در این مطلب به بررسی کامل نشانه های خرابی هندوانه و ترفندهای شناخت هندوانه خراب می پردازیم. از مصرف هندوانه های کهنه و خراب بپرهیزید. چرا که این هندوانه های می توانند شما را مسموم کرده و سلامتی تان را به خطر بیندازند.

یکی از خوشمزه ترین میان وعده هایی که در یک روز گرم تابستان خوردن آن ها را خنک می کند، هندوانه تازه و رسیده است. هندوانه یکی از خوشمزه ترین و آبدارترین میوه هاست که خوردن آن خواص بسیاری برای بدن دارد. اما خرید هندوانه تازه و سالم خود دغدغه بزرگی است. چرا که هندوانه از آن میوه هایی است که برای خرید آن باید ترفندهای مختلفی بلد باشید تا این این طریق بتوانید نوع سالم و تازه آن را خریداری کنید.

به گزارش دلگرم، همچنین تشخیص هندوانه خراب شده و سالم گاهی اوقات می تواند بسیار چالش برانگیز باشد! ما در این مطلب می خواهیم ترفندهای شناخت هندوانه خراب شده و روش های تشخیص آن را آموزش دهیم.

پوست هندوانه خبر می دهد از سر درون

یکی از اولین و مهم ترین بخش های هندوانه که از طریق آن می توانید به سالم بودن یا نبود هندوانه پی ببرید، پوست آن است. پوست هندوانه باید سالم، براق، روشن و بدون هیچ فرورفتگی، زبری و یا آسیب دیدگی باشد. وجود لکه های قهوه ای و سیاه روی پوست هندوانه نشان دهنده خراب بودن آن است. پوست هندوانه باید دارای نوارهایی منظم به رنگ های سبز تیره و سبز روشن باشد.

اگر لکه بزرگ زرد رنگی روی پوست هندوانه مشاهده کردید، نگران نباشید. این لکه زرد رنگ مربوط به قسمتی می باشد که هندوانه روی زمین قرار داشته است. بنابراین با این لکه می توانید از طبیعی بودن پرورش هندوانه اطمینان حاصل کنید.

هندوانه کپک زده است؟ دیگر آن را نخورید

وجود هر گونه کپک به رنگ زرد، سبز، قهوه ای، سفید یا سیاه نشان دهنده خراب شدن هندوانه است. از جدا کردن ناحیه کپک زده و مصرف بقیه بخش های هندوان بپرهیزید. چرا که عوامل بیماری زای ناشی از کپک ممکن است بخش های دیگر هندوانه را نیز آلوده کرده باشند. علاوه بر کپک، وجود هر گونه دانه های ریز سیاه در داخل هندوانه می تواند نشان دهنده خراب بودن آن باشد. بنابراین از مصرف هندوانه در چنین حالتی بپرهیزید.

از بینی تان کمک بگیرید

کمک گرفتن از بینی تان را برای بو کردن هندوانه فراموش نکنید. بوی هندوانه می توان نشان دهنده تازه بودن یا خراب بودن آن باشد. هندوانه تازه باید پخش بوی زیادی داشته و بوی آن شیرین و تازه باشد. هر گونه بوی تند، تلخ و ترش نشان دهنده خراب بودن هندوانه است. می توانید هم از سوی پوست و هم با باز کردن هندوانه آن را بو کنید. بوی هندوانه عامل بسیار مهم و دقیقی برای شناخت هندوانه خرابی آن است.

به بدنه هندوانه ضربه بزنید

یکی از ترفندهای شناخت هندوانه سالم و خوب که پدرها را می توان متخصص آن دانست، ضربه زدن به هندوانه است. دست خود را مشت کرده و به آرامی به پوست هندوانه ضربه بزنید. هندوانه های رسیده و سالم صدای عمیق و زیر تولید می کنند. در حالی که هندوانه هایی نرسیده و کال صدای بمی خواهند داشت. اگر از هندوانه صدای بم توخالی شنیدید، یعنی هندوانه بیش از اندازه رسیده و در داخل حالت پوکی دارد. از خرید هندوانه های پوک شده بپرهیزید. چرا که این هندوانه ها حالت شیرین و آبداری خود را از دست داده اند.

رنگ گوشت قرمز و صورتی هندوانه

یکی از بهترین مشخصه ها برای شناخت خرابی یا سالمی هندوانه، نگاه کردن به رنگ گوشت آن است. هندوانه سالم دارای رنگ گوش قرمز و صورتی تیره است. البته برخی از هندوانه ها به صورت طبیعی دارای گوشتی نارنجی رنگ و زرد رنگ هستند. اما در کل رنگ گوشت هندوانه بسیار مهم است. وجود هر گونه لکه قهوه ای، سیاه، کبودی و زردی در هندوانه می توان نشان دهنده خرابی هندوانه باشد.

بافت گوشت هندوانه را بررسی کنید

علاوه بر رنگ گوشت، بافت آن نیز بسیار مهم است. بافت گوشت هندوانه باید آبدار و سفت باشد. به صورتی که با چاقو آن را برید. پیدا کردن باف لزج و خمیری شکل یا حالت اسفنجی و خشک پیدا کردن نشان دهنده خرابی است. هندوانه هایی که کهنه شده اند، بافت خشک و اسفنجی پیدا می کنند. بافت لزج نیز نشان دهنده فاسد شدن هندوانه است.

بررسی تاریخ انقضای هندوانه بسته ای

یکی از مهم ترین روش های شناخت خرابی هندوانه، بررس یتاریخ انقضای آن است. اگر هندوانه را به صورت بسته ای خریداری می کنید، نباید از تاریخ انقضای آن گذشته باشد. بهترین زمان مصرف برای هندوانه برش خورده در داخل یخچال، 5 روز است. چرا که هندوانه در این حالت تازه و سالم می باشد. سعی کنید زمانی که هندوانه در یخچال است یک سلفون روی آن بکشید. این گونه تماس هوا با هندوانه را قطع کرده و به تازه ماندن آن کمک می کنید.

اگر هندوانه را برش نزده اید و آن را بیرون از یخچال نگهداری می کنید، بهتر است جای آن خشک و خنک باشد. بهترین زمان مصرف برای این هندوانه نهایت تا 10 روز است. اگر یک هفته بیشتر از تاریخ انقضا هندوانه برش خورده می گذرد، بهتر است آن را مصرف نکنید. چرا که هندوانه در حالت برش خورده بسیار زودتر فاسد می شود.

source

توسط funkhabari.ir