رفع خشکی موها: موهایتان بلند باشد یا کوتاه، فر یا صاف باشد فرقی نمی‌کند، همه‌ی خانم‌ها آرزو دارند موهایی درخشان و سالم داشته باشند. متأسفانه موی بعضی از افراد خشک، وز و کدر است. علت این موضوع می‌تواند استفاده‌ی مداوم از وسایل حرارتی مثل سشوار، مواجهه‌ی مو با ترکیبات شیمیایی و آلودگی باشد. اگر شما هم موهای خشکی دارید، می‌توانید با روش‌های خانگی به درمان موهای خود کمک کنید. روش‌هایی که امروز در این مطلب دنیای مد برای درمان خشکی مو به شما معرفی می‌کنیم، بسیار مفید هستند و موهایی سالم، نرم و جذاب به شما هدیه می‌دهند. برای آشنایی با این روش‌های معجزه‌آسا در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

۱. کوتاه کردن نوک موها

ممکن است برای درمان خشکی مو به کوتاه کردن نوک موها نیاز شود. حتی اگر موهایتان خیلی بلند نیست، موخوره باعث می‌شود حالت دادن به موها سخت شود. برای کوتاه کردن قسمتی از موهایتان که ناسالم و خشک است، به آرایشگاه بروید. از آرایشگر خود درخواست کنید شما را برای مراقبت از موهایتان راهنمایی کند.

۲. مصرف بعضی ویتامین‌ها

رفع خشکی موها، اگر موهایتان خشک و آسیب‌دیده است، خوراکی‌های حاوی ویتامین‌های A، B7 و C را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
حتما می‌دانید که برای حفظ سلامتی بدن به ویتامین‌ها نیاز دارید. بعضی از ویتامین‌ها به‌طور مستقیم سلامت مو و ناخن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. ویتامین A، ویتامین C، بیوتین (که گاهی اوقات ویتامین B7 نامیده می‌شود) و آهن به داشتن موهای سالم و درمان خشکی مو کمک می‌کنند.

در حال حاضر بعضی افراد از مکمل‌هایی که فقط حاوی بیوتین هستند، برای تقویت موهای خود استفاده می‌کنند. هرچند تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که بیوتین تفاوت چشمگیری را در این زمینه ایجاد نمی‌کند. ویتامین‌های مفید برای موها را می‌توانید از طریق مصرف مواد غذایی حاوی آن‌ها دریافت کنید.

۳. اضافه کردن اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان‌ها به رژیم غذایی

تحقیقات نشان می‌دهند که اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان‌ها هم در درمان خشکی مو مفید هستند. از جمله مواد غذایی که شامل اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، می‌توانیم اقلام زیر را نام ببریم.

ماهی سالمون
ماهی ماکارل
ماهی تن
ماهی ساردین
این ماهی‌ها سرشار از پپتاید و امگا ۳ هستند که باعث درخشان‌تر شدن موهای شما می‌شوند. استرس اکسیداتیو باعث پیر شدن موها می‌شود. می‌توانید برای مبارزه با استرس اکسیداتیو، مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. در ادامه چند ماده‌ی غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان آورده شده است.

گردو
لوبیا قرمز
بلوبری
کلم‌بروکلی
گوجه‌فرنگی

رفع خشکی موها

۴. استفاده از حوله به جای خشک کردن مو در هوای آزاد

رفع خشکی موها، اگر موی شکننده‌ا‌ی دارید که حالت دادن به آن بعد از شست‌وشو دشوار است، احتمالا موهایتان طی فرآیند خشک شدن رطوبت زیادی را از دست می‌دهد. به جای اینکه اجازه دهید مو در هوای آزاد خشک شود، بعد از شست‌وشو دور آن‌ حوله بپیچید.

اگر می‌خواهید با موی خیس بخوابید، از یک رو بالشی ابریشمی استفاده کنید تا از جذب رطوبت موها توسط بالش جلوگیری شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ به این نتیجه رسید که اگر موهایتان برای مدت زمان طولانی خیس بمانند، آسیب می‌بینند.

۵. استفاده‌ی کمتر از وسایل حرارتی حالت‌دهنده‌ی مو

برای اینکه نگران آسیب‌دیدگی موهایتان توسط وسایل حالت‌دهنده‌ی مو نباشید، از اسپری محافظ حرارتی مو استفاده کنید.
بسیاری از افراد از وسایل حرارتی برای صاف کردن، فر کردن و حجم دادن به موها استفاده می‌کنند. همان‌طور که در ابتدا گفتیم، استفاده از این وسایل می‌توانند موهای شما را خشک و وز کنند. یک مطالعه به بررسی ساقه‌ی مو قبل و بعد از استفاده از سشوار پرداخت.

نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از این وسیله‌ی حرارتی به‌طور قابل‌توجهی باعث آسیب دیدن موها شد. اگر می‌خواهید از سشوار استفاده کنید، آن را دست‌کم ۳۰ سانتی‌متر از موهایتان فاصله دهید.

