بهترین انیمیشن‌ها با شخصیت اصلی رباتی موفق شدند تا داستان‌های بسیار جذاب و مهیجی را برای مخاطبان ارائه کنند.

فیلم‌های کارتونی رباتی برای دهه‌ها است که جزء اصلی فیلم‌های خانوادگی بودند، به ویژه از زمانی که فرمت کارتونی امکان طراحی کاراکترهای مبتکرانه و تخیلی را فراهم کرد. در حالی که بسیاری از ربات‌ها صرفاً به‌عنوان شخصیت‌های مکمل استفاده می‌شدند، آثاری نیز وجود دارند که شخصیت اصلی خودشان را یک ربات قرار دادند یا اینکه این ربات کمکی برای شخصیت اصلی است یا اینکه خودش قهرمان داستان است. اولین ربات در دنیای سینما در فیلم Metropolis محصول سال ۱۹۲۷ میلادی به صورت لایو اکشن حضور داشت اما زمانی که صنعت انیمیشن سازی پیشرفت کرد، ربات‌های طراحی شده با دست یا جلوه‌های کامپیوتری نیز به چیزی معمولی تبدیل شدند.

انیمیشن‌های سینمایی تمایل دارند تا دیدگاهی مخالف هوش مصنوعی شرور داشته باشند. در حالی که بیشتر ربات‌های فیلم‌های لایو اکشن شرور هستند، همتایان انیمیشنی آن‌ها بسیار سالم‌تر هستند. از انیمیشن‌های موفق و مدرنی همچون انیمیشن The Mitchells vs. The Machines تا آثار کلاسیکی همانند The Iron Giant، آثار سینمایی مختلفی وجود دارند که نشان می‌دهند چیزی غیر از شر نیز می‌تواند از این اندرویدهای هوش مصنوعی به وجود بیاید. در حالی که علاقه‌مندان به ربات‌ها ممکن است از هر مکانیکی که روی صفحه نمایش تکان بخورد، لذت ببرند اما باید گفت که بهترین انیمیشن‌های سینمایی با ربات هم به دلیل جذابیت گسترده و هم به دلیل برداشت منحصربه‌فردشان از ایده یک قهرمان رباتی متمایز هستند.

۱۵. انیمیشن ۹ – محصول سال ۲۰۰۹

انیمیشن 9
انیمیشن ۹

در حالی که بسیاری از انیمیشن‌های سینمایی رباتی سرگرمی خانوادگی را ارائه می‌دهند، انیمیشن سینمایی «۹» شاید برای بینندگان جوان‌تر اندکی بیش از حد تاریک باشد. اتفاقات این اثر سینمایی در خط زمانی متفاوتی از دهه چهل میلادی جریان دارد، زمانی که یک دیکتاتور ارتشی رباتی ایجاد کرده است تا با دشمنان خودش مبارزه کند اما ربات‌ها به یکباره علیه بشریت شدند. دانشمندی که مجبور به ساخت این ربات‌ها شده، از ترکیبی از علم و جادو برای انتقال روحش به درون بدن‌های رگدال‌ها استفاده کرده به امید اینکه بتواند بشریت را نجات بدهد.

این انیمیشن سینمایی مبتکرانه داستان یک آخرالزمان رباتی را از یک دیدگاه سرگرم‌کننده و منحصربه‌فرد به نمایش در می‌آورد. به جای اینکه این اثر یک دنیای آینده‌نگرانه از اربابان رباتی را نشان بدهد، جهانی از دهه چهل میلادی را روایت می‌کند که توسط ربات‌های قاتل تحت سلطه قرار گرفته است. برخلاف بسیاری از ربات‌های دنیای انیمیشن، این ربات‌ها شخصیت شرور داستان هستند و تقریباً نیز دلهره‌آور به نظر می‌رسند. ماشین فابریکیشن یک طراحی به‌یادماندنی است که به‌عنوان نقش شرور اصلی به کار گرفته می‌شود، رباتی که هوشش در وهله اول به سمت شرارت کشانده شده و بشریت را به مرز نابودی رسانده است.

