چند وقت اخیر حواشی زیادی در رابطه با یوبی‌سافت وجود داشته. طبق خبری از بلومبرگ، غول فرانسوی صنعت ویدیوگیم ممکن است به علت افت شدید سهامش دیگر یک شرکت عمومی نباشد و توسط تنسنت خریداری شود. این مسئله ممکن است برای کسانی که به اکثر اخبار صنعت بازی اهمیت می‌دهند ناراحت کننده باشد. در این متن از ویجیاتو قصد داریم تا به دلایل احتمال خرید یوبی‌سافت توسط تنسنت بپردازیم. با ما همراه باشید.

همچنین اگر می‌خواهید از وضعیت اخیر کمپانی یوبی‌سافت آگاه باشید مطلب «چرا یوبی‌سافت در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد؟» را از دست ندهید.


نمی‌شود انکار کرد که یوبی‌سافت طی سالیان اخیر عملکرد بسیار بدی داشته است. سهام این شرکت فرانسوی امسال ۵۴ درصد افت داشت، به همین دلیل سرمایه‌گذاران مدیرانش را تحت فشار شدید گذاشته‌اند تا برای حل مشکل به حالت خصوصی بروند. تنسنت در حال حاضر هم ۹ درصد سهام یوبی‌سافت را طی سرمایه‌گذاری‌های قبلی در اختیار دارد (موردی که باعث دور شدن شرکت Vivendi از این غول فرانسوی صنعت بازی شد). حتی سال ۲۰۲۲ اخباری هم منتشر شد که این شرکت چینی قصد افزایش شدید سهام خود را در یوبی‌سافت دارد.

دلیل رسیدن یوبی‌سافت به جایگاه فعلی‌اش کاملا واضح است؛ اکثر عناوین اخیر این کمپانی عملکرد خوب و جالبی در بازار نداشته‌اند. همه ما فاجعه Skull & Bones را به یاد داریم و همچنین عرضه‌های اخیر شرکت نظیر Star Wars Outlaws، XDefiant و Avatar: Frontiers of Pandora هم نتوانستند از لحاظ مالی موفق عمل کنند. به همه این‌ها عناوینی بزرگی را هم باید اضافه کرد که ناگهان ناپدید شدند، مثل Beyond Good And Evil ۲.

همه این‌ها دقیقا بعد ماجراهایی مثل فاجعه گروه Embracer و خریده شدن اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت اتفاق افتاد. خیلی دشوار است با اتفاقات اخیر صنعت بازی بتوان در رابطه با چنین حرکات تجاری‌ای خوشبین بود. مشخصا خیلی زود است که بخواهیم تنسنت را برای حرکتی مایکروسافت مانند سرزنش کنیم، اما عصبانیت برای چنین مواردی بی‌دلیل هم نیست.

البته اگر واقع‌گرا باشیم، این اتفاق می‌تواند برای یوبی‌سافت در طولانی مدت مثبت باشد. عمومی بودن به طور کلی باعث تشویق رفتارهای شرکتی می‌شود، چیزی که موفقیت‌های کوتاه مدت را جایگزین دستاوردهای بلند مدت می‌کند. مشخصا دلیلی دارد که یوبی‌سافت مدام در حال ساخت عناوین جدید از اساسینز کرید است، آن هم آثاری که اشتباهات نسخه‌های قبلی را تکرار می‌کنند و تجربه‌های مشابهی رقم می‌زنند. اگر تنسنت فقط خواستار خرید یک شرکت جدید بود، قطعا گزینه‌های خیلی بهتری پیش رویش قرار داشت.

همچنین، خریدهای بزرگ اخیر تنسنت مانند قضیه مایکروسافت و امبریسر در دنیا دچار بدنامی نشده‌اند. البته بد نیست به مسئله Riot Games که توسط شرکت چینی خریداری شده هم دقت کنیم. این استودیو اخیرا ۱۱ درصد از خدمه خود را اخراج کرد. این اخراجی‌ها مربوط به خدمه بخش ورزش‌های الکترونیک، مشاوران تحقیقی و توسعه‌دهندگان یک پروژه MMO و توسعه‌دهندگان عمومی عناوینی مانند Legends of Runeterra هستند. قطعا هر تعداد اخراجی هم قابل قبول نیست و نباید از آن‌ها چشم پوشی کرد ولی، از این دید هم باید نگاه کرد که اکثر استودیوهای جدید تنسنت به طور گسترده بدون اخراج اعضا باقی مانده‌اند.

