فرارو-پژوهشی در ماه مرداد نشان داده است بیش از نیمی از افراد جهان به اندازه کافی مواد مغذی از جمله کلسیم، آهن و ویتامین‌های سی و‌ای مصرف نمی‌کنند.

به گزارش فرارو به نقل از نیویورک پست، متخصصان پنج علائم که نشان می‌دهد بدن به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد را به اشتراک گذاشته‌اند. این علائم شامل ضعیف و شکننده شدن ناخن‌ها، پرش پلک‌ها، صدا دادن مفاصل، سفید شدن زودرس مو‌ها و کبودی بی‌دلیل بدن می‌شوند.

ناخن‌های ضعیف و شکننده

ناخن‌ها در درجه اول از پروتئین کراتین تشکیل شده‌اند، بنابراین مصرف میزان کافی پروتئین برای حفظ سلامت و استحکام ناخن‌ها ضروری است. میزان توصیه شده مصرف پروتئین ۰.۸ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. البته ضعیف بودن و شکستن ناخن‌ها در خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است که می‌تواند ناشی از شستن مکرر دست‌ها، از بین رفتن رطوبت ناخن‌ها، استفاده از استون برای پاک کردن لاک ناخن، زندگی در هوای سرد و خشک باشد. اختلالات تیروئید، کم خونی و فقر آهن نیز می‌توانند باعث ضعیف شدن ناخن‌ها بشوند. غذا‌های غنی از آهن عبارتند از: گوشت قرمز، مرغ، ماهی، اسفناج، لوبیا، غلات کامل و تخم مرغ.

پرش پلک

پرش پلک‌ها یا دیگر اندام‌های بدن نشان دهنده کمبود منیزیم است. منیزیم برای انتقال تکانه‌های عصبی بسیار مهم است. پرش پلک به دلیل منقبض شدن غیرارادی ماهیچه‌هایی که پلک را احاطه کرده‌اند اتفاق می‌افتد. این عارضه در کنار کمبود منیزیم با استرس، خستگی، مصرف کافئین، خستگی چشم ناشی از خیره شدن طولانی مدت به کامپیوتر، مصرف برخی دارو‌ها و اختلالات مغز و سیستم عصبی مرتبط است. منیزیم نقش مهمی در عملکرد ماهیچه‌ها ایفا می‌کند. در حالی که مکمل‌های منیزیم مختلفی در بازار وجود دارند، متخصصان توصیه می‌کنند پیش از خرید با پزشک مشورت شود و از نوع منیزیم مناسب با نیاز‌های فرد استفاده شود.

صدا دادن مفاصل

صدا دادن مفاصل مانند زانو‌ها یک اتفاق رایج است، این اتفاق به خصوص با بالا رفتن سن بیشتر اتفاق می‌افتد. با این حال صدا دادن مفاصل می‌تواند هشداری از کمبود کلسیم یا ویتامین دی ۳ باشد. کلسیم استخوان‌ها را قوی و به حفظ سلامتی آنها کمک می‌کند، در حالی که ویتامین دی به بدن کمک می‌کند تا کلسیم را از غذا‌هایی مانند شیر، ماهی و سبزیجات برگ‌دار جذب کند.

سفید شدن زودرس مو‌ها

سفیدی زودرس مو زمانی است که موپیش از ۲۰ سالگی سفید شود. محققان دقیقاً نمی‌دانند چرا این اتفاق می‌افتد، اما احتمالا اصلی مربوط به ژنتیک، بیماری‌های خودایمنی، آلودگی هوا، سیگار، استرس و کمبود ویتامین هستند. سفید شدن زودرس مو می‌تواند نشان دهنده کمبود ویتامین ب ۱۲ باشد. این ویتامین برای تولید گلبول‌های قرمز خون و انتقال اکسیژن در فولیکول‌های مو ضروری است. سفید شدن زودرس مو همچنین می‌تواند نشانه‌ای از کمبود روی در بدن باشد؛ این ماده مغذی مسئول تولید ملانین است و رنگ طبیعی مو‌ها را تشکیل می‌دهد.

کبودی بی‌دلیل

کبود شدن بی‌دلیل اعضای بدن ممکن است به دلیل کهولت سن نیز اتفاق بیافتد، زیرا با بالا رفتن سن پوست بدن نازک می‌شود. ژنتیک نیز در این موضوع دخیل است و برخی افراد بیشتر مستعد کبودی هستند. بیماری‌های زمینه‌ای مانند سندرم کوشینگ یا سندرم اهلرز-دانلوس؛ دارو‌های رقیق کننده خون مانند آسپرین و همچنین کمبود ویتامین می‌توانند از دلایل دیگری کبودی بی‌دلیل باشند. ویتامین سی مسئول تشکیل کلاژن پوست است و کمبود آن در بدن باعث ایجاد کبودی می‌شود. کمبود ویتامین کا ۱ که به لخته شدن خون کمک می‌کند نیز می‌تواند باعث بروز کبودی در سطح بدن شود.

source

توسط funkhabari.ir