۱۴. انیمیشن Robot Dreams – محصول سال ۲۰۲۳

انیمیشن سینمایی robot dreams
انیمیشن Robot Dreams

در حالی که ربات‎‌ها در فیلم‌ها یک دنیای علمی تخیلی و سرگرم‌کننده را رقم می‌زنند اما آن‌ها همچنین برای داستان‌های واقع‌گرایانه و ملموس نیز به کار گرفته می‌شوند، درست همانند انیمیشن اسپانیایی و فرانسوی زبان «رؤیاهای ربات». این انیمیشن سینمایی داستان یک سگ تنها را دنبال می‌کند که نتوانسته دوست جدیدی پیدا کند و به همین خاطر نیز تصمیم می‌گیرد رباتی را سفارش بدهد که بتواند همراه و یار او باشد. آن‌ها یک زوج بسیار خوب هستند تا اینکه به طور غیرمنتظره‌ای از هم جدا می‌شوند و روزهای متمادی منتظر بازگشت به یکدیگر هستند.

انیمیشن «رؤیاهای ربات» یک انیمیشن سینمایی بلند و بدون دیالوگ است. در عوض، تصاویر جذاب و گیرای آن داستانی از دوستی و روابط را بیان می‌کنند که متفکرانه، دلخراش و الهام‌بخش است. این اثر به بررسی این ایده می‌پردازد که پیدا کردن یک شخص زندگی را بهتر کند و درد از دست دادن وی بسیار سخت است و در عین حال نیز به بررسی روابط مختلف در جهان می‌پردازد. شخصیت اصلی ربات یک موجود شیرین و دلسوز است که به ماجراجویی خودش می‌رود و رؤیای دیدن دوباره دوستش را در سر دارد.

۱۳. انیمیشن Transformers One – محصول سال ۲۰۲۴

بهترین انیمیشن‌ها با شخصیت اصلی رباتی - گیمفا
انیمیشن Transformers One

مجموعه فیلم‌های «تبدیل‌شوندگان» از زمان فیلم سال ۲۰۰۷ میلادی ساخته مایکل بی به صورت لایو اکشن بوده است اما انیمیشن سینمایی «تبدیل‌شوندگان یک» رویکردی هوشمندانه داشته و همه چیز را به ریشه‌ها بازگردانده و یک ماجراجویی انیمیشنی را برای مخاطبان به نمایش گذاشته است. این اثر سینمایی، داستان خاستگاه و رابطه گذشته میان آپتیموس پرایم و مگاترون در سیاره خانه‌شان سایبرترون را روایت می‌کند، آن هم قبل از اینکه آن‌ها به دشمنان قسم خورده تبدیل شوند. این اثر همچنین به بررسی این شخصیت‌های نمادین در ابتدای راهشان به‌عنوان تبدیل‌شوندگان می‌پردازد.

یکی از مشکلات بزرگی که در فیلم‌های «تبدیل‌شوندگان» وجود داشت، تمرکز آن‌ها روی شخصیت‌های انسانی به جای ربات‌های اصلی است. این اثر انیمیشنی به این ربات‌ها اجازه داده تا بار دیگر در کانون توجه قرار بگیرند و به‌عنوان کاراکترهای برجسته و سرگرم‌کننده به نمایش گذاشته شوند. آن‌ها همچنین توسط صداپیشه‌های بسیار برجسته و بااستعدادی همچون کریس همسورث، برایان تایری هنری و اسکارلت جوهانسون صداپیشگی شدند. این انیمیشن یک اثر اکشن محور و احساسی است که توانسته داستان این فرنچایز را گسترش بدهد و آغازگر یک مجموعه انیمیشنی جدیدی باشد.

۱۲. انیمیشن Next Gen – محصول سال ۲۰۱۸

انیمیشن next gen
انیمیشن Next Gen

همانند انیمیشن‌های سینمایی، ربات‌های قهرمان از گذشته تا به الان جزو لاینفکی از کمیک‌ها بودند. نکته جالب توجه آنجا است که یکی از بهترین فیلم‌ها با شخصیت اصلی رباتی، اقتباسی از یک وب کمیک محبوب به نام ۷۷۲۳ از وانگ نیما است. کارگردان کوین آر آدامز و جو کساندر این کمیک را تبدیل به انیمیشن سینمایی به نام «نسل جدید» کردند و بینندگان سرویس آنلاین نتفلیکس را به یک سلاح دوست‌داشتنی و متحرک به نام ربات ۷۷۲۳ آشنا کردند.

