در سال 1998 میلادی استدیوی اسپانیایی Pyro اثری به نام Commandos را در ژانر تاکتیکی نظامی عرضه کرد. گیمپلی جذاب و پر تنش Commandos که بر عناصر مخفیکاری تاکید داشت، به سرعت علاقهمندان بسیاری را به دور خود جمع کرد و به موفقیت تجاری خوبی نیز رسید. این مجموعه در طول 27 سال، فراز و نشیب بسیاری به خود دید. توسعهدهندگان بازی حتی زاویه دید اول شخص را نیز برای بازیشان امتحان کردند که در مقایسه با دوربین ایزومتریک بازیهای پیشین مجموعه، حرفی برای گفتن نداشت. حالا زمان آن رسیده که نسخهای جدید از این مجموعه با نام Commandos Origins پیش رویمان قرار بگیرد. سالها گذشته و دیگر از استدیو Pyro چیزی جز یک نام باقی نمانده است. اینبار وظیفه توسعه بازی جدید بر عهده استدیوی آلمانی Claymore گذاشته شده و آنها وظیفه دارند تا پس از 27 سال دوباره اثری از مجموعه Commandos تولید کنند. این سری بازی هیچگاه نتوانست موفقیتاش روی کامپیوترها را روی کنسولها نیز تکرار کند. حالا قرار است Commandos Origins به طور همزمان روی کنسولهای نسل نهمی نیز در کنار کامپیوتر منتشر شود تا شانساش برای موفقیت همزمان روی کامپیوتر و کنسولها را دوباره امتحان کند. آیا Commandos Origins بازگشتی جذاب برای مجموعهای دوستداشتنی است یا این داستان ریشههای کماندوهای معروف با شکستاش، ریشههای سری بازی Commandos را نیز به لرزه در میآورد؟گیمپلی دلیلی بود که سبب پیدایش کانون هواداران سرسخت و وفادار به دور سری بازی قدیمی Commandos شده بود. گیمپلی سخت و بیرحم و تاکید فراوان بر عناصر مخفیکاری، Commandos را به عنوانی محبوب بین طرفداران بازیهای تاکتیکی و مخفیکاری تبدیل کرده بود. کنترل قدم به قدم کماندوهایی که هر یک قابلیتی متفاوت داشتند و زیر نظر گرفتن نیروهای دشمن، نیاز به مدیریتی وسواس گونه داشت. میدان وسیع هر مرحله از بازی امکانات متفاوتی برای پیشبرد هر مرحله به گیمرها ارائه میکرد و این عمق جذابی به گیمپلی این بازیها میداد. توسعهدهندگان در ساخت Commandos Origins به فرمول موفق این سری بازی دست نزده و در بازی جدید نیز همان قلب تپندهای را میبینیم که نسخههای پیشین این مجموعه بازی را دوستداشتنی میکرد.
مراحل سرشار از جزییات، گاردهای دشمن که به فراوانی پخش شده و هر یک وظیفهای دارند و راههای جذاب برای از بین بردنشان، چیزهایی است که گیمپلی Commandos Origins پیش روی گیمرها قرار میدهد. همچون نسخههای پیشین، مدیریت ریزبینانه اعضای گروه و سرعت عمل، در موفقیت در هر مرحله ضروری است. فاصله بین به صدا در آمدن آژیر خطر و لو رفتن با موفقیت در Commandos Origins بسیار کم است. گاهی یک ثانیه تاخیر منجر به دیده شدن توسط دشمنان و به خطر افتادن جان اعضای گروه میشود. این تنش و هیجان بالا در گیمپلی، دلیل لذتبخش بودن بازیهای پیشین این سری بود و در Commandos Origins نیز به فراوانی یافت میشود.
