بازی Marathon میخواهد خود را به عنوان یک اثر تحولآفرین در ژانر Extraction Shooter نشان دهد. با این حال، نفوذ به سبکی که توسط عناوین مختلف به شدت اشباع شده، کار سادهای نیست. به عنوان مثال، بازی Escape from Tarkov جایگاه نخست این سبک را در اختیار دارد و بسیاری از عناوینی که قصد رقابت با آن را داشتهاند، با شکست مواجه شده یا به حاشیه رانده شدهاند.
استودیوی Bungie با Marathon قصد دارد با رویکردی متفاوت و بدون رقابت مستقیم، به میدان رقابت با بازیهایی مانند Escape from Tarkov شود. جو زیگلر (Joe Ziegler)، کارگردان بازی، در مصاحبهای جدید با رسانه Gaming World Media این موضوع را طرح کرده است. او در این مصاحبه به تشریح جزئیات مختلف بازی پرداخت و از فلسفه پشت طراحی آن صحبت کرد.
زیگلر اعتقاد دارد علت اصلی شکست بسیاری از بازیهای سبک Extraction Shooter این است که با نگرانی از رقابت با عناوین بزرگ وارد بازار میشوند. به گفته وی، نکته مهم در موفقیت این بازیها، متفاوت بودن به اندازهای است که بتوانند در کنار آثار بزرگ این سبک جایگاهی مستقل برای خود ایجاد کنند.
وی در این باره اظهار داشت:
شاید این حرف سادهلوحانه بهنظر برسد، اما به نظر من ساخت بازی یعنی خلق چیزی متفاوت و جذاب، نه تلاش برای کنار زدن دیگران یا گرفتن سهم آنها. همیشه این سوال را از خودم میپرسم که چطور میتوانیم عنوانی بسازیم که جالب و هیجانانگیز باشد و در فضای خودش، در کنار سایر بازیهای بزرگ بدرخشد و به همان اندازه مهم و بزرگ تلقی شود؟
وی در ادامه توضیح داد که علت شکست بسیاری از بازیهای سبک Extraction Shooter، سعی آنها برای تقلید یا رقابت مستقیم با آثار شاخص این سبک است. در واقع موفقیت در گروی خلق هویتی مستقل و متمایز است. دیدگاهی که پیش از این نیز توسط Johan Pilestedt، مدیرعامل استودیوی Arrowhead، در مصاحبهای مشابه مطرح شده بود.
زیگلر همچنین افزود:
ما در Bungie از دیدگاههای مختلفی به پروژه Marathon نگاه کردهایم تا مطمئن شویم این بازی از هر نظر منحصربهفرد است. ما میخواهیم داستانهایی خلق کنیم که برای بازیکنان بهیادماندنی باشند. در واقع میخواهیم هر بازیکن بتواند داستانی جالب برای دیگران تعریف کند.
وی همچنین اشاره کرد که تیم توسعه تمرکز ویژهای بر دسترسپذیر بودن Marathon داشته و قصد دارد با حذف مکانیکهای مجازات و پیچیدگیهای رایج در این سبک، تجربهای لذتبخش برای تمامی مخاطبان فراهم کند. بانجی با این پروژه تلاش میکند تا از قالب رایج و خشک نظامی در بازیهای مشابه فاصله بگیرد و فضایی ماجراجویانهتر و خلاقانهتر ارائه دهد.
بازی Marathon قرار است در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۵ (۱ مهر ۱۴۰۴) برای پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس/اس و PC منتشر شود.
source