مای یک دختر نوجوان عصبانی است که به همراه مادر شیفته ربات خودش به مراسم رونمایی از ربات جدید Gen 6 Q-Bots آورده شده است، جایی که او در آنجا با پروژه مخفی‌ای آشنا می‌شود که توسط دکتر رایس به نام پروژه ۷۷ ساخته شده و محصول آن نیز ربات ۷۷۲۳ است. انیمیشن سینمایی «نسل جدید» یک داستان دلنشین از روابط است و در آن، مای و ۷۷۲۳ به همراه هم به ماجراجویی‌ها و شیطنت‌های مختلف می‎‌پردازند، ربات‎‌های دیگر را نابود می‌کنند و با قلدرهای مای روبه‌رو می‌شوند، یاد می‌گیرند تا خاطرات بد را پشت سر بگذرانند و خاطرات بهتر ایجاد کنند.

زمانی که مادر مای توسط جاستین پین ربوده می‌شود، آن‌ها به هم همراه به دنبال نجات او هستند و ۷۷۲۳ نیز خاطره خودش را فدا می‌کند تا سیستم سلاحش را ریبوت کند و به سلاحی تبدیل شود تا بتواند مادر مای را نجات بدهد.

۱۱. انیمیشن Meet The Robinsons – محصول سال ۲۰۰۷

انیمیشن meet the robinsons
انیمیشن Meet The Robinsons

در حالی که انیمیشن‌های Wall-E و Big Hero 6 انیمیشن‌های شناخته شده‌ای از دیزنی هستند اما این‌ها تنها آثاری از دیزنی نیست که حول محور یک شخصیت رباتی است. انیمیشن سینمایی «ملاقات با رابینسون‌ها» محصول سال ۲۰۰۷ میلادی موفقیت چشمگیری برای این استودیو نداشت اما یکی از به‌یادماندنی‌ترین شخصیت‌های رباتی را درون خودش داشت. رباتی به نام کارل ممکن است شخصیت اصلی این انیمیشن نباشد اما پس از اینکه متوجه شد ویلبر، لوئیس را دور از چشم این ربات به آینده آورده، با رفتار خودش خنده‌های بسیار زیادی رقم زد.

وظیفه کارل این است که مراقب ویلبر باشد و از به دردسر افتادن او جلوگیری کند ولی زمانی که بولر هت گای با نقشه‌های شیطانی خودش برای نابودی جهان همه را تهدید می‌کند، این کار نتیجه معکوس می‌دهد. این ربات اولین شخصیتی است که بینندگان می‌بینند و او به ویلبر هشدار می‌کند که آن‌ها ممکن است به دردسر بیفتند. اگرچه این ربات به ویلبر در نجات لوئیس کمک کرد.

۱۰. انیمیشن Robots – محصول سال ۲۰۰۵

انیمیشن robots
انیمیشن Robots

انیمیشن سینمایی «ربات‌ها» یک انیمیشن سینمایی دست کم گرفته شده درباره اهمیت دنبال کردن رؤیاها و هرگز تسلیم نشدن در هر شرایطی است. همان‌طور که از عنوان این اثر سینمایی مشخص است، این انیمیشن محصول سال ۲۰۰۵ میلادی از کارگردان کریس وج پر از قهرمانان رباتی خاطره‌انگیز، شخصیت‌های شرور و موارد دیگر است. رادنی کاپرباتم به‌عنوان یک مخترع مشتاق رؤیاهای بزرگی برای تبدیل شدن به کسی در جهان دارد و تصمیم می‌گیرد تا دل را به دریا بزند و به شهر رباتی سفر کند تا با دوست دوران کودکی خودش یعنی بیگ‎ولد ملاقات کند.

وقتی که رتچت مسئولیت بیگ‌ولد را برعهده می‌گیرد و او دیگر قادر نیست که قطعات جدید و جالب را خریداری کند، رادنی و بقیه افراد به هم می‌پیوندند تا از تبدیل شدن این ربات‌ها به آهن قراضه جلوگیری کنند. با بازیگران باورنکردنی از جمله ایوان مک‌گرگور، مل بروکس، هالی بری، آماندا باینز و حتی رابین ویلیامز فقید در نقش فندر، چیزهای دوست‌داشتنی زیادی در این اثر وجود دارند.

