بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion اخیرا شامل یک نسخه ریمستر شد و هواداران هم به خوبی از آن استقبال کردند. بعد از این اتفاق مشخصا طرفداران زیادی به عناوین گذشته بتسدا نگاه میکنند و میگویند چه میشد اگر ریمستر یا ریمیک این آثار هم بهدست میآوردیم؟ قطعا نمیتوانیم در مقابل تجربهی نسخه بهروزشده آثار قدیمی بتسدا مقاومت کنیم، چون دنیاهای جاهطلبانه اما شلختهی آنها را با جلوههای بصری زیبا و مکانیکهای مدرن به دست میآوریم. از این دید هم باید به قضیه نگاه کرد که ایدههای بتسدا همیشه از دورهی خود جلوتر بوده ولی تکنولوژی ضعیفتر کمی آنها را محدود کرده بود. حالا قصد داریم به بهانهی انتشار ریمستر The Elder Scrolls IV: Oblivion بهترین بازیهای بتسدا را معرفی کنیم که باید ریمیک شوند. با ویجیاتو همراه باشید.
Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth

- تاریخ انتشار: ۲۴ مارچ ۲۰۰۶
- توسعهدهنده: Headfirst Productions
- پلتفرمها: ایکس باکس اورجینال، پیسی
این جواهر بتسدا، حرکتی به سوی ژانر ترس و وحشت لاوکرفتی بود و خیلی هم عالی عمل کرد. Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth بازیکنان را وارد شهر Inssmouth میکند، جایی که هیچ چیز نرمال و عادی نیست. هیچگونه نوار سلامتی یا HUD برای بازیکنان موجود نیست و دیوانگی یک مکانیک کاملا اساسی در بازی بهشمار میرود، طوری که مشاهدهی موارد ترسناک لاوکرفتی، پروتاگونیست داستان را دیوانه میکند.
اتمسفر و محیط واقعا عالی طراحی شده، ولی کنترلهای بیکیفیت، سطح سختی بسیار بالا و باگهای مختلف از درخشش بازی کم کردند. ساخت یک نسخه ریمیک میتواند مراحل مخفیکاری طاقتفرسا و مبارزات آزاردهنده را ترمیم بدهد و المانهای ترسناک روانشناختی را خیلی بهتر و با استانداردهای روز منتقل کند. اگر کمی از چاشنیهای Amnesia یا رزیدنت اویل به بازی اضافه شود، شهر Inssmouth دوباره روزهای خوفناک جذابی را پشت سر خواهد گذاشت.
The Elder Scrolls Adventures: Redguard

- تاریخ انتشار: ۱۶ نوامبر ۱۹۹۸
- توسعهدهنده: Bethesda Softworks
- پلتفرمها: پیسی
مدتها قبل از وارد شدن بتسدا به دنیای جهانباز در صنعت بازی، آنها The Elder Scrolls Adventures: Redguard را به وجود آوردند، یک اسپینآف اکشن ماجراجویی که داستان Cyrus را نشان میدهد، سربازی مزدور که دنبال خواهر گمشدهاش میگردد. این بازی عملا شکل و ظاهر جهانباز فرانچایز را با داستانی خطی و ماجراجویانهتر تغییر داد و شمشیرزنی، پازلها و سیاستهای دزد دریایی هم بقیهی المانهایش را تشکیل میدادند.
بزرگترین مشکل این اثر اما انحصار آن به MS-DOS بود و باعث شد بیشتر انگار با نمایش اسلایدی مواجه بودیم تا یک بازی ویدیویی. کنترلها آزاردهنده بودند و مبارزات هم بیشتر خشن بودند، اما داستان و دنیاسازی این اثر را برای آن دوره نمیشود تحسین نکرد. ساخت یک نسخه ریمیک میتواند مبارزات را بهبود ببخشد، دنیایی منحصربهفرد تحویل مخاطبین بدهد و در نهایت توجه بازیکنان را به این بخش کمتر دیده شدهی Tamriel جلب کند.
Pirates of Caribbean

- تاریخ انتشار: ۳۰ ژوئن ۲۰۰۳
- توسعهدهنده: Akella
- پلتفرمها: ایکس باکس اورجینال، پیسی
بتسدا سال ۲۰۰۳ به نوعی یک بازی دزدان دریایی کارائیب ساخت. این اثر که ابتدا قرار بود دنبالهای برای بازی Sea Dogs باشد، با گرفتن لایسنس دزدان دریایی کارائیب از دیزنی مسیر متفاوتی را طی کرد. نتیجه کار ساخته شدن یک بازی جهانباز نقشآفرینی با مبارزات دریایی، شکار گنج و کمئویی عجیب از کاپیتان جک اسپارو بود. با وجود مشکلات به خصوص، نمیشد این عنوان را جاهطلبانه ندانست.
بازیکنان میتوانستند در دریای کارائیب ماجراجویی کنند، کشتیهایشان را ارتقا بدهند و مدتها قبل از عرضه Assassin’s Creed IV: Black Flag مبارزات دریایی داشته باشند. ساخت نسخه ریمیک میتواند المانهای سندباکسی بازی را بهتر کند، داستانی عمیقتر داشته باشد و مکانیکهای کشتیرانی را ارتقا بدهد. قطعا اگر چنین اثری توسط بتسدا ریمیک شود، جزئیات فوقالعادهای در دنیای بازی خواهیم دید که بسیار فراتر از اثر اولیه و ایدههایش میروند.
Fallout ۳

