شوهی یوشیدا، رئیس سابق پلی استیشن، در بخشی از مصاحبه خود با PlaystationInside به افزایش بیسابقه بودجههای تولید بازیهای AAA اشاره کرده است.
وی در این باره اظهار داشت:
امروزه همه چیز در صنعت بازیهای ویدیویی پیچیدهتر، پیشرفتهتر و از نظر فنی پرهزینهتر از هر زمان دیگری است و به طور طبیعی منابع بیشتری میطلبد. مسئله اصلی به هزینههای تولید بازمیگردد و این موضوع باعث شده تا فعالان صنعت به دنبال ایجاد تنوع در منابع درآمدی خود باشند تا بتوانند همچنان به ساخت بازیهای AAA ادامه دهند.
به گفته یوشیدا، افزایش روزافزون ریمیکها و ریمسترها بخشی از این روند به شمار میروند و بازیهای سرویسمحور و پلتفرمهای اشتراکی نیز در همین چارچوب قرار دارند.
او میگوید چیزی که میتواند در حال حاضر به صنعت بازی کمک کند، ساخت عناوینی با بودجه و تیمهای متوسط است. عنوان تحسین شده Clair Obscur: Expedition 33 که اخیراً با برچسب قیمت ۵۰ دلاری منتشر شده، تاکنون توانسته است بیش از ۲ میلیون نسخه بفروشد.
با وجود اینکه تیم سازنده Clair Obscur تنها حدود سی نفر عضو دارد، اما این بازی از نظر بصری و کیفی فوقالعاده است. به نظر من، این یکی از مسیرهای صنعت بازی است، چراکه میتوان با تیمها و بودجههای محدود و متوسط بازیهای باکیفیتی تولید کرد؛ بدون اینکه به کیفیت نهایی لطمهای وارد شود.
source