ثروتمندانی که از چنگ عدالت گریختند

ثروتمندانی که از چنگ عدالت گریختند اختصاصی «تابناک باتو»؛ در دنیای ثروت و قدرت، گاهی اوقات داستان‌های دراماتیک درباره مردان و زنان صاحب قدرت و پول، که برخی معتقدند فراتر از قانون هستند، روایت می‌شود. سخت است باور کنیم که این افراد ثروتمند، توانایی ارتکاب جنایات وحشتناک مانند قتل را بدون پاسخگویی داشته باشند. این داستان‌ها پرسش‌های عمیقی را درباره عدالت و برابری در جوامع جهانی ایجاد می‌کند، تا جایی‌که به نظر می‌رسد پول و نفوذ می‌تواند درهایی را برای فرار از مجازات در کشوری مثل آمریکا باز کند.

 

در این زمینه پنج فرد مشهور، ثروتمند و با نفوذ را که متهم به قتل بودند، اما موفق به فرار از مجازات شدند، مرور می‌کنیم. این داستان‌ها فقط داستان‌های جنایت نیستند، بلکه مطالعاتی در روان انسان و فسادهای محتملی هستند که در صورت عدم عدالت می‌تواند بیداد کند. از طریق این مثال‌ها، امیدواریم درس‌های آموخته‌شده درباره قدرت، پول و حقوق قربانیان را برجسته کنیم.

 

لورا بوش، همسر جرج بوش رئیس‌جمهور اسبق آمریکا 

شاید این را ندانید، اما لورا بوش، بانوی اول سابق و همسر رئیس جمهور جورج دبلیو بوش، باعث مرگ یکی از ستاره‌های فوتبال دبیرستانش شد. در سال ۱۹۶۳، لورا و دوستش برای رفتن به سینما عجله داشتند، که ناگهان اتومبیل لورا به تابلوی ایست اصابت کرد و در نهایت هم مدرسه‌ای خود، مایک‌داگلاس را کشت.

ثروتمندانی که از چنگ عدالت گریختند

در آن زمان، لورا دختر یک توسعه‌دهنده املاک و مستغلات بود که او را قادر ساخت تا یک وکیل استخدام کند و از هرگونه مجازات برای قتل داگلاس مبرا شود. بعد از گذشت سالها،  لورا اعتراف کرد که این تجربه باعث شد که او چنان احساس گناه کند که از عذرخواهی می‌ترسید و وانمود می‌کرد که این حادثه هرگز اتفاق نیفتاده است.

 

دورست، بازیگر هالیوودی 

رابرت دورست یکی از مشهورترین قاتلان هالیوود به حساب می‌آید. داستان او بسیار عجیب است. دورست در یک خانواده املاک و مستغلاتی به دنیا آمد. او در نهایت با کاتلین‌مک‌کورمک ازدواج کرد. کاتلین در سال ۱۹۸۲ ناپدید شد. پلیس دورست را مظنون اصلی در نظر گرفت، اما شواهد موجود کافی نبودند.

ثروتمندانی که از چنگ عدالت گریختند

بعداً دورست دوست دخترش سوزان برمن را در سال ۲۰۰۰ و همسایه اش موریس‌بلک را در سال ۲۰۰۱ به قتل رساند.

دورست دست به انکار زد و ادعا می‌کرد که فقط یک فرد بدشانس است. او در فیلم HBO “The Jinx” در سال ۲۰۱۵ به ایفای نقش پرداخت. در طول فیلمبرداری، دورست به طور ناخواسته از طریق یک میکروفون زنده که نمی‌دانست در حال ضبط است به جنایات خود اعتراف کرد.

در سال ۲۰۱۸ او سرانجام به اتهام قتل سوزان‌برمن متهم و محاکمه شد. اما دورست در ژانویه ۲۰۲۲ در بازداشت درگذشت و به سزای عملش نرسید.