- تاریخ انتشار: ۲۸ اکتبر ۲۰۰۸
- توسعهدهنده: Bethesda Game Studios
- پلتفرمها: پلیاستیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰، پیسی
فالاوت ۳ را میتوانیم نقطه اوج بتسدا در بین بازیهای نقشآفرینی بدانیم. سرزمین برهوت واشنگتن دیسی در این اثر مکانی متروک، تلخ و البته پر از شخصیت بود. داستان Lone Wanderer که دنبال پدرش میگشت و همزمان مسائل سیاسی گروههایی چون Brotherhood of Steel و Enclave و چندین فرقهی دیگر را بررسی میکرد، هنوز هم جذاب است.
اما اگر الان به این اثر نگاه کنیم، مشکلات مختلفی روی میز ظاهر میشوند. مبارزات سفت و سختاند، انیمیشنها کهنگی خود را نشان میدهند و دنیای آن با وجود نمادین بودن مطابق استانداردهای امروزی نیست. ساخت ریمیک میتواند مکانیکهای تیراندازی را ارتقا بدهد (حتی از پیشرفتهای فالاوت ۴ استفاده کند)، رویدادهای پویاتر روی میز بگذارد و دنیای بازی را جزئیتر، عمیقتر و المانهای نقشآفرینی بیشتری ارائه بکند.
Fallout: New Vegas

- تاریخ انتشار: ۱۹ اکتبر ۲۰۱۰
- توسعهدهنده: Obsidian Entertainment
- پلتفرمها: پلیاستیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰، پیسی
اگر از طرفداران فالاوت بازی مورد علاقهشان در سری را بپرسید، اکثر اوقات نام نیو وگاس را میشنوید. توسعه بازی توسط استودیو Obsidian المانهای نقشآفرینی عمیقتری به فرمول سری اضافه کرد و روایتهای چند شاخهای ارائه داد و شاید بهترین نویسندگی فرانچایز را به دست مخاطبین رساند. سرزمین Mojave با فرقههایی نظیر NCR و Caesar’s Legion و تلاش آنها برای کنترل منطقه، پویاتر به نظر میرسید. اما باگهای به خصوصی هم زمان عرضه همراه بازی وجود داشتند.
شاید مادهای مختلف این مشکلات را برای بازیکنان تا حد زیادی رفع کردند، ولی کسانی که نسخه کنسولی را تجربه کردند، هرگز تجربهی روان لازمی را به چشم ندیدند. با ساخت نسخهی ریمیک مشکلات متعدد بازی میتوانند حل شوند، مبارزات ارتقا پیدا میکنند و حتی محتوای داستانی جالبتری به دست مخاطبین میرسد. همچنین تمرکز نیو وگاس روی مکانیک انتخاب و کنار آمدن با عواقب آن اگر با هوش مصنوعی مدرن ترکیب شود، بدون شک فوقالعاده جذاب و خفن خواهد بود.
The Elder Scrolls ۳: Morrowind

- تاریخ انتشار: ۱ می ۲۰۰۲
- توسعهدهنده: Bethesda Game Studios
- پلتفرمها: ایکس باکس اورجینال، پیسی
شاید هیچ عنوانی در این لیست به اندازه الدر اسکرولز ۳ نیازمند ریمیک نباشد. این شاهکار کلاسیک اکثر اوقات به عنوان نقطه اوج جهانسازی بتسدا تلقی میشود (دنیایی پراکنده از فضاییها همراه با قارچهای عظیم و فرهنگی کاملا متمایز از فانتزیهای عادی قرون وسطایی). داستان Morrowind چند لایه است، فرقههایش پیچیدگی خاصی دارند و آزادی عملی وصف نشدنی جلوی بازیکنان میگذارد. این آزادی در حدی است که اجازهی کشتن NPCهای کلیدی و حتی از بین بردن ماموریتهای اصلی را هم به شما میدهد.
اما مبارزات، سیستم ژورنال قدیمی و نبود قابلیت علامتگذاری روی نقشه، کمی برای امروز خستهکننده و کهنه است. ساخت یک ریمیک میتواند رابط کاربری را بهبود ببخشد، مبارزات را واقعگرایانه کند و همزمان حس و حال عجیب و غریب دنیای بازی را مثل روز اول داشته باشد. اگر Oblivion یک نسخه ریمستر عمیق دریافت کرده و الان جذابیت بیشتری برای بازدید دارد، یک اثر مدرن از Morrowind هم به اندازه کافی برای بازیکنان چشمگیر خواهد بود.
خب دوستان نظر شما چیست؟ به نظر شما دیگر کدام بازی بتسدا شایستهی ریمیک شدن است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
بیشتر بخوانید:
source