۹. انیمیشن Treasure Planet – محصول سال ۲۰۰۲

انیمیشن treasure planet
انیمیشن Treasure Planet

اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، زمان عجیبی برای دیزنی و انیمیشن‌های وسترن بود. با شروع کامل جلوه‌های کامپیوتری، انیمیشن سازی سنتی دستی کمتر مورد توجه قرار گرفت. با این حال، قبل از اینکه دیزنی و رقبای آن به طور کامل از جلوه‌های کامپیوتری استقبال کنند، تعداد انگشت شماری از انیمیشن‌های شیک و زیبا را تولید کردند که یکی از آن‌ها فیلم موفق «سیاره گنج» محصول سال ۲۰۰۲ است، اثری که شامل بهترین ربات انیمیشنی دیزنی یعنی بن است. بن زمانی هدایت‌کننده سفینه دزدان دریایی فضایی بوده تا اینکه کاپیتان فلینت حافظه او را ربوده و باعث شده تا او در سیاره گنج رها شود تا اینکه جیم هاوکینز به سراغ او می‌آید.

سپس این ربات عجیب و غریب به جیم کمک می‌کند تا گنج فلینت که به یاد دارد در اعماق مرکز مکانیسم سفینه دفن شده است را پیدا کند. بن لحظات طنز بسیاری را در فیلم ارائه می‌دهد چراکه او می‌تواند توپ‌های سفینه را از طریق آزمون و خطا غیرفعال کند و این دو دوست جدید با هم کار می‌کنند تا کل خدمه را نجات بدهند. سپس این ربات دوست‌داشتنی همراه با جیم باز می‌گردد و در مسافرخانه بنبنو به مادر وی کمک کند.

۸. انیمیشن Astro Boy – محصول سال ۲۰۰۹

انیمیشن astro boy
انیمیشن Astro Boy

یکی از بهترین انیمیشن‌ها با شخصیت ربات، روی شخصیتی متمرکز است که از زمان اولین حضورش در سال ۱۹۵۲ میلادی یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های مانگا در ژاپن بوده و این نیز شخصیت استرو بوی ساخته اوسامو تزوکا است. این انیمیشن سینمایی توسط کارگردان دیوید باورز ساخته شده و تمام جذابیت‌های مانگا را درون خودش دارد. داستان انیمیشن در قرن ۲۲ جریان دارد، زمانی که شهر مترو سیتی از فناوری پیشرفته برای تعلیق بر فراز زمین استفاده کرده و انسان‌ها برای انجام همه کارها به ربات‌ها متکی هستند.

انیمیشن سینمایی «استرو بوی» داستان پس‌زمینه تاریکی دارد؛ این ربات کودک پس از مرگ پسر مخترعش یعنی دکتر تنما در یک تصادف وحشتناک، ساخته شده است و او از تار موی فرزند مرده‌اش و همچنین خاطراتش استفاده کرده و آن‌ها را با انرژی آبی ترکیب کرده تا بتواند او را به زندگی برگرداند. با این حال، این تجدید دیدار کوتاه است چراکه دکتر تنما از یکی از همکارانش می‌خواهد تا او را غیرفعال کند اما در عوض، استرو بوی به سطح زیرین می‌رود و آزاد می‌شود.

۷. انیمیشن Ron’s Gone Wrong – محصول سال ۲۰۲۱

انیمیشن ron's Gone Wrong
انیمیشن Ron’s Gone Wrong

چندین فیلم وجود دارند که در آن‌ها، یک همراه هوش مصنوعی به‌عنوان یک وسیله جانبی ضروری به تصویر کشیده می‌شود اما تعداد کمی از آن‌ها توانستند همانند انیمیشن سینمایی «ران اشتباه پیش رفته است» از کارگردانان سارا اسمیت و فیلیپه واین این مفهوم را به تصویر بکشند. بارنی پودووسکی یک دانش‌آموز راهنمایی خجالتی است که به سختی دوست پیدا می‌کند. علاوه بر این، به دلیل وضعیت مالی خانواده‌اش، او نمی‌تواند مانند سایر بچه‎‌های مدرسه، یک همراه رباتی هوش مصنوعی به نام بی بات داشته باشد.