 

لئوپولد و لوپه

ناتان‌لئوپولد و ریچارد لوپه در سال ۱۹۲۴ دانشجوی دانشگاه شیکاگو بودند. این دو، پسری ۱۴ ساله به نام بابی‌فرانک را ربودند و به قتل رساندند. وقتی از آنها پرسیدند چرا کودک را کشتند، گفتند که می‌خواستند تجربه انجام یک جنایت کامل را داشته باشند. 

ثروتمندانی که از چنگ عدالت گریختند

این دو دوست، فرزندان میلیونرها بودند و خانواده‌هایشان وکیل معروف کلارنس‌دارو، را برای دفاع از آنها استخدام کردند. دارو موفق شد دادگاه را متقاعد کند که مجرمین، قربانی تربیت ضعیف خانواده هستند. هیئت منصفه این ادعا را باور کردند و این دو نفر از مجازات اعدام گریختند و به حبس ابد محکوم شدند.

لوپه در سال ۱۹۳۶ توسط یک زندانی دیگر کشته شد و لئوپولد در سال ۱۹۵۸ آزاد شد. او زندگی جدیدی را در پورتوریکو آغاز کرد و در سال ۱۹۷۱ درگذشت.

 

ایتان‌کچ

ایتان‌کچ در سال ۲۰۱۳ وقتی مست بود، چهار نفر را در فورت‌ورث‌تگزاس کشت. والدین کوچ ثروتمند بودند و توانستند وکیلی استخدام کنند که هیئت منصفه را متقاعد کند که این نوجوان شانزده ساله از «ثروتمندی بیش از حد» رنج می‌برد، یک سندرم روانی ساختگی که ادعا می‌کند یک فرد می تواند آنقدر ثروتمند و لوس باشد که هر کاری انجام داد نباید او را سرزنش کرد. 

ثروتمندانی که از چنگ عدالت گریختند

کچ مجرم شناخته شد و به جای زندان به مرکز بازپروری ارجاع داده‌شد. اما از بازپروری فرار کرد و شرایط آزادی مشروط خود را زیر پا گذاشت. او سعی کرد به مکزیک فرار کند اما دستگیر و دو سال را در زندان گذراند. او اکنون آزاد زندگی می‌کند.

جان مک‌آفی، برنامه‌نویس

ثروتمندانی که از چنگ عدالت گریختند

ممکن است جان مک‌آفی را به عنوان فردی که نرم‌افزار آنتی‌ویروس مک‌آفی را در دهه ۱۹۹۰ ایجاد کرد، بشناسید. پس از اینکه ثروتمند شد به روش‌های مختلف پولش را حیف و میل کرد. او به پارانوئید مبتلا شد و معتقد بود که کسانی به دنبال ثروتش هستند. جان، به بلیز نقل مکان کرد و وانمود کرد که ورشکسته شده‌است. مک‌‌آفی یک تیم امنیتی استخدام کرد و به پلیس محلی رشوه داد.

زمانی که در بلیز زندگی می‌کرد، در نهایت مردی را به دلیل دزدیدن چیزی از خانه‌اش چاقو زد. جسد مرد در وسط یک خیابان شلوغ رها شد. با وجود شاهدان زیاد، پلیس به این حادثه توجهی نکرد. مک‌‌آفی به سان‌خوان گریخت و در نهایت مرد دیگری به نام گریگ‌فاول را کشت.

پس از کشتن فاول، مک‌آفی فرار کرد. او توانست از مرز گواتمالا عبور کند اما بعداً به ایالات متحده مسترد شد. او با یک شکایت  از سوی خانواده فاول مواجه شد، اما در دادگاه حاضر نشد و دادستان با حکم غیابی، او را به پرداخت ۲۵ میلیون دلاری محکوم کردند.

بعداً، مک‌أفی به اتهام فرار مالیاتی متواری شد. او در یک سلول زندان اسپانیا در حالی درگذشت که در انتظار استرداد به ایالات متحده بود. مک‌آفی در ژوئن ۲۰۲۱ در اثر خودکشی احتمالی با دار زدن خود، در سن ۷۵ سالگی مرد.

source

توسط funkhabari.ir