قطعا با شنیدن نام استودیو بلوبر تیم(Bloober Team) یاد بازی‌های ترسناک و روانشناختی می‌افتید. بازی‌هایی مانند «لایه‌های ترس»(Layers of Fear)، «مدیوم»(The Medium) و حتی نسخه بازسازی‌شده «تپه خاموش ۲»(Silent Hill 2 Remake)، همگی گواهی بر استعداد این استودیوی لهستانی در ساخت این سبک بازی‌ها هستند.

بازی Observer نیز یکی دیگر از بازی‌های ترسناکی است که بلوبر تیم در سال ۲۰۱۷ برای کامپیوتر و کنسول‌های نسل هشتمی عرضه‌ کرد و سرانجام، نسخه‌ بهبودیافته آن را با پسوند System Redux در سال ۲۰۲۰ برای نسل نهم کنسول‌های خانگی منتشرکرد. در ادامه، با نقد و بررسی بازی Observer: System Redux از بخش نقد و بررسی وبسایت دنیای بازی با ما همراه باشید تا باری دیگر به دنیای پر رمزوراز و معمای مرموز آن پا بگذاریم.

فهرست نقد و بررسی بازی Observer (2020)

بررسی بازی Observer: System Redux

لهستان، سال ۲۰۸۴. جهانی سایبرپانکی که در آن، انسان‌ها به چیپست‌ها و قطعات رباتیک مجهز هستند. شما در نقش «دَن لازارسکی»، کارآگاهی از بخش پلیس «کراکوف» و یک «نظاره‌گر»(Observer) هستید. کسی‌ که با استفاده‌ از تکنولوژی «رویا خوار»(Dream Eater) به چیپست مغزی افراد متصل می‌شود و خاطرات آن‌ها را بازبینی می‌کند.

دن بعد از مدت‌ها تماسی از پسرش «آدام» دریافت می‌کند که در آن، از او درخواست کمک می‌کند. با ردیابی موقعیت تماس، دن به یک مجتمع مسکونی می‌رسد و پس‌ از رفتن به آنجا، با یک صحنه قتل روبه‌رو می‌شود. اما قبل‌ از آنکه بتواند درخواست پشتیبانی دهد، ساختمان در حالت قرنطینه قرار می‌گیرد و تمامی ارتباطات با خارج قطع می‌شود.

حال شما باید به‌ تنهایی در ساختمان به جست‌وجو بپردازید و با حل معماها و پیداکردن سرنخ‌هایی از قاتل، درنهایت از سرگذشت آدام با خبر شوید.

به‌طورکلی بازی روند کندی دارد و بیشتر تمرکز خود را بر روایت داستان و دنبال‌کردن سرنخ‌ها گذاشته است. می‌توان گفت که شما، به‌جز قسمت‌هایی که دسترسی به ‌آن‌ها با پیشرفت در داستان میسر می‌شود، آزاد هستید که در ساختمان بگردید. کاوش در طبقات مختلف، زیر و رو کردن برخی‌ از واحدها برای دستیابی به اطلاعات، عبور از زیرزمین ساختمان که همانند یک هزارتوی مرموز، حس ترس و استرس را به شما منتقل می‌کند، همگی بخشی‌از محیط رازآلود بازی هستند.

بررسی بازی Silent Hill 2

در بازی به‌جز چند شخصیت کلیدی‌ که با آن‌ها تعامل می‌کنید، بقیه افراد ساکنانی هستند که از پشت درهای بسته با شما صحبت می‌کنند. بعضی‌از آن‌ها اطلاعاتی برای حل پرونده به شما می‌دهند و بعضی دیگر، حرف‌هایی می‌زنند که شما را بیشتر با دنیای تاریک و رمزآلود بازی آشنا می‌کند.

با استفاده‌از تکنولوژی «رویا خوار» و مرور خاطرات افراد، علاوه‌بر کسب اطلاعات برای پیشروی در پرونده، می‌توانید نقش آن‌ها را در به‌وجودآمدن وضعیت کنونی پیدا کنید و با هدف و انگیزه آن‌ها آشنا شوید.

Bloober Team, horror game

سازندگان با استفاده‌از هنر و جلوه‌های بصری، به شکلی موثر حال و هوای سایبرپانکی بازی را تداعی کرده‌اند. کیفیت بالای بافت‌ها در محیط‌های مختلف و استفاده هنرمندانه از نورپردازی و سایه‌ها، به افزایش حس رمزآلودگی بازی کمک شایانی کرده‌ است. به این موارد، فناوری «رهگیری پرتو»(Ray Tracing) را که درنسخه بهبودیافته بازی به‌کار گرفته شده، اضافه کنید. همه این عناصر دست‌به‌دست هم می‌دهند تا از همان لحظه‌ای که پا در ساختمان می‌گذارید، حس ترس و استرس را به خوبی تجربه کنید. 

