هانس زیمر یکی از فیلمهای کریستوفر نولان را به عنوان بهترین اثر خود از نظر نوآوری فنی و تکنیکی انتخاب کرده است.
هانس زیمر، آهنگساز برجسته هالیوود، فیلم “Inception” را پیچیدهترین اثر موسیقایی خود از نظر فنی میداند. این فیلم که در سال ۲۰۱۰ توسط کریستوفر نولان، کارگردان نامآشنای هالیوود، ساخته شد، با فروشی بیش از ۸۳۹ میلیون دلار در سراسر جهان به موفقیت بزرگی دست یافت. لئوناردو دیکاپریو در کنار ستارگان دیگری در این فیلم ایفای نقش کرده و داستان گروهی از افراد را روایت میکند که توانایی نفوذ در رویاهای دیگران را دارند. Inception با تحسین منتقدان روبرو شد و نامزد هشت جایزه اسکار شد که در نهایت چهار تندیس طلایی را از آن خود کرد.
زیمر در گفتگو با مجله Vulture، به تشریح فرایند خلاقانه پشت موسیقی متن Inception پرداخت. او توضیح داد که چگونه با استفاده از موسیقی، بافت زمان را دستکاری کرده است. زیمر Inception را نمونه کاملی از این تکنیک میداند که در آن، عناصر موسیقی مختلف با سرعتهای متفاوت به طور همزمان به هم میپیوندند و موسیقی متن را به بخش جداییناپذیری از داستان بصری تبدیل میکنند. این آهنگساز همچنین به همکاری خود با نولان در فیلم Interstellar اشاره کرد.
زیمر در بخشی از صحبتهای خود گفت:
Inception را انتخاب کردم زیرا توانستم بافت زمان را به هم بریزم. جایی در فیلم هست که سه رویداد همزمان در جریان است. این شبیه به قطارهایی است که با سرعتهای مختلف در حال حرکت هستند، اما سپس به هم میرسند، هماهنگ میشوند و دوباره به مسیر خود بازمیگردند. فیلم Interstellar نیز جالب بود زیرا از ارگ بادی استفاده کردیم. به جز فیلمهای ترسناک، هیچ کس دیگری از ارگ بادی در فیلمهایش استفاده نکرده بود.
موسیقی ساختهی زیمر نشان میدهد که چگونه موسیقی میتواند نقش مهمی در برجسته کردن دستکاری زمان در فیلمهای امروزی ایفا کند. در فیلم Inception، موسیقی با سرعتهای مختلف ترکیب شده و ساختار پیچیدهی داستان را که در آن واقعیتهای متفاوت با هم برخورد میکنند، منعکس میکند. این رویکرد در ساخت موسیقی متن، با کارهای دیگر زیمر مانند Dunkirk و سه گانهی Dark Knight همخوانی دارد. او در این آثار نیز از ریتمهای پر تنش و صداهای غیرمعمول استفاده کرده تا بر فوریت صحنهها بیافزاید. نتیجهی این کار در Inception، موسیقی متن بسیار فعالی است که نه تنها همراه با تصاویر حرکت میکند، بلکه به طور مستقیم در روایت داستان مشارکت دارد.
علاوه بر این، استفاده از دستکاری زمان در هر دو فیلم Inception و Interstellar، نشان میدهد که زیمر چگونه از موسیقی به عنوان ابزاری قدرتمند برای روایت داستان استفاده میکند. موسیقی متن Inception با ریتمها و هارمونیهای متغیر خود، مکمل کاوش فیلم در دنیای رویا و انعطافپذیری زمان است. به طور مشابه، استفاده از ارگ لوله در Interstellar به انتقال احساس عظمت و جاذبهی فضا کمک میکند و در عین حال با ایجاد پژواک، به مضامین اصلی داستان یعنی عشق، فداکاری و طول عمر مرتبط میشود.
همچنین تمایل زیمر به آزمودن ابزارها و شیوههای موسیقایی نوین، به سبک بینظیر او در ساخت موسیقی متن فیلمها شکل داده است. در فیلم Interstellar، استفاده کمنظیر از ارگ لوله ای در دل یک حماسه فضایی، چارچوب سنتی ارکستراسیون را میشکند و صدایی منحصربهفرد خلق میکند که با موسیقی فیلمهای رایج تفاوت چشمگیری دارد. روحیه نوآورانهای که نه تنها در Inception و Interstellar، بلکه در تمام هفت فیلم نولان که موسیقی متن آنها را ساخته، دیده میشود، به تکامل و ارتقای موسیقی فیلم کمک شایانی کرده است.
تاکید زیمر بر Inception به عنوان فنیترین دستاوردش، اهمیت روزافزون موسیقی در فیلمها را نشان میدهد. این تاکید نشان میدهد که چگونه آهنگسازان میتوانند از صدا برای کاوش در مفاهیم پیچیدهای چون زمان و آگاهی بهره ببرند و در عین حال عمق احساسی به داستان بیافزایند. با دستکاری زمان از طریق موسیقی، زیمر ابعادی جدید به فیلمهای نولان بخشیده و اطمینان حاصل کرده است که موسیقی متن به اندازه خود داستانها در روایتگری نقش دارد. نوآوریهای زیمر همچنان به شکلدهی آینده موسیقی فیلم ادامه میدهد.
منبع: اسکرین رنت
source