پدر و مادربزرگش یک بی بات آسیب دیده را به طور غیرقانونی از یک پیک در داخل یک کوچه خریداری می‌کنند تا فرصتی به بارنی بدهند تا با دیگران هماهنگ باشد و بارنی نیز نام او را ران می‌گذارد. با این حال، به سرعت مشخص می‌شود که چیزی درباره ران خراب است چراکه کد او به درستی برنامه‌ریزی نشده است. پس از اینکه ران با یک قلدر مبارزه می‌کند، بارنی تصمیم می‌گیرد تا همه چیزی که او باید درباره دوستی بداند را به این ربات بیاموزند و در طول مسیر نیز درس‌های ارزشمندی را یاد بگیرد.

این انیمیشن سینمایی یکی از بهترین ربات‌های غیر دیزنی را به تصویر می‌کشد که در فیلمی دلچسب و خنده‌دار تبدیل به یک قهرمان می‌شود و پیامی با این مفهوم ارائه می‌کند که پیدا کردن دوست خیلی بیشتر از یک الگوریتم است.

۶. انیمیشن The Mitchells Vs. The Machines – محصول سال ۲۰۲۱

بهترین انیمیشن‌ها با شخصیت اصلی رباتی - گیمفا
انیمیشن The Mitchells Vs. The Machines

انیمیشن سینمایی «میچل‎ها در برابر ماشین‌ها» یک برداشت انیمیشنی از سبک کلاسیک هوش مصنوعی سرکش است که به جنگ با بشریت می‎‌رود. داستان این اثر الهام‌بخش است و تقریباً فیلم‌هایی همانند ترمیناتور یا ماتریکس را مورد تمسخر قرار می‌دهد و شخصیت شرور آن نیز یک هوش مصنوعی به نام پال است. با این حال، این انیمیشن با ربات‌ها اثری از کارگردان مایک ریاندا، قهرمانان رباتی فوق‌العاده به‌یادماندنی را نیز دارد. در این اثر انیمیشنی، کتی میچل خودش را در یک سفر جاده‌ای خانوادگی می‌بیند و پدرش نیز به دنبال آخرین فرصت برای تقویت رابطه‌اش با وی است، آن هم قبل از اینکه او را به مدرسه فیلم در کالیفرنیا ببرد.

در طول سفر آن‌ها، یک آخرالزمانی رباتی به رهبری پال رخ می‌دهد که به همه ربات‌ها دستور می‌دهد تا هر انسانی را به فضا پرتاب کنند. دو ربات خنده‌دار و خراب به نام‌های اریک و دبرابات ۵۰۰۰ پس از اینکه به صورت اتفاقی متوجه می‌شوند که یک راه برای جلوگیری از این شورش وجود دارند و با یک کد می‌توانند هوش مصنوعی پال را شکست بدهند، با یکدیگر متحد می‌شوند. این ربات‌ها برای میچل‌ها همانند خانواده می‌شوند و لیندا را مادر خود صدا می‌زنند و حتی کتی را تا واشنگتن دی‌سی همراهی می‌کنند، جایی که او پس از نجات جهان مدال طلای کنگره را پذیرفت.

۵. انیمیشن Ghost In The Shell – محصول سال ۱۹۹۵

انیمه ghost in the shell
انیمیشن Ghost In The Shell

انیمیشن سینمایی «شبح درون پوسته» یکی دیگر از انیمیشن‌های سینمایی بسیار موفق به شمار می‌رود که برای مخاطبان جوان‌تر مناسب نیست اما همچنان یک داستان هیجان‌انگیز با ایده‌های علمی تخیلی جسورانه است. این انیمه سینمایی در سال ۲۰۲۹ میلادی رخ می‌دهد و داستان موتوکو کوساناگی را دنبال می‌کند، یک افسر پلیس سایبورگ که مأمور شکار یک هکر قدرتمند شده است. با این حال، وقتی که به گذشته خودش و اینکه از کجا آماده است، فکر می‌کند، شروع به زیر سؤال بردن واقعیت و هدف خودش می‌کند.