۶. ماساژ دادن موها با روغن زیتون

روغن زیتون یک نرم‌کننده‌ی طبیعی است که بدون اینکه مو را سنگین کند، به نرم شدن آن کمک می‌کند. می‌توانید روغن زیتون را روی کف سرتان ماساژ دهید و اجازه دهید طی شب بماند تا بهترین نتایج را به دست بیاورید.

مواد لازم
روغن زیتون: چهار قاشق غذاخوری
طرز تهیه
دو قاشق غذاخوری از روغن زیتون را به‌آرامی روی کف سرتان ماساژ دهید. دو قاشق غذاخوری دیگر از روغن زیتون را روی موها بمالید. سعی کنید بیشتر روی نوک موها تمرکز کنید.
اجازه دهید روغن دست‌کم ۳۰ دقیقه بماند. سپس موها را با یک شامپوی ملایم بشویید.

۷. روغن داغ

استفاده از روغن داغ یکی از ساده‌ترین و تأثیرگذارترین روش‌ها برای درمان خشکی مو است. می‌توانید با ماساژ روغن داغ روی موها به تقویت و مستحکم شدن آن‌ها کمک کنید. می‌توانید از این روش درمانی هر هفته یکبار استفاده کنید تا موهایتان نرم‌تر، درخشان‌تر و سالم‌تر شوند.

مواد لازم
روغن بادام: دو قاشق چای‌خوری
روغن زیتون: دو قاشق چای‌خوری
روغن جوجوبا: دو قاشق چای‌خوری
روغن نارگیل: دو قاشق چای‌خوری
طرز تهیه
هر چهار روغن را در یک قابلمه‌ی کوچک بریزید و قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید تا روغن‌ها داغ شوند. حواستان باشد که نباید روغن‌ها را بیش از حد داغ کنید؛ وگرنه کف سرتان آسیب می‌بیند. روغن‌ها باید ولرم و نه داغ باشند.
زیر حرارت را خاموش کنید. روغن‌ها را درون یک کاسه بریزید. موهایتان را با ترکیب روغن‌ها ماساژ دهید و در پایان موهای خود را دور یک حوله بپوشانید.
اجازه دهید ۳۰ دقیقه بگذرد. سپس حوله را بردارید و موهایتان را با یک شامپوی ملایم بشویید.

رفع خشکی موها

۸. ماسک زرده‌ی تخم‌مرغ و آب

رفع خشکی موها، زرده‌ی تخم‌مرغ هم ترکیبی است که برای درمان خشکی مو معجزه می‌کند. این ماده ساقه‌ی موها را نرم کرده و آن‌ را مرطوب نگه می‌دارد. بعد از استفاده از این ماسک، از درخشندگی فوری موهایتان شگفت‌زده خواهید شد.

مواد لازم
زرده‌ی تخم‌مرغ: دو عدد
آب: یک قاشق غذاخوری
طرز تهیه
زرده‌ی دو عدد تخم‌مرغ را از سفیده‌ی آن‌‌ها جدا کنید. زرده‌ها را درون یک کاسه بریزید و آب را به آن‌ها اضافه کنید. مخلوط را آن‌قدر بزنید تا کمی پف‌دار شود.
ترکیب به دست آمده را روی موهایتان قرار دهید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند.
موهایتان را حتما با آب سرد بشویید تا بوی بد تخم‌مرغ روی موها نماند.

۹. ماسک تخم‌مرغ، عسل و ماست

برای افزایش درخشندگی و رطوبت مو، از ماسک تخم‌مرغ، عسل و ماست استفاده کنید.
زرده‌ی تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است و به‌طور طبیعی خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد. سفیده‌ی آن هم حاوی آنزیم‌هایی است که چربی‌های نامطلوب مو را از بین می‌برند. این درمان خانگی، موهای خشک و شکننده را مرطوب می‌کند.

پروتئین موجود در ماست هم تارهای مو را تقویت می‌کند و بدون اینکه رطوبت طبیعی مو را از بین ببرد، درخشندگی بیشتری به آن می‌دهد. این ماسک بدون اینکه به موهایتان حالت چسبنده دهد، آن‌ها را نرم می‌کند. این ماسک برای افرادی که موی ترکیبی (مویی که ریشه‌های آن چرب و سر آن خشک است) دارند، یک گزینه‌ی عالی محسوب می‌شود.

مواد لازم
تخم‌مرغ: دو عدد
عسل: یک قاشق غذاخوری
ماست: دو قاشق غذاخوری
طرز تهیه
یک کاسه‌ی متوسط بردارید و تخم‌مرغ‌ها را با چنگال بزنید. سپس عسل و ماست را به مخلوط اضافه کنید. ترکیب را تا زمانی که نرم و خامه‌ای شود، هم بزنید.
مخلوط ایجاد شده را روی موهایتان قرار دهید و اجازه دهید دست‌کم به مدت ۲۰ دقیقه بمانند. سپس موهایتان را با آب خنک بشویید.

source

توسط funkhabari.ir