تاثیر محیط بر روند هر مرحله، نکته دیگری است که به مراحل بازی تنوع داده و جذابیت گیمپلی را بیشتر کرده است. مراحل متنوع Commandos Origins هر کدام چالشی متفاوت پیش روی گیمرها قرار میدهند. به عنوان مثال در بخشهایی از بازی که زمین از برف پوشیده شده، چالشهای جدیدی به وجود میآید. به این صورت که رد پای به جا مانده از کماندوها روی برف میتواند موقعیتشان را به نیروهای دشمن لو دهد. این سبب میشود که هیچگاه فرمولی ثابت برای شکست دادن دشمنان و رسیدن به اهداف وجود نداشته باشد و گیمرها وادار به عوض کردن رویکردشان در هر مرحله شوند.کماندوهای تحت فرمان، هر کدام قابلیتی دارند که در موقعیتی خاص به کار میآید. این قابلیتها ممکن است در جایی از بازی برای گیج کردن دشمنان و پرت کردن حواسشان به کار بیاید یا مثلا با برداشتن موانع، راههایی که بسته شده را باز کند. تعادل بین اعضای گروه و قابلیتهایشان، گیمرها را به تفکر برای عبور از چالشهای مراحل تشویق کرده و آنها را هر چه بیشتر در بازی درگیر میکند. گیمپلی درگیرکننده عنصری است که هر دوستدار بازیهای تاکتیکی و مخفیکاری را به تجربه Commandos Origins تشویق میکند، اما آیا گیمپلی، تنها ویژگی ارزشمند بازی است یا این بازی حرفهای دیگری نیز برای گفتن دارد؟
عناصری در Commandos Origins وجود دارند که هر یک به نحوی مثبت یا منفی بر تجربه بازی تاثیر میگذارند. گرافیک فنی و هنری یکی از این عناصر است که بازی را جذابتر کرده. جزییات و ریزهکاریهای فراوانی که در طراحی محیطهای متنوع بازی به کار رفته، از خسته کننده شدن بازی جلوگیری میکند. پرچمهایی که با باد تکان میخورند، لباسهای پر از ریزهکاری دشمنان و یاران خودی و ساختمانهایی که از وسایل پر شدهاند، بخشی از جذابیتهای بصری بازی است. به لطف گرافیک هنری، چرخ بازی به حرکت درآمده و مراحل متنوعی را پیش روی گیمرها قرار میدهد که خستهکننده نمیشود. توسعهدهندگان Commandos Origins در ساخت بازیشان از 4 Unreal Engine استفاده کردهاند. هرچند این نسخه قدیمی مدتهاست که جای خود را به نسخه پنجم و پیشرفتهتر این موتور داده اما در هیچکدام از جنبههای فنی و هنری بازی، ناکافی به نظر نمیرسد. کیفیت بافتها و نورپردازی قابل قبول در هر فریمی از Commandos Origins خود را نشان داده و سبب درخشش بیشتر ریزهکاریهای فراوان آن میشود.
عملکرد فنی بازی، موضوع دیگری است که روی تجربه بازی اثری مثبت گذاشته. چیزی که Unreal Engine 4 را از همخانواده نسخه پنجمیاش جدا کرده و یک سر و گردن بالاتر از آن قرار میدهد، اجرای روان بازیها در عین کیفیت فنی قابل قبول است. Commandos Origins روی کنسول PS5، به دو صورت Performance یا Quality اجرا میشود. این دو حالت هر کدام به ترتیب تجربهای 60 و 30 فریمی ارائه میدهد که افت چندانی به خود ندیده و عمدتا روی نرخ فریمی که هدف قرار داده قفل میشود. صحنههای شلوغ انفجارها و رگبار گلولهها به نرمی اجرا شده و تجربهای یکسان و بدون دردسر را پیش روی گیمرها قرار میدهد. این در حالی است که نسخه پیشرفتهتر Unreal Engine 5 با تمام برتریهایاش، در بعد عملکرد فنی از نسخه چهارم این موتور عقبتر بوده و همچنان در ارائه فریمهای پایدار به سختی برمیخورد. انتخاب هوشمندانه Unreal Engine 4 و جلوگیری از دردسرهای نسخه پنجم در اجرای روان بازی، نکته مثبتی است که نقاط قوت گیمپلی را پررنگتر میکند، چراکه گیمپلی سریع بازی که در آن هر ثانیه ارزشمند است، به لطف عملکرد بدون مشکل بازی در دستانداز نیفتاده و سرعتاش حفظ میشود.