بازی Observer: System Redux علاوه بر پشتیبانی از رزولوشن FHD که در نسخه اصلی بازی هم وجود داشت، هم‌اکنون از رزولوشن ۴K نیز بهره می‌برد که تجربه بصری بهتری را ارائه می‌دهد. با این حال، درطول بازی با افت‌فریم‌های سنگینی مواجه شدم که هرچند به مدت چند ثانیه بیشتر دوام نیاوردند، اما دربرخی مواقع می‌توانست تجربه‌ای ناخوشایند ایجاد کند. اگر این مورد را فاکتور بگیریم، به‌طورکلی، بازی تجربه‌ روانی را برای بازیکن فراهم می‌آورد.

Bloober Team, horror game

انیمیشن حرکت شخصیت‌ اصلی در بازی چندان واقع‌گرایانه به نظر نمی‌رسد و خیلی ساده طراحی شده است. اما باتوجه به اینکه با یک بازی اول‌ شخص طرف هستیم، این سادگی تاثیر منفی زیادی بر تجربه کلی نمی‌گذارد. 

هم‌چنین، انیمیشن‌های مربوط به صحبت کردن شخصیت‌ها نیز به اندازه کافی واقع‌گرایانه نیستند، اما در سطحی قابل قبول قرار دارند که به نوعی به جذابیت داستان کمک می‌کند. به‌طورکلی، اگرچه گرافیک و انیمیشن‌ها ممکن است در برخی نقاط نقص‌هایی داشته باشند، اما تجربه کلی بازی به‌خوبی با جو و روایت داستان هماهنگ است.

بهبود کیفیت بافت‌ها و جزئیات محیط، اضافه‌شدن رزولوشن ۴K به بازی و پشتیبانی‌از قابلیت HDR، بهبود سیستم نورپردازی و سایه‌ها و استفاده‌از فناوری رهگیری پرتو، همگی از پیشرفت‌هایی هستند که در نسخه System Redux شاهد آن خواهید بود.

علاوه بر این بهبودهای گرافیکی، چند اصلاح دیگر نیز در این نسخه به چشم می‌خورد. بهبود سیستم مخفی‌کاری، اضافه‌شدن و اصلاح برخی از دیالوگ‌ها، همچنین گنجاندن چند پرونده جدید در بازی که به شما کمک می‌کند تا با حل معماهای آن‌ها، درک بیشتری از داستان بازی پیدا کنید.

Bloober Team, horror game

در ادامه بررسی بازی Observer (2020) ، گیم‌پلی بازی بیشتر به گشت‌وگذار در یک ساختمان ترسناک و رو به ویرانی، حل معماها و پیداکردن سرنخ‌ها خلاصه می‌شود. قدم‌زدن در راهروهایی که در هر گوشه و کنارش، رازی تاریک نهفته است، حس ترس و وحشت را به خوبی در شما زنده می‌کند.

ساکنان این مکان، هرکدام قصه خاص خود را برای تعریف دارند و گفتگو با آن‌ها، می‌تواند شما را بیشتر درگیر داستان کند. علاوه‌بر این، بازی شامل مراحلی است که در آن‌ها باید به دنیای وحشتناک خاطرات وارد شوید و از دست دشمنان مخفی بمانید. این دشمنان هرازچندگاهی ظاهر می‌شوند و حس استرس و اضطراب را در شما ایجاد می‌کنند.

چالش‌هایی نظیر پیداکردن رمز کامپیوتر و درها نیز مکمل بازی هستند که میزان سختی آن‌ها نیز، درحالت قابل‌قبولی قرار دارد.

دَن قابلیت‌های مختلفی برای حل چالش‌ها و دنبال‌کردن سرنخ‌ها دارد. حسگر EM برای آنالیز وسایل الکترونیک و چیپست‌ها طراحی شده است، درحالی‌که حسگر Bio در موارد بیولوژیکی مانند آنالیز نمونه‌های خونی به کار می‌رود. حسگر دید در شب نیز درهنگام عبور از تونل‌ها و فاضلاب‌های تاریک به کمک شما می‌آید.

