بیوگرافی حسنعلی مهران رئیس بانک مرکزی زمان پهلوی محمدرضا شاه کیست و الان کجاست؟

بیوگرافی حسنعلی مهران

حسنعلی مهرا متولد ۱۳۱۶ در تهران بوده که در دوران محمدرضا شاه به عنوان رئیس بانک مرکزی فعالیت میکرد که البت در آن زمان مدیر صندوق بین المللی پول نیز بود.

بیوگرافی حسنعلی مهران رئیس بانک مرکزی پهلوی شاه و الان کجاست

او بعد از اینکه تحصیلاتش را در انگلیس گذراند به ایران آمد و به عنوان قائم مقام مدیر عامل مرکز بررسیهای صنعتی و توسعه بازرگانی و مدیر کل طرحها و بررسی وزارت اقتصاد منصوب شد.

بعد از آن در کابینه غلامرضا ازهاری به وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزیده شد. چندی هم قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران شد.

بیوگرافی حسنعلی مهران رئیس بانک مرکزی پهلوی شاه و الان کجاست

سوابق

اولین اقدام مهران در بانک مرکزی، انتخاب قائم‌مقام و معاونان کارآمد بود. او که به جای محمد یگانه عهده‌دار این سمت شده‌بود، در نظر داشت قائم‌مقامی از داخل بانک با سوابق ممتد اداری و خبره در امور بانکی انتخاب کند و احمد معمارزاده واجد این شرایط بود. بر اساس گزارش تجارت فردا، بعد از بازنشستگی ضیاء شهیدی از او به عنوان مشاور بانکی دعوت به کار کرد و او به عضویت هیئت عامل درآمد. پس از شهیدی، شاپور معتمدشیرازی از 23 بهمن 1354 به عضویت هیئت عامل رسید. سایر اعضای هیئت عامل بانک مرکزی عبارت بودند از عطاءالله فریدیان دبیرکل شورای پول و اعتبار، شاپور معتمدشیرازی معاون ارزی، جمال حداد معاون اداری، و بهمن همایون معاون اقتصادی بانک. آن دوران یکی از پرچالش‌ترین دوران‌های اقتصاد و سیاست کشور بود که با سیاست‌های بانک مرکزی نیز گره خورده‌بود.

 

 

source

توسط funkhabari.ir