هرقدر گرافیک فنی و هنری Commandos Origins تجربه گیمپلی بازی را لذتبخشتر کرده، موسیقی آن ترمز هیجان را میکشد. موسیقی بازی در بسیاری از لحظات از صحنههای هیجانانگیز جا مانده و نمیتواند سرعت خود را تنظیم کند. از طرفی به نظر میرسد که لحن این عنصر با دیگر عناصر ارائه شده در Commandos Origins فرق میکند قطعههای موسیقی قرار گرفته در بازی، جنس هیجان تولید شده به لطف گیمپلی را درک نکرده و ساز خود را میزنند. عدم هماهنگی در این بخش، سبب شده تا اتفاقات هیجانانگیز تولید شده در جریان بازی، آنطور که باید تاثیرگذار نباشند. اما موسیقی تنها عنصری نیست که سد راه هیجان تولید شده در بازی میشود.در بازی نظیر Commandos Origins که صحنههای پرتنش در آن کم نیست، وجود یک کنترل بهینه ضروری است. این مجموعه بازی با پلتفرم کامپیوتر پیوندی تاریخی دارد و اکثر مکانیکهایاش نیز با موس و کیبرد جذابتر است. اما توسعهدهندگان بازی در استدیو Claymore روی کنسولها نیز حرفهایی برای گفتن داشته و تلاش کردهاند تا کنترل بازیشان را روی کنترلرها آزمایش کنند. این تلاش از یک جهت مثبت و از جهتی دیگر نتیجهای منفی به همراه داشته. کنترل Commandos Origins روی کنسولها هر چند تا جای ممکن تجربه بازی را عملی و قابل تحمل میکند، اما همچنان مهمترین چالش این سری بازی روی کنسولها محسوب میشود. در لحظاتی کنترل از سرعت گیمپلی جا میماند. در این صحنهها نمیتوان به طور همزمان به راحتی به تمام گزینهها دسترسی داشت و بازی را مدیریت کرد.
مواردی نظیر رابط کاربری تاریخ مصرف گذشته، بار سنگین روی دوش کنترل را نیز بدتر کرده. بخشهای مربوط به انتخاب قابلیتهای اعضای تیم بیش از اینکه کمک کننده باشند، مزاحم و دستوپا گیر به نظر میرسند. در بخشهایی از بازی، باز کردن نوار قابلیتهای هر شخصیت به طور مجزا و انتخاب قابلیتاش برای استفاده و سپس تکرار این روند برای هر یک از دیگر از اعضای تیم، با روند سریع و پر تنشی که گیمپلی ایجاد میکند همخوانی نداشته و جلوی سرعت بازی میایستد.
البته مکانیکی در صدور فرامین، کمی از کنترل آزاردهنده بازی کم کرده. به لطف حالت Command Mode میتوان چند دستور را به طور همزمان به شخصیتهای تحت فرمان داد و حتی ترتیب اجرایشان را نیز تعیین کرد. این، بزرگترین نقطه قوت کنترل Commandos Origins به حساب میآید. در این حالت زمان متوقف میشود و میتوان حرکت دقیق شخصیتها به سمت دشمنان یا سایر بخشهای محیط را شبیهسازی و دستور اجرای فرامین به صورت یکجا یا با ترتیب تعیین شده را صادر کرد. این قابلیت بهخصوص روی کنسولها میدرخشد چرا که به راحتی اجازه کنترل بازی و زیر نظر داشتن تمام جزییات آنرا میدهد و از پیچیدگیهای کنترل بازی روی کنسولها کم میکند.
Commandos Origins را میتوان بازگشت موفق مجموعهای قدیمی دانست. گیمپلی چالشبرانگیز، هسته اصلی این سری بازی و برگ برنده آن بود. توسعهدهندگان عنوان جدید در استدیو Claymore به خوبی هویت بازیشان را حفظ کرده و با تاکید بر ارائه یک گیمپلی دشوار و پر تنش، به نیاز علاقهمندان این سری بازی و دوستداران بازیهای تاکتیکی و مخفیکاری توجه کردهاند. گرافیک فنی و هنری جذابیت مراحل متنوع بازی را بالا برده و لذت تجربهشان را دوچندان کرده است. اما عناصری مانع از درخشش هر چه بیشتر Commandos Origins شدهاند. موسیقی که از هیجان بازی جا مانده و ساز خود را میزند، مانعی بر ارائه صد در صدی هیجان بازی میشود. از طرفی کنترل و رابط کاربری تاریخ مصرف گذشته و کند بازی قرار دارد که لذت بازی روی کنسولها را سختتر از تجربهاش روی کامپیوتر میکند. هرچند عناصری به لذت بازی لطمه میزنند، اما تجربه Commandos Origins و گیمپلی جذاباش همان حس و حالی را به همراه دارد که نسخههای اولیه آن داشتند و این برای راضی نگه داشتن گیمرهای علاقهمند به آثار تاکتیکی و مخفیکاری کافی است.
امتیاز بازیسنتر – 8
8
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: گیمپلی هیجانانگیز و پر از چالش محیطهای متنوع و سرشار از ریزهکاری عملکرد فنی قابل قبول و ارائه نرخ فریم ثابت صدور راحتتر فرمانها با استفاده از قابلیت Command Mode نقاط ضعف: موسیقی نا هماهنگ با هیجان گیمپلی کنترل و رابط کاربری کهنه و دست و پا گیر این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS5 بررسی شده است