اما در کنار یک سری موارد مثبت، ضررهایی هم برای قضیه یوبی‌سافت و تنسنت وجود دارد. شرکت فرانسوی با این کار رسما خصوصی می‌شود، یعنی دست سهام‌داران از آن دور خواهد ماند. اگر مسیر یوبی‌سافت با نظارت کامل مدیریت تنسنت پیش برود، بیشتر شاهد آثار لایو سرویس بزرگ خواهیم بود و این موضوع برای شرکتی که برای آثار AAA تک نفره شناخته می‌شود خیلی دردناک است. از طرفی، این اتفاق باعث کاهش خودنمایی یوبی‌سافت در دنیای بازی می‌شود. به عنوان یک شرکت عمومی، یوبی‌سافت مجبور است تا اطلاعات و عملکردش را مدام فاش کند. اما وقتی غول فرانسوی زیر سایه تنسنت برود، اطلاعات عرضه شده در قالب گزارش‌های سالانه شرکت بزرگ‌تر به انتشار می‌رسند.

مشکلات بزرگ‌تری هم این وسط وجود دارند. به مرور زمان استودیوهای مختلف توسط شرکت‌های عظیم صنعت بازی خریداری می‌شوند. تنسنت یکی از آن شرکت‌های بزرگ است، درست مثل مایکروسافت و سونی. وجود استودیوهای مستقل کمتر باعث کاهش تنوع و گزینه‌های موجود صنعت ویدیوگیم می‌شود. همه ما طی سال‌های اخیر دیده‌ایم که استودیوهای مستقل چقدر شاهکارهای جذاب تحویل صنعت داده‌اند. شرکت‌های بزرگ اما با انحصارطلبی قصد پیروزی رقابت را دارند و این یعنی کسب سود و تولید ثروت اولین و مهم‌ترین اولویت آن‌هاست.

آقای یو گیلمو، مدیرعامل یوبی‌سافت به دلایل خوبی می‌خواهد اداره شرکت به صورت خانوادگی باقی بماند. او به صورت شفاف هنوز هم اعتقاد دارد بهترین افراد برای اداره شرکت خودشان هستند. حتی با این که دلایل خوبی برای شک داشتن به اعتقادات گیلموت وجود دارد، حضور یک غول قوی و جدا داخل صنعت بازی می‌تواند مفید باشد. مشکل بزرگ اما قوی نبودن یوبی‌سافت در روزهای اخیر است، به همین دلیل داخل چنین مخمصه‌ای گیر افتاده است.

با خریده شدن یوبی‌سافت توسط تنسنت، مسئله افزایش غول‌های عظیم صنعت بازی بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد. تنسنت که سالیانه میلیاردها درآمد دارد، می‌خواهد تا دارایی‌های خود را داخل استودیوهای اروپایی و آمریکایی هم گسترش بدهد. این یعنی شرکت چینی قصد کسب پیروزی‌های تجاری متعدد داخل صنعت ویدیوگیم طی چندین سال آینده را دارد. شرکت چینی جزو بزرگ‌ترین و پولدارترین غول‌های این صنعت محسوب می‌شود و بهترین کار برای آن‌ها خرید استودیوهای با پتانسیل بالا و البته ارزان قیمت است. اما در نظر داشته باشید تنسنت نمی‌خواهد ترند بعدی صنعت بازی را در دست بگیرد، بلکه بیشتر دنبال کسب سود توسط عرضه‌های آینده است.

هیچ چیزی در حال حاضر قطعی نیست و حتی ممکن است یوبی‌سافت شرکت عمومی باقی بماند، ولی در کل این حرکت بزرگی داخل صنعت خرید و فروش به حساب می‌آید. شایعات اخیر روی سهام یوبی‌سافت تاثیر خوبی گذاشتند و حتی احتمال دارد نتیجه کار برای شرکت فرانسوی و توسعه‌دهندگانش مثبت باشد. فعلا باید منتظر بمانیم و ببینیم چه بر سر غول فرانسوی صنعت بازی خواهد آمد.

خب دوستان نظر شما چیست؟ به نظر شما خریداری یوبی‌سافت توسط تنسنت کار درستی‌ست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

source

توسط funkhabari.ir