علاوه‌بر این‌ها، قابلیت ویژه نظاره‌گرها به نام «رویا خوار» به شما اجازه می‌دهد تا به چیپست مغزی دیگران متصل شوید و خاطرات و اطلاعات آن‌ها را برای یافتن قاتل و حل پرونده جمع‌آوری کنید. اما باید بگویم که دست‌یابی به این اطلاعات به راحتی آب خوردن هم نیست. شما باید در محیط‌های وحشتناک و ناپایدار مغزِ آن‌ها کاوش کنید و با کنار هم قرار دادن تکه‌های خاطرات، به داستان پی ببرید.

Bloober Team, horror game

بخش صدا در بازی Observer: System Redux یکی‌از عناصر کلیدی محسوب می‌شود و نقش بسزایی در ایجاد دلهره و اضطراب ایفا می‌کند. صداگذاری‌های محیطی مانند صدای قدم‌زدن شخصیت‌ها و یا زوزه بادی که در اتاق‌های متروکه می‌پیچد، با کیفیت و دقت بالایی طراحی شده‌است. صدای ضبط‌شده توسط صداپیشگان نیز از کیفیت و استاندارد بالایی برخوردار بوده و احساس هر یک ازشخصیت‌ها را به خوبی به بازیکن منتقل می‌کند.

هم‌چنین در لحظاتی که در فضا و داستان بازی غرق شده‌اید و فکرش را هم نمی‌کنید، بازی با صداهای ناگهانی و شوکه‌کننده (Jump Scare) به سراغتان می‌آید و حس ترس و هیجان را در شما تشدید می‌کند. 

البته این نکته را هم باید بگویم که اگرچه این صداگذاری‌ها به فضاسازی بازی کمک می‌کنند، اما در مواقعی هم بیشتر از اینکه ترسناک باشند، اعصاب خردکن هستند.

موسیقی به‌کار رفته در بازی یکی دیگر از ارکان مهمی است که به عمق بخشی به داستان و انتقال حس بازی کمک می‌کند. استفاده‌از ملودی‌های ملایمی که به خوبی با فضای بازی اجین شده و حس اضطراب و نگرانی را به شما تزریق می‌کند، از ویژگی‌های این بازی هستند.

نقد و بررسی بازی Call of Duty Black Ops 6

فضاسازی مخصوصا در بازی‌های ترسناک حرف اول را می‌زند. زیرا بخش عظیمی‌ از احساس بازی را از طریق محیط آن دریافت خواهیدکرد. باید بگویم که در بازی Observer: System Redux این مورد به خوبی اجرا شده و نمره قبولی را گرفته است.

طراحی‌های هنری خوب، دقت در جزییات محیط‌ها، استفاده‌از نورپردازی مناسب از جمله نورهای نئونی که حس و حال جهان آینده را تداعی می‌کند و درکنار آن، به‌کار گیری سایه‌های عمیق و به‌جا، به همراه موسیقی متن دلهره‌آوری که پیوسته درحال زمزمه‌کردن در گوشتان است، به‌ خوبی می‌تواند حس تنهایی و ترس را در شما ایجاد کند.

بازی Observer: System Redux ثابت کرد که برای ساخت یک بازی ترسناک، لزومی به استفاده‌ از مبارزات و دشمنان زیاد در بازی نیست. این عنوان با تمرکز بر ارکان دیگر بازی، از جمله داستان جالب و روایت رازآلود، ساختمانی مرموز که تمامی حوادث و اتفاقات درآن رخ می‌دهند، هم‌چنین گرافیک خوب و باکیفیت و فضاسازی مناسب و استفاده‌از موسیقی تاریک و دلهره‌آور خود، به خوبی در ژانر بازی‌های ترسناک روان‌شناختی جای گرفته‌است.

با این حال، در بررسی بازی Observer: System Redux پرداخته شد که در کنار این نقاط قوت، نکات منفی‌ای نیز وجود دارند که هرچند تاثیر زیادی در تجربه بازی نمی‌گذارند، اما نبودشان می‌توانست لذت بازی را دوچندان کند.

Observer: System Redux demonstrates that a successful horror game doesn’t necessarily rely on combat and numerous enemies. Instead, it effectively builds tension through its intriguing story and mysterious setting, where all events unfold. With high-quality graphics, immersive atmosphere, and dark, unsettling music, it firmly establishes itself within the psychological horror genre. However, while the game excels in many areas, there are minor shortcomings that, although they don’t significantly impact the overall experience, could have enhanced enjoyment even further.

این هم از نقد و بررسی بازی Observer: System Redux که در وبسایت دنیای بازی مطالعه کردید. نظر شما همراهان همیشگی درباره این بازی چیست؟ آیا داستان و چالش‌های آن را دوست داشتید؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

source

توسط funkhabari.ir