شفقنا رسانه- روزنامهنگاری به عنوان یک حرفه پویا و در حال تغییر، نیازمند مجموعهای از مهارتهای خاص است. این مهارتها نه تنها به خبرنگاران کمک میکند تا اطلاعات دقیق و موثری را جمعآوری کنند، بلکه آنها را قادر میسازد تا در دنیای پرسرعت رسانههای دیجیتال رقابت کنند. دبیر سرویس حوزه اجتماعی رکنا معتقد است: از مهم ترین تبحر و مهارت ها برای خبرنگاران امروزی این است که باید مادر خبر خود باشند به این معنا که وقتی خبری تولید می کنند، برای معرفی و پرورش آن تلاش کنند، وقتی مادر خبری باشند دغدغه فکری آنها خبر و جزییاتش می شود و دوست دارند خبر مورد نظر کامل و دقیق باشد. زمانیکه معرفی خبر در چند رسانه ای ها و فضای مجازی رخ دهد، مخاطب با خبرنگار درگیر شود و به نوعی در تعامل با هم هستند و مخاطب می تواند نکات جدیدی تری به خبرنگار بگوید، که در این صورت مطلب هم مناسب تر خواهد بود و بازخورد بیشتری خواهد خورد.
آزاده مختاری دبیر سرویس اجتماعی خبرگزاری رکنا با تاکید بر مشخص بودن اهداف خبرنگاران به شفقنا رسانه می گوید: یک خبرنگار قبل از شروع کارش و یادگیری مهارت ها، باید بداند چرا می خواهد خبرنگار شود؟ باید دغدغه خبرنگار شدن را با خودش به چالش بکشد.در کشور ما فعالیت خبرنگاری تفاوت های زیادی با خبرنگاری در کشورهای دیگر دارد، چرا که در خیلی از کشورها خبرنگاران با چالش های کمتری در عرصه خبری روبرو هستند، ولی در ایران به صورت روزانه ما با حجم زیادی از اخبار مواجه ایم که یا رسمی هستند یا غیر رسمی هستند و در کنار همه اینها مشکلات و مسائل ما در کشور هم زیاد هستند.
او ادامه می دهد: به همین خاطر کشور ما خبرنگارانی را می طلبد که دغدغه داشتن یک کشور بدون مشکل و توسعه یافته را داشته باشند. خبرنگاران در همان ابتدا باید بدانند در چه سرزمینی هستند و این چالش ها اصلا آسان نیست، وقتی خبرنگاران ما متوجه این مسیر و موانع و فضا شوند، طبیعتا این مسیر ناهموار نمی تواند برای خبرنگار خسته کننده باشد و خبرنگار را درگیر می کند تا جاده و مسیر ناهموار را هموار کند.
مختاری درباره مهارت های لازم برای خبرنگاران امروزی بیان می کند: خبرنگاران باید کار با تکنولوژی های نوین را بدانند، حتما باید زبان دوم را فرا بگیرند و بر آن مسلط باشند، حتما چند رسانه ای کار کنند. از مهم ترین تبحر و مهارت ها برای خبرنگاران امروزی این است که باید مادر خبر خود باشند به این معنا که وقتی خبری تولید می کنند، برای معرفی و پرورش آن تلاش کنند، وقتی مادر خبری باشند دغدغه فکری آنها خبر و جزییاتش می شود و دوست دارند خبر مورد نظر کامل و دقیق باشد. زمانیکه معرفی خبر در چند رسانه ای ها و فضای مجازی رخ دهد، مخاطب با خبرنگار درگیر می شود و به نوعی در تعامل با هم هستند و مخاطب می تواند نکات جدیدی تری به خبرنگار بگوید، که در این صورت مطلب هم مناسب تر خواهد بود و بازخورد بیشتری خواهد خورد.
او با اشاره به چالش و مشکلات خبرنگاران توضیح می دهد: یکی از چالش های مهم ما در عرصه خبررسانی وجود خطوط قرمزهاست و همین مساله خود به تنهایی کار را برای خبرنگار سخت می کند از طرفی دیگر همین خطوط، مشخص نیستند برخی مواقع سلیقه ای است و به نوعی می توان گفت خبرنگار را هم سردر گم می کنند، مساله دیگر و آسیب جدی که- از اواسط دهه ۸۰ شروع شد- در عرصه خبر و برای جامعه روزنامه نگاران، اینکه ما بخشی از روزنامه نگاران متبحر مان را از دست دادیم و آنها به هر دلیلی از کشور مهاجرت کردند و در ادامه یک سری از خبرنگاران در ایران ماندند که اساتیدی برای آموزش به آنها وجود نداشت. از سوی دیگر بخشی از خبرنگاران به خاطر مشکلات مالی درگیر مباحثی مانند پروژه گیری شدند و همه این موارد این ها باعث شد تا ارزش خبرنگاری و دغدغه خبرنگاران ما، مادی شود. این نکته را نباید فراموش کرد که با نگرش مادی نمی شود به توسعه کشور فکر کرد یا برای آن کاری کرد. حاکمیت و دولت باید به فکر تامین مالی مناسب برای خبرنگاران باشند تا خبرنگاران هم لوح سفیدی در کارشان داشته باشند.
source