این اثر سینمایی نگاهی جالب به انسانیت پشت ماشین‌ها با مضامین مشابهی دارد که در فرنچایز بلید رانر مورد بررسی قرار گرفتند. دنیای داستان دنیایی است که در آن، مرز بین ربات‌ها و انسان‌ها در حال محو شدن است و جستجوی شخصیت اصلی برای حقیقت با هر افشاگری جدید واقعاً پیچیده و قابل تأمل است. انیمه «شبح درون پوسته» تأثیر بسیار زیادی روی فیلم «ماتریکس» داشته است.

۴. انیمیشن Big Hero 6 – محصول سال ۲۰۱۴

بهترین انیمیشن‌ها با شخصیت اصلی رباتی - گیمفا
انیمیشن Big Hero 6

ممکن است دیزنی مالک دنیای سینمایی مارول باشد و در نتیجه، بیشترین موفقیت را در میان استودیوهای دیگر در زمینه فیلم‎‌های ابرقهرمانی به دست آورده باشد اما کمیک‌های مارول تنها زمانی نیست که آن‌ها در این ژانر به موفقیت دست پیدا کردند. انیمیشن سینمایی «شش قهرمان بزرگ» در سال ۲۰۱۴ اکران شد و از همان لحظه نیز به یک انیمیشن سینمایی ابرقهرمانی محبوب تبدیل شد که داستانی تازه و ترکیبی عالی و منحصربه‌فرد از معماری شرقی و غربی شهر سانفرانسیسکو را ارائه کرد. با این حال، یکی از دلایل اصلی موفقیت این انیمیشن سینمایی، ربات دوست‌داشتنی آن به نام بایمکس است.

پس از اینکه تاداشی در یک انفجار از دنیا می‌رود، هیرو تنها یک ربات مراقبتی به نام بایمکس را دارد که توسط برادر بزرگ‌ترش ساخته شده است. وقتی که یک مرد شیطانی با ماسک کابوکی میکروبات‌های هیرو را دزدیده است، هیرو، بایمکس را طوری برنامه‌ریزی می‌کند تا هنرهای رزمی را یاد بگیرد و برای او یک زره بیرونی می‌سازد تا متوجه شود که چه کسی پشت ماسک است.

بایمکس در پایان نیز فداکاری نهایی را زمانی انجام می‌دهد که در یک تله‌پورتر غول‌پیکر یک انسان را تشخیص می‌دهد و با هیرو خداحافظی می‌کند تا بتواند دختر پروفسور کالاگان را نجات بدهد. این یک انیمیشن ابرقهرمانی قابل توجه است که پر از قهرمانان غیرمنتظره است که بدون آسیب رساندن به کسی عدالت را برقرار می‌کنند و در هر لحظه نیز احساسات قدرتمندی را بروز می‌دهند.

۳. انیمیشن The Wild Robot – محصول سال ۲۰۲۴

انیمیشن سینمایی the wild robot
انیمیشن The Wild Robot

جدیدترین انیمیشن رباتی توانسته خودش را به‌عنوان یکی از بهترین‌های این سبک تثبیت کند. انیمیشن سینمایی «ربات وحشی» یک انیمیشن ماجراجویی بر اساس رمانی از پیتر براون است. این انیمیشن داستان یک ربات خدماتی را دنبال می‌کند که در مسیر رسیدن به یک مشتری جدید، در داخل طبیعت سقوط می‌کند. همان‌طور که او سعی دارد تا بر طبق برنامه‌ریزی خودش به هر موجود ترسیده‌ای که پیدا می‌کند، کمک کند، به مادر ناخواسته یک غاز تازه متولد شده تبدیل می‌شود و همراه با یک روباه تنها به این پرنده کوچولو کمک می‌کند تا پرواز را بیاموزد.

انیمیشن سینمایی «ربات وحشی» یکی دیگر از انیمیشن‌های کلاسیک دریم‌ورکس با ترکیب مناسبی از طنز، ماجراجویی و احساسات است. این اثر با کاوش نیاز ربات به کمک به هر موجود زنده‌ای که با آن روبه‌رو می‌شود و همچنین ارتباط روبه‌رشد او با غاز جوان، بسیار سرگرم‌کننده است. این داستانی از خانواده‌های غیرمتعارف و غیرمنتظره، مبارزات و کشمکش‌های والدین و قدرت یک جامعه است.

