل‌گری شود و مواردی همچون معافیت صادر کنندگان خدمات از رفع تعهدات ارزی بیش از پیش در دستورکار قرارگیرد چراکه چنین مسائلی صادرکنندگان را ترغیب و تشویق به افزایش صادرات خواهد کرد.
 او در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: طولانی بودن روند تخصیص ارز یکی از مشکلات موجود است و بخش خصوصی و فعالان حوزه تجارت از این روند گلایه‌مند می‌باشند. 
گفتنی‌ است که ایجاد تالار توافقی به منظور آنکه صادرکننده ارز خود را به واردکننده بفروشد، اتفاق خوبی است چراکه صادرکنندگان را تشویق به صادرات و سرمایه‌گذاری خواهد کرد. 

نوشته بخشنامه‌های آنی مانع توسعه تجارت است اولین بار در روزنامه رسالت. پدیدار شد.

source

توسط funkhabari.ir