چند هفته پیش، Unreal Engine 5.4 معرفی شد و حالا در دسترس توسعهدهندگان قرار گرفته است. تغییرات و بهبودهای زیادی به این موتور بازیسازی به تازگی اضافه شده، که میتوان از بین آنها به بهبود کیفیت تصویر و عملکرد اشاره کرد. در صورت استفاده درست از این ویژگیها، بازیکنان متوجه تغییرات و بهبودهای چشمگیری در محصول نهایی خواهند شد.
از مهمترین ویژگیهای اضافه شده، میتوان بهبود عملکرد فناوری TSR (Temporal Super Resolution) را نام برد. این فناوری عملکردی مشابه به FSR کمپانی AMD یا DLSS شرکت NVIDIA خواهد داشت، با این تفاوت که برای استفاده و اجرای آن، نیاز به پلاگینهای شخص ثالث نیست و برای تمامی پلتفرمها در دسترس خواهد بود. به طور واضحتر، از آنجایی که این ویژگی مختص به این موتور بازیسازی است و نه کارتهای گرافیکی، عملکرد آن به این شکل باید منطقی باشد.
بزرگترین اِشکال TSR، کیفیت آن در مقایسه با تکنولوژِیهای مشابه خودش بود. هر چند توسعه دهندگان Unreal Engine این ویژگی را کنار نگذاشتهاند و قصد دارند عملکرد آن را بهبود ببخشند. انتشار آپدیت ۵.۴ و بررسی فناوری TSR به خوبی پیشرفتهای آن را به نمایش گذاشته است.
از دیگر پیشرفتها باید به “History Resurrection” اشاره کرد که به تازگی اضافه شده و بخش Anti-Aliasing را تحت تاثیر قرار خواهد داد. وقتی فناوری TSR عمل میکند، به دلایل مختلف و طبیعی همچون، انسداد، تغییر سایهها و یا عدم وجود چیزی در صفحه، شاهد کاهش کیفیت هستیم. History Resurrection با ذخیرهسازی اطلاعاتی که TSR به مرور جمع آوری میکند (اطلاعاتی که برای بارگذاری در فریمهای بعدی استفاده خواهند شد)، موجب پایداری این فناوری شده و بهبود خروجیهای بعدی را تضمین میکند. به همین دلیل، از میزان روح به نظر رسیدن اجسام (Ghosting) کاسته شده است.
برای توسعهدهندگان، بخشی به صورت تصویری قرار گرفته تا بهتر با سازوکار فناوری TSR آشنا شوند و رفته رفته، به اهداف خود در راستای بهبود عملکرد در محصول نهایی نزدیک شوند.
به نظر میرسد اکثر توسعهدهندگان، حالت ۶۰هرتز را برای محصول نهایی در نظر گرفتهاند و نیازهای مختلف آنها مربوط به این هدف، در آخرین آیدیت این موتور بازیسازی هموارتر شده است. این موتور بازیسازی از الآن در مقوله عملکرد رندرها بهتر عمل میکند و پیشرفتهای قالب توجهای داشته. همچنین، سیستم این موتورگرافیکی ساختاری تازه به خود گرفته و از نظر Multitasking بسیار بهینهتر عمل میکند. گرافیکها حالا عملکرد حذف و کاهشی (Culling) بهتری به منظور بهبود قابلیتهای ریتریسینگ از خود نشان میدهند. همچنین گردآوردی Shaderها بهینهتر شده که در بارگذاری سریعتر پروژه مؤثر خواهد بود.
Unreal Engine 5.4 شامل حالتی آزمایشی برای استفاده از ریتریسینگ Vulkan میشود، که به منظور نزدیکتر کردن عملکرد دو API گرافیکی Vulkan و DX12 مورد استفاده قرار میگیرد. به نظر میرسد استفاده از ری تریسینگ در لینوکس، با این قابلیت فراهم شده است.
در ادامه ویدیویی رسمی، مربوط به آخرین بهبودهای Unreal Engine را مشاهده میکنید:
علاوه بر تمامی ویژگیهایی که به آنها اشاره شد، این موتور بازیسازی پیشرفتهای دیگری نیز داشته. در نهایت تصمیم استفاده از این موتور بازیسازی بر عهده توسعهدهندگان مختلف خواهد بود. در این میان، میتوان به بازی Marvel 1943 : Rise of Hydra اشاره کرد که با استفاده از Unreal Engine 5.4 مراحل توسعه را سپری میکند.
source