۲. انیمیشن Wall-E – محصول سال ۲۰۰۸

انیمیشن وال‌ای wall e
انیمیشن وال‌ای (Wall-E)

اگر استودیوی انیمیشن سازی‌ای وجود داشته باشد که به ساخت فیلم‌های احساسی و دل‌نشین معروف باشد، استودیو پیکسار است و در سال ۲۰۰۸ میلادی نیز آن‌ها ثابت کردند که جذابیت منحصربه‌فرد آن‌ها حتی زمانی که قهرمان داستان رباتی با کمترین دیالوگ باشد، می‌تواند کارساز باشد. انیمیشن سینمایی «وال ای» محصول سال ۲۰۰۸ به عقیده بسیاری یکی از بهترین فیلم‌های پیکسار در دهه ۲۰۰۰ است و کاملاً به قهرمان مکانیکی خودش اختصاص دارد. وال ای یک ربات شایان ستایش و فشرده کننده زباله است که تنها دوستش یک سوسک است. انسان‌ها پس از اینکه سیاه را غیر قابل زندگی کردند، از این سیاره رفتند.

با این حال، او وقتی رباتی به نام ایو که به زمین فرستاده شده تا بفهمد که آیا همچنان قابل سکونت است یا خیر، را می‌بیند، بسیار خوشحال می‌شود و تمام گنجینه‌های ویژه‌ای که در طول سال‌ها جمع کرده است را به او نشان می‌دهد. پس از اینکه وال ای گیاهی که پیدا کرده است را به او نشان می‌دهدِ، ایو به حالت خواب می‌رود و حالا وال ای وظیفه خودش می‌داند تا از او در برابر همه مشکلات محافظت کند. انیمیشن «وال ای» اثری است که مطمئناً احساسات هر بیننده‌ای را بر می‌انگیزد و در عین حال نیز اهمیت بهتر شدن جامعه بشریت برای محافظت از سیاره زمین را نشان می‌دهد.

۱. انیمیشن Iron Giant – محصول سال ۱۹۹۹

انیمیشن غول آهنی the iron giant
انیمیشن Iron Giant

هنگامی که در مورد قهرمانان رباتی در فیلم‎‌ها بحث می‌شود، بسیاری از افراد غول آهنین را اوج داستان‌هایی می‌دانند که در آن، یکی از این ربات‌ها در مرکز داستان قرار می‌گیرد. این انیمیشن کلاسیک از سال ۱۹۹۹ میلادی طرفداران بسیار زیادی دارد و بر اساس رمانی به همین نام از سال ۱۹۶۸ میلادی نوشته تد هیوز است. در این انیمیشن، هوگارث با ربات غول پیکری دوست می‌شود که از آسمان سقوط کرده و به او می‌آموزد که او همان کسی است که خودش انتخاب می‌کند.

با این حال، هوگارث به زودی متوجه می‌شود که باید این دوست مکانیکی خودش را از بزرگسالان شهر کوچکش پنهان کند، به خصوص زمانی که مأمور اف‌بی‌آی کنت منسلی برای تحقیق درباره اتفاقات عجیب به این شهر می‌آید. کنت معتقد است که این ربات به‌عنوان یک سلاح خطرناک به آمریکا فرستاده شده و قاطعانه می‌گوید که باید نابود شود و به پایگاه نظامی درباره موقعیت آن اطلاع می‌دهد و کل جمعیت شهر را در معرض خطر قرار می‌دهد.

هنگامی که این ربات غول پیکر خداحافظی می‌کند و برای جلوگیری از کشته شدن همه افراد توسط موشک به آسمان اوج می‌گیرد، پایانی اشک‌آور رقم می‌خورد. در پایان به این موضوع اشاره می‌شود که غول آهنگی دوباره خودش را کنار هم قرار داده و برای همیشه نابود نشده است و همیشه این امید در میان طرفداران وجود دارد که داستان وی ادامه خواهد داشت.


منبع: screenrant

source

توسط funkhabari.ir